Tankar om Akvariedesign

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Tankar om Akvariedesign

    Jag skulle vilja starta en tråd om "akvariedesign". Det jag menar med detta är
    samspelet mellan inredning, belysning, ström och växter,fiskar osv.
    Jag har ofta tänkt (utan att lyckas) skapa ett akvarium med växter som vajar i en ganska stark ström, punktbelyst så att de vajande växterna skapar
    ett skuggspel, Där skall det simma lite firrar som ibland försvinner i mörka skuggor för att sen dyka upp mitt i den belysta delen. Ungefär så är ideen.
    Vad har ni för ideer och tankar runt detta tema, det finns säkert många ideer??.
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Jag skulle vilja starta en tråd om "akvariedesign". Det jag menar med detta är
    samspelet mellan inredning, belysning, ström och växter,fiskar osv.
    Jag har ofta tänkt (utan att lyckas) skapa ett akvarium med växter som vajar i en ganska stark ström, punktbelyst så att de vajande växterna skapar
    ett skuggspel, Där skall det simma lite firrar som ibland försvinner i mörka skuggor för att sen dyka upp mitt i den belysta delen. Ungefär så är ideen.
    Vad har ni för ideer och tankar runt detta tema, det finns säkert många ideer??.
    viktigaste bör väl vara nån form av intervallpump/pumpar och MH-belysning, och försöka få till en långsam svävande rytm som jag tror är ganska svårt iaf i små akvarium men även en utmaning i större..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

      #3
      En "hylla". Ex. en fastsilikonad modul på bakrutan kan ju få en härlig skuggeffekt. Har själv en sådan i ett kar och fiskarna älskar att hänga under den i skuggan.
      För övrigt så har jag ju inte några växter i mina kar...

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • April 2002
        • 467

        #4
        För att få växter att vajja fram och tillbaka funkar nog bara Tunze wavebox, det räcker inte med pumpar på intervall. Wavebox ger rejäla vågor i karet, men det innebär också att stora mängder vatten flyttas i sidled, krävs nog en stabil ställning och det sägs öka påfrestningen på silikonen såpass att karets livslängd förkortas med några år.... Tunze har dock andra ganska schysta pumpar för att flytta vatten, även med intervallstyrning, har själv en i mitt saltkar, 4500-1200l/h. Men det blir inget svajjande av det
        Ett alternativ är kanske att köra några olika pumpar på timer och vända strömmen i karet med någon timmes mellanrum, detta sliter dock hårt på de flesta pumpar som inte är gjorda för att starta och stoppa flera gånger per dygn....
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Jo med MH så får man spelet från vattenytan ner på botten.

          En viktig sak är att hå någonslags höjd i akvariet en bit från bakrutan.

          En kraftig växt, rot eller stenparti placerat på rätt ställe förändrar utseendet totalt i ett akvarium. Då är dessutom lättare att fåtill dendär "inombakom" känslan.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #6
            Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
            För att få växter att vajja fram och tillbaka funkar nog bara Tunze wavebox, det räcker inte med pumpar på intervall. Wavebox ger rejäla vågor i karet, men det innebär också att stora mängder vatten flyttas i sidled, krävs nog en stabil ställning och det sägs öka påfrestningen på silikonen såpass att karets livslängd förkortas med några år.... Tunze har dock andra ganska schysta pumpar för att flytta vatten, även med intervallstyrning, har själv en i mitt saltkar, 4500-1200l/h. Men det blir inget svajjande av det
            Ett alternativ är kanske att köra några olika pumpar på timer och vända strömmen i karet med någon timmes mellanrum, detta sliter dock hårt på de flesta pumpar som inte är gjorda för att starta och stoppa flera gånger per dygn....
            ja att få till en rytm är nog trixigt speciellt en långsam rörelse med mkt mängd vatten där känslan är "typ 4-5 meter under dyningar". Det vanliga med diverse vågmaskiner är ett alldeles för snabbt flöde där växter och ljus fladdrar hit å dit.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            Arbetssätt...