sandfilterpå RUSTA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaJ
    Användare
    • August 2003
    • 584

    #16
    Då har jag varit och inhandlat ett liknande filter, fast jag köpte inte den sand som fanns att köpa till. Tänkte först kolla vad som rekommenderas, duger det med biltemas blästersand eller vad skall man använda?

    Filtret jag köpte är följande http://www.haraldnyborg.se/merinfo.a...&n=10&KundeID=
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

    Kommentar

    • shreek
      Användare
      • December 2006
      • 367

      #17
      sandfilter

      oj de va ju halva priset mot rustas har du hunnit test köra lätde mycke ???????
      Provar på saltbalja för tillfället

      Kommentar

      • olaJ
        Användare
        • August 2003
        • 584

        #18
        Ursprungligen postat av shreek
        oj de va ju halva priset mot rustas har du hunnit test köra lätde mycke ???????
        Nej, jag har inte kört det alls, jag har inte någon sand ännu, ville veta vilken som skulle kunna vara bra. Jag tänkte köra filtret i ett centralfiltersystem med en filterbalja på ca 600 liter i kombination med UV-filter och droppfilter, men detta kommer inte att ske förrän till hösten.
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #19
          Hej.
          Det står ju klart vad det är för sand som skall användas,gå till rusta sida och tryck på bruksanvisning.kiselsand i samma storlek som hos nyborgs filter.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • olaJ
            Användare
            • August 2003
            • 584

            #20
            Ursprungligen postat av Mats
            Hej.
            Det står ju klart vad det är för sand som skall användas,gå till rusta sida och tryck på bruksanvisning.kiselsand i samma storlek som hos nyborgs filter.
            mvh Mats
            Jo tack Mats, det såg ju jag med eftersom säckarna t.om låg bredvid filtret, men jag är lite tveksam till om kiselsanden är skadlig till akvariebruk, det funkar säkert finfint till det den är ämnad för, nämligen poolbruk. Jag använder själv fin sand som bottensubstrat i karen, finaste rådasanden eller blästergrus. Därför undrade jag om inte dessa kunde användas i filtret, eller det är någon speciell funktion med just kiselsanden? Någon som vet?
            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              #21
              Är inte Kiselsand samma som sk Silversand som e poppis i Tanganyika-kar??
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • olaJ
                Användare
                • August 2003
                • 584

                #22
                Ursprungligen postat av ozric
                Är inte Kiselsand samma som sk Silversand som e poppis i Tanganyika-kar??
                Vet faktiskt inte alls, men silversand används ju till blästring den med, så kanske.
                "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  #23
                  Hej.
                  Råda är en kross som består av krossat berg tex.granit.Kisel är en annan typ av bergart,sand är ett naturligt slipat och ej kross.Om du läser å hos biltema har dom två sorters bläster,aluminiusilikat och "blästersand".Kan tänka mig att kisel är lättare än rådakross och därför ej blir så kompakt.Har Baskarpssand från Vättern i alla mina kar och den är fin 0,125-1,0 m/m och 0,2-2,0 m/m inköpt på swedol för ca.70 för 25 kg
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • olaJ
                    Användare
                    • August 2003
                    • 584

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mats
                    Hej.
                    Råda är en kross som består av krossat berg tex.granit.Kisel är en annan typ av bergart,sand är ett naturligt slipat och ej kross.Om du läser å hos biltema har dom två sorters bläster,aluminiusilikat och "blästersand".Kan tänka mig att kisel är lättare än rådakross och därför ej blir så kompakt.Har Baskarpssand från Vättern i alla mina kar och den är fin 0,125-1,0 m/m och 0,2-2,0 m/m inköpt på swedol för ca.70 för 25 kg
                    mvh Mats
                    Får kolla på mina påsar med Biltemasand och se om det står ngt om kisel på dom, gör det det så kan jag med största sannolikhet använda denna, eller vad tror ni?
                    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                    Kommentar

                    Arbetssätt...