Fotografera Tetror, några tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ron426
    Användare
    • May 2008
    • 112

    Fotografera Tetror, några tips?

    hej. att fotografera malar och Discusar e ingen match, men tetror!, inte bara simmar dom hela tiden, dom rör sig lite även när dom står still!

    jag har lyckats fota koppartetror ibland, men det e inte lätt. att ha en kamera som kan fota rörliga object e ju bra att ha.

    Neon tetror e det största problemet, även då dom varit still har deras skarpa blå färg gjort fisken suddig på bild.

    så min fråga e om någon har erfarenhet i tetre-foto, några tips om att få en bra bild på neontetror mm?
    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    #2
    Kort slutartid och inte för litet bländardjup behövs och då krävs det blixt som du kan placera ovanför karet också . Själv har jag ingen bra blixt så jag har inte lyckats nåt vidare för egen del.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • pny
      Användare
      • April 2002
      • 210

      #3
      Ibland kan det vara bra att låsa autofokusen på ett lagom avstånd och hitta skärpan genom att föra kameran närmare eller längre bort från motivet vilket kan gå snabbare än den automatiska fokuseringen om avståndet bara är någon centimeter.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        De tre viktigaste grejorna för att fota små snabba fiskar är:
        1) Extern blixt ovanpå akvariet. Rikta in blixten och vänta på att en fisk kommer i rätt läge under blixten. Har du en kompaktkamera och bara kan använda den inbyggda blixten blir saken svårare (men inte helt omöjlig).
        2) Snabb autofokus. Du har inte en chans att hänga med om du kör manuell fokusering.
        3) Ta en jäkla massa bilder! >90% blir skräp hur du än gör. Du kan lätt behöva ta 100 foton för att få ett enda bra.

        Ang. dina neontetror: kolla närgränsen på din kamera. Den blå färgen borde inte förvirra din kamera, men om du går för nära blir bilden alltid suddig. Kolla även att (om du kör med kompaktkamera) att du har makro-läge inställd.

        Kommentar

        • Ron426
          Användare
          • May 2008
          • 112

          #5
          ok, tack för tipsen!. jag ska kolla inställningarna på kameran sedan när jag ska prova igen
          http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #6
            Kunde inte låta bli att testa att plåta mina tetror med mina grejjor. Rosentetrorna är lite större än Neonen så de var enklast. Fick köra utan blixt och med ISO800 så det är lite brusigt, men det visar ungefär vad man kan få till utan blixt som bäst. Skärpan är inte 100% och bruset stör en del. Gick jag ner med i ISO fick jag 1/50 i slutartid och så stilla är aldrig firrarna. Som syns på bilden lyckades jag bara få en tetra skarp(på typ 40 bilder) så att få en grupp är inte lätt.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • December 2005
              • 1295

              #7
              Fotade en liten tetra hos en kompis för en tid sedan. Kommer inte ihåg namnet.

              Följande kamera inställning: 1/125, iso 200, F8, blixt på karet, 60mm macro.

              Mvh Göran
              Senast redigerad av Göran Å; 11 June 2008, 22:53.
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

                #8
                Ursprungligen postat av Olorin
                men det visar ungefär vad man kan få till utan blixt som bäst.
                Vad du kan få till menar väl? Om du kollar Deelays bilder i fiskbildtrådarna så ser du vad "man" kan prestera utan blixt.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av Göran Å
                  Fotade en liten tetra hos en kompis för en tid sedan. Kommer inte ihåg namnet.
                  Ser ut som en Kerri-tetra. Jag har en "halvkompakt" kamera, Coolpix 4500. Tycker det kan funka hyfsat med tipset ovan, att låsa fokus på ett bestämt ställe och så vänta in fisken. Jag har extern blixt, men ingen tid att fota just nu så jag brukar använda den fasta blixten. Fotar man lite snett mot rutan så studsar blixten bort. Bilderna blir inte alls av den kvalitet man kan hitta här på forumet, men för dokumentation och stöd för minnet duger de bra. Instämmer för övrigt att man får bränna iväg många bilder för att få någon som är bra (eller åtminstone hyfsad). Tror att 90 procent skräpbilder är i underkant... ...men det säger kanske mer om mig som fotograf.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ron426
                    Neon tetror e det största problemet, även då dom varit still har deras skarpa blå färg gjort fisken suddig på bild.
                    Har du en kamera där du kan ställa in slutartid/bländare så är brända färger/högdagrar en hint om att du kan snabba upp slutartiden rejält - och ju snabbare slutartid desto mer rörelse kan fisken göra och ändå bli skarp på fotot. Bonus med detta trick är att högdagrar/färger aldrig fräts ut, att fisken kan röra sig lite och ändå bli skarp och att bakgrunden ofta blir härligt mörk vilket ger mer fokus på fisken.

                    Kör du dessutom RAW ovanpå det så kan man konsekvent köra något f-stop snabbare slutartider och underexponera och sedan dra upp exponeringen igen när man "framkallar" i datorn. Ofta har skuggorna mycket mer detaljer gömda i sig än man kan se med blotta ögat, och resultatet blir ofta mindre brusigt än att köra högre ISO. Se t ex:

                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Ser ut som en Kerri-tetra. Jag har en "halvkompakt" kamera, Coolpix 4500. Tycker det kan funka hyfsat med tipset ovan, att låsa fokus på ett bestämt ställe och så vänta in fisken. Jag har extern blixt, men ingen tid att fota just nu så jag brukar använda den fasta blixten. Fotar man lite snett mot rutan så studsar blixten bort.
                      Hey, samma kamera som jag! Trodde jag var den ende som hade en Coolpix 4500!

                      Som sagt, fota lite snett nedåt så blir det inte reflex i glaset, och autofokus är för långsam för att följa fiskar så lås fokus på ungefär rätt ställe och vänta.

                      Några bilder tagna med just Coolpix 4500:





                      De sista två bilderna är tagna med intern blixt. Det går att ta bilder utan blixt, trots att exponeringstiderna blir väldigt långa, förutsatt att fisken står still & man stöder kamera och händer mot glaset.

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin
                        Vad du kan få till menar väl? Om du kollar Deelays bilder i fiskbildtrådarna så ser du vad "man" kan prestera utan blixt.
                        Jäpp, jag menade vad jag kunde få till utan macro och blixt på en liten tetra.
                        Rosentetran var fotad med ISO 800, F2,5 och 1/120 sek. Med 135 mm på 0,95 närgräns.

                        Hittade inte direkt några bilder av tetror, men orkade inte bläddra igenom alla trådar, det är typ 75 pages i varje tråd. Har du nån speciell bild att hänvisa tiill av en tetra tagen utan blixt och macro?

                        Det är ju egentligen korkat att försöka fota en tetra med ett objektiv med närgräns 0,95 och utan blixt, men lite sport ska det va
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olorin
                          Hittade inte direkt några bilder av tetror, men orkade inte bläddra igenom alla trådar, det är typ 75 pages i varje tråd. Har du nån speciell bild att hänvisa tiill av en tetra tagen utan blixt och macro?
                          Det är inte rätt forum för bilder på tetror direkt. =)
                          Jag trodde du menade fiskfoto utan blixt överlag.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            #14
                            Jo, visst är det ett ciklid-forum men trådskaparen ville ju veta hur man gör med tetror
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...