Enorm Platyhona, sjuk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Enorm Platyhona, sjuk?

Jag har några platy för att käka lite alger och en av honorna har blivit helt enormt kraftig. Nu liknar den snart en blåsfisk och fjällen spretar utåt på en del ställen så den ser ut lite som en rufsig nykläckt kyckling. Nån som känner igen detta?
    Senast redigerad av Olorin; 11 June 2008, 10:41.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • johnnie69
    Användare
    • February 2008
    • 105

Ursprungligen postat av Olorin
    Jag har några platy för att käka lite alger och en av honorna har blivit helt enormt kraftig. Nu liknar den snart en blåsfisk och fjällen spretar utåt på en del ställen så den ser ut lite som en rufsig nykläckt kyckling. Nån som känner igen detta?
    Jag fick samma fenomen på en av ungarnas mussepigg platy , den dog 2 dagar senare , uppsvälld som en spärrballong.

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Jag skulle ha tagit bort den genast då den e sjuk. Var beredd med medicin ifall flera får samma symptom (smittsamt!).
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

Vad heter eländet Oziric?

Kommentar

• Cattla
          Användare
          • August 2007
          • 33

Jag har upplevt att fiskar får denna sjukdom ibland, men eftersom det alltid bara varit någon enstaka och det inte verkar smitta så har jag inte brytt mig om att ta reda på vad det är för sjuka... Just ungfödare och labyrintfiskar tycker jag verkar drabbas mest. Jag har som sagt inte upplevt att det smittar men de drabbade fiskarna dör alltid, så avliva själv för att inte riskera smitta trots allt.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Kollar du i en akvariebok så kallas det bukvattensot. Jag har fått det vid några tillfällen på ungfödare, tetror od men det har aldrig smittat. Fisken repar sig aldrig tror jag så jag hade avlivat henne.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

Ok, nu har vi tillräckligt många röster så det får bli avlivning fast hon är rätt pigg och har varit ganska tjock ett tag fast det blir stadigt värre.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Det som har hänt är ju att hela firren är fylld med vätska. Hos ciklider är allt inne i fisken en enda gegga och tarmarna påstås vara upplösta. Det är faktiskt möjligt att få en uppsvälld ciklid att gå tillbaka men det får nog betrqaktas som oetiskt. De allra flesta dör. Eftersom dessa fiskar (ungfödare, tetror) som blir som "nykläckta kycklingar" inte verkar lida av det hela så mycket, så är det nog inte bakterier, flagellater el dyl som hos storsjöciklider med soten. Förstoppning är det inte, det ser inte ut så. Vad som orsakar detta hos ungfödare har jag ingen aning om. Kanske har något täppts till eller så har njurarna helt brutit ihop och vätska ansamlas i firren eller liknande.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...