Abborre skulle vara grymt att ha i ett akvarium. ha ett år och sen släppa ut igen, eller äta... =) Nu finns det ju även en svensk sötvettenskrabba som du kan ha också... Har lyckats överleva i dom större sjöarna nu när det har vart så milda vintrar.
Är det möjligt att hålla abborre i akvarium?
Kollaps
X
-
-
Abborrar är mycket snabbväxande och med tiden aggressiva.
Och med "aggressiva" menar jag inte att de äter upp fiskar mindre än de själva - fast det gör de - utan att de slåss. Mitt tips är att du börjar med en grupp snälla småabborrar, och släpper dem när de börjar bli stora och försöker slå ihjäl varandra.
EDIT: ...och den svenska sötvattenskrabban är Ullhandskrabba. Den har funnits i bl.a. Mälaren de senaste 80 åren.Senast redigerad av Mike_Noren; 09 June 2008, 00:30.Kommentar
-
Abborrar är grymt fina om du fångar dom som 0+ på hösten. Typ 5-7cm långa men ser typ precis ut som en större fisk. Den lilla storleken gör dom också ganska hanterbara. Dom är inte direkt aggressiva utan hänger mest i stimm. Har hyfsat fina beteenden, mkt nyfikna och i regel ej särskillt stressade.
Det går att få in dom på torrfoder, men du får köra en ganska lång invänjningsperiod när du mixar med tex mygglarver.
På hösten fångar du dom bäst med typ not i grunda strandregioner. Alternativt mjärde eller ett galet finmaskigt nät som du vitjar ofta.Kommentar
-
Eller varför inte bara fila ner hullingen och meta upp dom?Over and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
Det är så jag gjort när jag haft abborre: minsta "mörtkroken", 0.10 lina, och en liten bit daggmask.Kommentar
-
Kommentar