Jag såg nyss ett yngel av Rosentetra titta fram i ett buskage i mitt 720liters. Det är första gången jag fått ett tetrayngel att klara att växa upp i ett kar tillsammans med lite ciklider, malar och annan fisk. Coolt. Undrar hur många ägg det gått åt för att få fram detta yngel och om där finns fler microsmå yngel som gömmer sin bakom en modul eller i växterna.
Ett fungerande ekosystem!
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag har sett ett akvarium som det klarat sig ett regält stimm praktbarber som växt upp och trivts bakom en heltäckande back to nature bakgrund.
Brochan hade en gång ett sälskapsakvarium med mycket växter, där det då och då reproducerades ett och annat citrontetrayngel, typ tre om året. Det fanns t.o.m scalarer i karet.Frontosamarkus -
jag hör ofta att tetror inte leker i kar men det värkar mer o mer bli en myt i mina öron, e det möjligt att mina Koppar, Rödmun eller Neon leker? och jag antar att Discus lämnar ynglen ifred?. äter tetror varandras yngel? och hur stor risk e praktbotior mot yngel?Kommentar
-
Så gott som alla tetror leker i akvarium. Det är bara så att man sällan ser leken.
Sen att det blir yngel är en annan femma. Små yngel är levande foder och äts så gott som av alla fiskar om de nu inte har bra gömställen. Men så är naturens lag. Det ska nog bara vara en handfull som överlever och kanske bara en som blir stor och könsmogen.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Absolut är det så att det är naturens lag att det mesta ska bli foder. Mina rosentetror leker ganska ofta och det är tydligt att både ciklider, andra tetror och platy gärna äter rom. Snabbast är nog neontetrorna som följer efter stimmet när de leker och jagar som pilar när de ser ett ägg. Så jag skulle gissa att det lagts minst flera tusen ägg, men jag vet inte. Kul att äntligen se ett yngel som klarat alla prövningar.Senast redigerad av Olorin; 08 June 2008, 15:12.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
jo, jag vet att tetrorna var på mina discusars rom en del, nog en orsak att deras lek alltid misslyckasKommentar
-
Skulle gissa att särskilt koppartetran leker och får yngel ofta. Neonen gör det troligen men rödmunnen är något svårare om jag mins det rätt. Eller så leker allihop men kopparn och neonen kläcker men inte rödmunnen. Men jag kan vara ute och cykla nu.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
jag har då och då sett att kopparn simmat runt i "dans" när jag släckt halva ljuset på kvällen innan det släcks helt, jag vet inte om detta kan vara lek?Kommentar
-
Man kan vara rätt säker på att det är lek om man ser en hane och en hona vrida kroppen i skarp vinkel mot varandra och sprätta till med en knyck. Tittar man riktigt noga och har mörk bakgrund kan man ibland se rommen singla ner mot bottnen efter det. Mina Rosentetror brukar leka om jag byter vatten med kallt vatten.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
ok!, ska kolla lite nogare nästa gång jag ser dem dansa i vattnet, och se vad som händer meraKommentar
-
En del tetrors rom är ljuskänslig och vattenvärdena måste oxo stämma för att rommen ska kläckas och ynglen överleva. Så att få dem att leka är nog ingen större konst. Konsten är att få rommen att kläckas, så du är inte ute o cyklar.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ja, det finns många parametrar som kan spela in och i ett kar fullt med rötter och växter och andra fiskar kan man ju aldrig vara säker förrän man ser yngel dyka upp i buskarna, men det är en häftig överraskning när det händer
Rätt nöjd faktiskt att jag jobbat för att få till rätt vatten och en hel del finbladiga växter och snår. Att odla fram fisk i ett naket kar utan naturliga fiender känns nu lite som fuskSmå firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
Kommentar