Vad ska jag satsa på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

    #16
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Ok, man tackar för alla tips och råd. Så hittills kan jag konstatera att: 1) Tropheusar är högriskobjekt pga av sjukdomsrisken. 2) Frontosor är för stora för mitt 375 liters.
    Jag vill dock inte blanda fisk från olika biotoper.
    Innerfilter rekommenderas. Inte ytterfilter?
    Vilka försiktighetsåtgärder kan man vidta för att förbättra förutsättningarna för Tropheus? Finns det Troffar som är tåligare än andra?
    Jadå! Uppstoppade Skall jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt allas fasa för troffar. det e INTE så svårt och inte så ÖVERKÄNSLIGT som många vill ha det till.. har bara haft problem 1 gång och det var MITT fel och inget som firrarna kunde överlevt oavsett art Så prova du troffar MEN skulle nog säga att du skulle ta ungdjur då min erfarenhet säger att dessa e mycket tåligare.... Vidare så vänjer dom sig vid att ha sämre vattenkvalite vilket stora som haft bra vatten inte kommer att klara på samma sätt (bara min åsikt och inget vetenskapligt undersökt). Så vill du ha troffar kör på det. Har en som jag vet vissa gånger har både 3 och 4a veckor mellan vattenbyte, men det förutsätter STOORRRRRR filtervolym....
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

      #17
      Ursprungligen postat av Kajjjan
      Ok, man tackar för alla tips och råd. Så hittills kan jag konstatera att: 1) Tropheusar är högriskobjekt pga av sjukdomsrisken. 2) Frontosor är för stora för mitt 375 liters.
      Jag vill dock inte blanda fisk från olika biotoper.
      Innerfilter rekommenderas. Inte ytterfilter?
      Vilka försiktighetsåtgärder kan man vidta för att förbättra förutsättningarna för Tropheus? Finns det Troffar som är tåligare än andra?
      Man kan mkt väl ha ett inner filter och ett ytter filter. Men jag skulle bara rekomendera dig till att ha en filter matta innan det går in i ytter filtret. ett 2252 ,1200 liters eheim pump samt ett ytter filter som pumpar runt 1000-1200 liter/ timma skulle funka kanon till ett 375.
      Troffar är inge svåra om man bara har bra mat till dom och inte övermatar samt har för dålig filtrering.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • January 2007
        • 869

        #18
        ytter filter e bra, ger en stor filtervolym. E bara frågan om du VÅGAR åka hemmafrån i 3-4a veckor utan vidare tillsyn av ett ytterfilter.har varigt med om att det gått sönder och pumpat ut540L vatten över golvet. Då e försäkringar en klen tröst.. Själva har jag precis fixat till mitt nya kar och det blev filterkammare med 2st 5x20x48cm filtermatta. har ett mellanrum mellan dom 2 mattorna vilket jag fyllt med 25L biobollar. Detta drivs med ett Eheim powerhead ställbart mellan 1500-3000L och har den på ca 2000L sedan ett litet backup powerhead på 900L OM det ena skulle lägga av. Tror detta filter skulle fixa filtreringen i ett 375 i 4 veckor utan problem! Vad tror du Andreas??Finns lite bilder där jag sa till dig Kajjjan
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • February 2006
          • 1214

          #19
          Det lät riktigt najs. då har du en ca 5-6cm mellan de 2 5cm mattorna då antar jag!? Har du en syre sten i detta mellanrum med då? Bio bollar vill ju ha mkt syre för att funka ok har jag fått för mig.... hmmm kanske är något man skall ha i tankarna då jag fixar till kar inför framtida utvidgning av verksamheten då man byggt ett hus. Vad gäller eheim ytter filter så har jag anv det konstant till mina kar i 20 år och har aldrig haft läckage på ett enda.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • January 2007
            • 869

            #20
            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Det lät riktigt najs. då har du en ca 5-6cm mellan de 2 5cm mattorna då antar jag!? Har du en syre sten i detta mellanrum med då? Bio bollar vill ju ha mkt syre för att funka ok har jag fått för mig.... hmmm kanske är något man skall ha i tankarna då jag fixar till kar inför framtida utvidgning av verksamheten då man byggt ett hus. Vad gäller eheim ytter filter så har jag anv det konstant till mina kar i 20 år och har aldrig haft läckage på ett enda.
            Nä ingen syre sten. Tror att vattenflödet på ca 3000L/timme skall räcka. Men skall hålla koll på detta och se om sten behövs..Tror det e ca 6 cm imellan dom.. Ang lekage i ytterfiltret var det slangen som sprack. Men ett lekage räcker för att få mig att avstå dessa saker... Vill ha allt vatten i karet och inget som cirkulerar utanför och på så sätt minimera risken för vattenskador.
            och inann någon annan säger det..... Ja, karet kan ju också springa läck,,,,
            Senast redigerad av Oden70; 07 June 2008, 23:45.
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • January 2007
              • 869

              #21
              Nä, tillbaka till ämnet! Troffar och bra filterlösning sen e det bara att köra
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                #22
                Ursprungligen postat av Oden70
                Nä, tillbaka till ämnet! Troffar och bra filterlösning sen e det bara att köra
                håller med att tropheus inte är speciellt svåra,bra filtrering-cirkulation,bla bla, men byt vatten 1 gång per vecka, mata med näringsfattigt foder spetsat med nått nån gång ibland (1 gång/vecka) gärna uvc men det beror lite på och kan vara överkurs, men det viktigaste är som de flesta vet, odlat eller vf och hur många.., har man en bra och stor grupp från början oavsett vf el odlat så brukar det iaf för mej gå prima, sen att blanda gruppen med andra arter!?
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • February 2006
                  • 777

                  #23
                  Jag skulle köra med http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=308&page=1 tyst och har uv bra flöde stor filter kapacitet. Har själv ett hemma och är väldigt nöjd med det. Kör det i ett 540l med trophar och kompleterar med en cirkulations pump så att inte skit ska ligga kvar bland stenar. I ett 375 kan du nog klara dig utan cirkulations pumpen. Sen har ju flera andra märken likanande filter. är lite osäker på hur ofta jag rengör filtret men skulle gissa på en intervall på lite under ett år (när flödet börjar försämras). Sen gör jag vatten byte 1/vecka men någon enstaka gång när jag har varit bort rest har dom gått 3veckor utan några som helst problem.

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

                    #24
                    Om inte priset spelar någon större rollt så skulle jag nog ta mig en titt på vad eheim har att erbjuda. Tycker att dom brukar ha bra kvalite på grejerna kanske något sånnt här vore nå http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=304&page=1 och sen kompletera med ett uv. Kolla upp ljud nivån innan.

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

                      #25
                      När ni säger vattenbyte - hur mycket åt gången? Det känns lite som att det är svårt att kombinera det här med mina resor. Jag är kanske fel ute när jag tror jag kan kombinera ciklidakvariet med mitt intresse för långresor. Det är ingen idé att ge sig in i det här om sannolikheten att det ska lyckas är för dålig. Men guppies kan vara kul det också...

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

                        #26
                        1/3 1 gång i veckan är oftast ett bra riktvärde. Men det kan variera. För mig personligen kan det inträffa att jag bara byter varannan vecka någon gång, och ibland byter jag halva volymen på samma gång.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • MagArne
                          Användare
                          • December 2006
                          • 263

                          #27
                          Ju större akvarium destå bättre klarar det längre intervall mellan vattenbytena. Om du inte har allt för mycket fisk och matar sparsamt när du är borta så ska det nog inte vara några problem. Köp t.ex. små zip-påsar och portionera upp laga mängd mat där i som din fiskvakt kan tömma direkt ner i akvariet.

                          Du skulle ju kunna välja fiskar som går bra med växter? Växter hjälper till att rena vattnet och ger bättre vattenkvalité. Gör ju inga underverk men en bit på vägen iaf

                          Klart du ska ha ett akvarium och vi ska nog kunna klura ihop en bra lösning som passar dig. Lycka till

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

                            #28
                            Ursprungligen postat av MagArne
                            Ju större akvarium destå bättre klarar det längre intervall mellan vattenbytena. Om du inte har allt för mycket fisk och matar sparsamt när du är borta så ska det nog inte vara några problem. Köp t.ex. små zip-påsar och portionera upp laga mängd mat där i som din fiskvakt kan tömma direkt ner i akvariet.

                            Du skulle ju kunna välja fiskar som går bra med växter? Växter hjälper till att rena vattnet och ger bättre vattenkvalité. Gör ju inga underverk men en bit på vägen iaf

                            Klart du ska ha ett akvarium och vi ska nog kunna klura ihop en bra lösning som passar dig. Lycka till
                            Det är väll snarare så att om man har ett stort akvarium så har man mindre fisk / liter vatten. Sen så är det lättare pga av att vattnets buffrings kapacitet blir större. Men det går även att ha små akvarier där man gör vatten byten väldigt sällan. Tex min sambo har ett guppyhotel där hon bara har några fiskar. Sen är det väldigt bra filtrering. Hon gör nog inte vatten byten mer än var annan var tredje månad i början var jag och kollade vatten värdena ganska ofta pga att jag var rädd att dom skulle sticka iväg. Men det visade sig att dom var väldigt bra hela tiden. Hon har även mycket växter där en viktig liten detalj. Så lite fisk / liter vatten, bra filtrering, mycket växter, sparsamt med mat då får du ett akvarium som behöver minimal skötsel. Tyvär gör detta att det kan vara svårt för dig att ha troffar pga att man ofta vill "över befolka" tanken för att sprida agressionerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...