Är det möjligt att hålla abborre i akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • December 2006
    • 263

Är det möjligt att hålla abborre i akvarium?

Jag har ett 720l akvarium som jag funderar på att göra en svensk insjöbiotop av. Har tänkt att ha lite växter också som göds med koldioxid och pH-controller.

Kan abborre tänkas trivas där i eller krävs det kylning av vattnet då? Nu på sommaren blir stundvis uppåt 30 grader i akvariet.
  • KuRtaN
    Användare
    • February 2008
    • 778

Alltså det låter ju inte orimligt, jag vet att jag hade abborre i en liten damm när jag var mindre och där överlevde dom hela sommarn och jag hade ingen pump ingenting. Prova med en liten stackare och se : )
    Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Gäst

Ämnet har varit uppe förr och det finns ett antal trådar på forumet, kanske kan t.ex den här trevliga gammla tråden vara till nytta.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• MagArne
        Användare
        • December 2006
        • 263

Akvariet ser ut som skit nu, alger överallt så jag funderar på att starta om det och då även skaffa ny fisk och växter. Det har förfallit p.g.a massa jobb och annnat tidskrävande men nu är jag riktigt sugen på att få ordning på det samt något helt nytt i fiskväg.

Jag gillar att experimentera så jag kan ju testa att meta lite abborre och dra upp lite växter i nåt surhål. Kostar ju inga större summor och nu har jag även nyligen köpt en pH-controller till koldioxidanläggningen för att kanske få ordning på algerna framöver.

Men tipps och synpunkter mottages tacksamt. Alltid kul att lära sig något nytt

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Abborre är lite trixigare än Sarv, mört och ål har jag förstått. Men det kan ju vara ett intressant försk. Prova du. Men se till att hämta vatten från naturen och inte kranen.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Skaffa laxöring så har du mat i höst/Ann-Mari

Kommentar

• KuRtaN
              Användare
              • February 2008
              • 778

Ofta man ser sina akvariefiskar som mat?

Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Skaffa laxöring så har du mat i höst/Ann-Mari
              Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Bra genomströmning är nog hyffast viktigt för att motverka diverse svampangrepp. Satsa på ganska små individer, och ge dem högproteinfoder, gärna levande i form småfisk, sötvattensräkor, märlor m.m. Jag har sett ett lyckat kar på akvarieföreningen i Karlskrona där abborrarna blev matade med Tailapia marie-yngel. Kallare vatten är absolut inte fel. Tänk på att abborren är en grym rovfisk som äter ganska stora fiskar i förållande till dess egen kroppsvikt (när man metar stora examplar är stora löjor att fördra). Lycka till och se till att inte temperaturen blir allt för hög...

/Jocke

Kommentar

• MagArne
                  Användare
                  • December 2006
                  • 263

Tack för tippsen
                  Möjligt att jag får bygga mig någon form av kylanläggning när temperaturen börjar närma sig 30-strecket. Det blir väldigt varmt i lägenheten dagtid. På natten är balkongdörren på vid gavel i kontoret/akvarierummet men vattnet blir lite väl varmt ändå

Kommentar

• endymion

Ska du ha abborre försök ta dem på bottenmete. För abborre som äter från botten är lättare att fodra. För abborre är tjuriga när det gäller att äta. En abborre som du fångat ytligt äter oftast också bara ytligt.

Sarv tycker jag är den enklaste och trevligaste svenska fisken att ha i akvarium.

Kommentar

• Håknil
                      Användare
                      • December 2005
                      • 484

Ursprungligen postat av MagArne
                      Jag har ett 720l akvarium som jag funderar på att göra en svensk insjöbiotop av. Har tänkt att ha lite växter också som göds med koldioxid och pH-controller.

Kan abborre tänkas trivas där i eller krävs det kylning av vattnet då? Nu på sommaren blir stundvis uppåt 30 grader i akvariet.
                      Hej Magnus

Jag har vid ett flertal tillfällen hållit Abborre i akvarium.Dessutom i betydligt
                      mindre behållare än du har(250 l).

Förutsatt att du byter vatten ofta(helst varje dag)är det inga större problem.
                      De större problemen börjar på hösten då fisken är van att temperaturen
                      sjunker.Det var nog mest där jag stötte på problemen.Det är då kylningen
                      verkligen behövs.

Det går att bygga en kylare av ett gammalt kylskåp har jag hört.Har dock ej
                      själv provat.Att köpa ett kylaggregat för akvarievatten ter sig ganska
                      kostsamt.

Abborren är intressant att studera och i ett 720 bör det bli väldigt kul,förutsatt att du har "naturvatten" på nära håll.Kranvatten bör undvikas
                      om du inte bor i Umeå som jag.

De firrar jag har haft har varit ganska knepiga att ta mat! Daggmask gick
                      nog bäst till slut.Någon skrev att du bör ta borrarna djupt.Jag instämmer.

Jag har faktiskt också haft småharr i detta 250 l ! Det gick bra,men till
                      hösten släppte jag ut dem i ån.

När jag var grabb hade jag två ganska stora Abborrar i en jättestor Zinkbalja
                      i 2 år!!.Det var i Sthlm-trakten med klorerat kranvatten.Men jag fick ligga i!

Hur som helst, ditt projekt är intressant.

Lycka till

Håkan

Kommentar

• Göran Å
                        Användare
                        • December 2005
                        • 1295

I min ungdom hade jag ett akvarium med små abborrar ( tusenbröder ) som jag matade med lövmaskar.

Det funkade under en tidsperiod av ca 1 år innan de släpptes ut igen.

Hade även några små bäcköringar också en kortare period. Det gick också bra.

Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Slagskott
                          Användare
                          • May 2007
                          • 180

För femtontlet år sen hade vi ett 850l med abborre och gädda i, tof växter och vatten från den damm de hämtades i och matade med mask.

Dock fann sig inte fiskarrna i akvariet, förmodligen för att de var för stora och vana vid större vatten?
                          Tyvärr i vilket fall, det är en mycket vacker fisk.
                          – Säger man Mark eller Marc?
                          – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                          ---
                          Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Spigg är en av de bästa svenska akvariefiskarna. Ruda och löja går också bra förutom firrarna som redan nämnts.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• MagArne
                              Användare
                              • December 2006
                              • 263

Ska nog ta mig en riktig funderare på detta för det är riktigt lockande. Men måste först se om jag kan hitta någon som vill överta mina skalarer som simmar där i nu.

Kommentar

Arbetssätt...