Bilder - privat egendom eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    Användare
    • April 2007
    • 74

    Bilder - privat egendom eller inte?

    Har en fråga till er som fotograferar här på forumet.
    Detta gäller alltså inte bara fiskbilder utan alla slags möjliga bilder.

    Hur gör och tänker ni när ni tagit några riktigt bra eller intressanta bilder, och någon/några polare sedan vill att ni skickar rubbet (originalbilderna) till dem?

    Jag har lite svårt för detta. Jag visar gärna bilder, men jag skickar inte gärna originalen. Tyvärr förväntar sig de flesta att man gärna gör det.
    Förr, när man fotade analogt, kom folk hem och kollade i fotoalbumet och så var det bra med det. Inte lånade de med sig negativen och framkallade kopior på bilderna åt sig själva.
    Men nu när kamerorna är digitala, så är tydligen alla bilder var mans egendom, och den som inte vill dela med sig får räkna med tjafs.

    Har man varit på fest och tagit festbilder, så visst kan de som var på festen få bilderna, eller om man tagit nån average bild på nåt man vill visa upp, nytvättade bilen, nya tapeterna osv, så visst, jag delar gärna med mig.

    Men om jag inte vill dela med mig, borde inte det respekteras då?
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Själv tycker jag att det är försumbart vilka bilder som har något värde överhuvudtaget. visst dom kan man väl vara snål med.
    men dom andra 99,9% kan man väl vara generös med
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Copyright är väl ett ganska uttjatat ämne vid det här laget. Alla som någon gång använt något som helst piratkopierat material som mp3, programvaror och liknande har ju bränt sin chans att gnälla anser jag.

      Är man nu intresserad av att få credit och eventuell ersättning för sina verk känns creative commons ganska intressant. Och är man nu helt inne på att ingen skall få kopiera sitt digitala verk är det väl inte svårare än att inte publicera dem på nätet?
      Tony Englund

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • February 2003
        • 1156

        #4
        Som jag läser frågan handlar det väl inte om att det är copyrightskyddat eller inte utan om att folk ska respektera att man inte skickar alla 200 bilder man tagit under ett tillfälle?

        Jag tycker du har rätt att leverera enbart de bilder du själv är nöjd med i det formatet du vill. Det är ju dina bilder.
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • Daniel_N
          Användare
          • April 2007
          • 74

          #5
          Ursprungligen postat av Tony
          Copyright är väl ett ganska uttjatat ämne vid det här laget. Alla som någon gång använt något som helst piratkopierat material som mp3, programvaror och liknande har ju bränt sin chans att gnälla anser jag.

          Är man nu intresserad av att få credit och eventuell ersättning för sina verk känns creative commons ganska intressant. Och är man nu helt inne på att ingen skall få kopiera sitt digitala verk är det väl inte svårare än att inte publicera dem på nätet?
          Detta handlar inte om pengar, credit, copyright eller nätpublicering alls.

          Det är som Niklas skriver. Man kanske inte har lust att låta bilderna spridas vind för våg på nätet, de är ju mina.

          Får väl börja fota i RAW alltid, då kanske det inte blir så intressant

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Aha, sorry! Nu är jag med på vad du menar
            Tony Englund

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              Jag ger sällan ut original. Folk behöver inte original i alla fall, de behöver bilder som skalats ner från 3000x2000 till 1024x768 så de får plats på skärmen, och där jag tvättat bort dammkorn och skräp.

              Skulle det då nånsin uppstå en situation där ett av mina foton används på ett sätt jag inte gillar, kan jag bevisa att fotot är mitt - jag har det fullstora originalet, med skräp.

              Kommentar

              Arbetssätt...