Utvecklingen i Ryssland!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hej!

    Hej!
    Ja detta om kGB,/Ann-Mari

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      Då är storyn slut alltså!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Gäst

        Hej!

        Hej!
        Nej nej Wilhelm mina möten med kGB är långt ifrån slut jag träffade dom flera ggr bla när min vänners hus stod under bevakning,vill ni höra mer berättar jag/Ann-Mari

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          Ja, kör på du!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Gäst

            Hej!

            Hej!
            Jag var återigen i Estland sommaren 1981,min vän Katrin mötte mig vid hamnen,efter den första dagen så blev jag den andra dagen hembjuden till Katrin och henns familj utanför pirita i Tallinn,pappan hennen Ivo var arkitekt och hade byggt huset själv,henns mamma Eveli och systerns Stina tog emot oss när vi kom,jag gick runt och titta i huset och Ivo förklarade för mig en del om huset det var mycket fint,nåväl vi sätter oss och äter och efter e stund gick Ivo upp för och gå in i köket han går förbi ett stort fönster som vätter åt framsidan,så tittat han ut och ropar på engelska KGB, KGB car outisde of the house,vi springer alla fram och tittar ut och mycket riktigt där står 3 bilar från KGB 100 meter från huset,jag säger åt hela familjen det är mig dom är ute efter jag åkerr tillbaka till Viru hotell,jag tackar för maten och Katrin följer mig till busshållplatsen,väl där när vi står och väntar ser man motothuvarna på bilarna sticka fram vid en utfart jag säger åt Katrin att jag ringer henne sen,bussen kommer och jag hoppar in vid varje hållplats smo bussen stannar hoppar en agent upp bakom mig och stirrar på mig jag är kallsvettig väl vid Viru tar jag hissen upp till mit rum och sitter där och väntar på att dom ska knacka på och göra husundersäkning men inget händer.jag återkommer sen med mera,/Ann-Mari

            Kommentar

            • Gäst

              Hej!

              Hej!
              Fakta om KGB; runt 750,000 fast anställda och miljoner av angivare etc,KGB vapensköld kännetecknas av en sköld med ett svärd över,underavdelningar inom KGB var bla Intourist,Spetznas (elitförband)Rådet för religiösa ärrenden,etc,alla som blev ombedd och rapportera till KGB sade inte emot då dom själva skulle råka illa ut,kända rannsankingsfängelser som KGB hade var bla,Ljublanka,Chestopol ,Vladimir utanför Moskva där bla baltiska dissidneter hölls ,mina vänner Mart och Gunars var där,KGB hade även menatalsjukus med specail avdelningar dit togs dissidenter för och behandlas med bla mediciner typ Moditen b, Haloperidiol etc,KGB fanna i alla samhällsnivåer,/Ann-Mari

              Kommentar

              • Malawi-micke
                Användare
                • February 2004
                • 63

                Ooooooooolllllidligt spännande på min ära som major morgonkrök alltid säger i våran sköna tidning 91,an
                jag skiter fullständigt i vad kgb har med dig att göra.jag skiter däremot inte i vad kgb och hela den ryska staten med dess invånare struntar fullständigt i att raportera om förehavanden i murmansk bukten.om någon ryss som har stake i sig så skulle denna person kunna komma ut och berätta om alla atom sopor som hela murmansk/servomorsk området är helt täckt av.
                vet att det finns ett"båthus som är så smittat av uran så ingen kan gå in där"
                Källa vårat atomorgan. om kgb eller vem fan du villakalla till så hjälp
                Såg även en dokumentär om letland estland och litauen och dom har ett par sköna bajsåar som rinner rakt ut i den torsk fria östersjön. så bada på

                Micke
                In Hoc Signo Vinces

                Kommentar

                • Malawi-micke
                  Användare
                  • February 2004
                  • 63

                  Svenskar med och sanerar atomsopor i Murmansk

                  Mette Risa
                  ANDREJEVAVIKEN, Murmansk. En miljöbomb tickar vid Andrejevaviken nära storstaden Murmansk på Kolahalvön i nordvästligaste Ryssland. Tiotusentals utbrända kärnbränslestavar lagras där under osäkra förhållanden och snart ska lagret flyttas med norsk, svensk, italiensk och brittisk hjälp.

                  Fakta


                  • Så ska bränslestavarna flyttas

                  En vanlig overall är allt skydd vi får under rundvandringen i Andrejevaviken, ett av världens största lager för kärnavfall.

                  De senaste åren har inneburit både synliga och osynliga förändringar. Gamla byggnader har rivits, ny infrastruktur och fysiska säkerhetsinrättningar har installerats och därmed har strålningsrisken minskats.

                  Men det viktigaste och farligaste återstår; att flytta de 21 900 bränslestavar som lagras på platsen.

                  -Det är en tickande miljöbomb och det handlar om höganrikat radioaktivt avfall. Men om något skulle hända får det bara lokala följder.

                  Staden på andra sidan fjorden, någon kilometer bort, är nog det enda ställe där en olycka märks, säger Bo Gustafsson i SKB, det företag som hanterar avfallet från svenska reaktorer.

                  Ryska myndigheter vill visa vad norska skattepengar har använts till i Andrejevaviken. Förste vice direktör Vladimir Chandobin i SevRAO, den ryska myndighet som i dag har ansvaret för Andrejeva, pekar och berättar.

                  -Vi vill tacka Norge för allt stöd, bland annat till den nya kajanläggningen. Den är ett nyckelelement för att kunna flytta bränslet från Andrejevaviken, säger Chandobin.

                  -Byggnad nummer fem är den enda som återstår av de gamla byggnaderna. Det var där bränslestavarna först förvarades, i en bassäng. Men då man upptäckte att radioaktivt vatten sipprade ut från bassängen, blandade sig med grundvattnet och rann ut i havet, flyttades bränslestavarna till de tre tankarna uppe på kullen, förklarar Chandobin.

                  Det var i början på 1980-talet. Sedan dess har stavarna blivit stående i tankarna men under en lång tid var skyddet otillräckligt.

                  -Det fanns tak över de tre tankarna men i den sista hade det kommit in nederbörd och smältvatten. Det första projektet för britterna var att bygga ett ordentligt tak över den, tillägger han.

                  Det är brittiska experter, ledda av dr Jane Smith-Briggs, som har ansvaret för de utbrända bränslestavarna och flyttningen av dem. Projektet är långsiktigt.

                  Rysk byråkrati och hemlighetsmakeri gör allting mer komplicerat.

                  -Det har varit svårt och tidsödande att planlägga vad som måste till för att allt arbete ska kunna utföras under trygga förhållanden, men vi har nog med information för att känna oss på den säkra sidan.

                  Det finns ingen verklig fara för en katastrof som skulle få följder utanför det lokala området, säger Smith-Briggs.

                  -Största faran är för dem som ska utföra arbetet, men inga människor ska behöva komma i kontakt med själva bränslet, tillägger hon.

                  Utrustningen som ska användas för att flytta bränslestavarna utvecklas just nu. I en mycket uppmärksammad rapport från i juni 2007 utreddes vilka möjligheter det finns att flytta avfallet och vilka metoder som måste undvikas.

                  En metod som skulle kunna leda till att stavarna blir kritiska, alltså aktiveras, eller till en okontrollerbar kedjereaktion uteslöts raskt.

                  -Vi kommer inte att flytta hela behållare, utan bränslestavarna var för sig. Då finns ingen fara för en hög koncentration av atomer även om bränslestavar har skadats, säger Smith-Briggs.

                  Den vita snön får området att se oskyldigt ut. Det går inte att se var strålningsrisken finns, men varje person har fått sig tilldelad en mätare som varnar för om det är fara å färde.

                  Den ger inte ett ljud ifrån sig på hela rundvandringen.

                  Det är cirka 30 meter till den närmaste av de tre tankarna, men bara ett litet utslag märks på strålmätaren. Det är inte högre än vanlig bakgrundsstrålning.


                  Härligt land på min ära

                  M
                  In Hoc Signo Vinces

                  Kommentar

                  • Malawi-micke
                    Användare
                    • February 2004
                    • 63

                    Nya kgb



                    god natt och tänk på kolahalvön

                    ciao

                    micke
                    In Hoc Signo Vinces

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • October 2005
                      • 1919

                      Malawi-micke du behöver inte läsa tråden då.

                      Kommentar

                      • Guy_P
                        Användare
                        • April 2002
                        • 301

                        Ursprungligen postat av Lutt
                        Malawi-micke du behöver inte läsa tråden då.
                        Förstår inte varför man blir tillrättavisad om man skriver något i denna tråden ?
                        Malawi-micke håller sig i varje fall till ämnet: "Utvecklingen i Ryssland" vilket inte trådskaparen gör. Detta kan man läsa om i forumsreglerna:

                        §4 Tänk på att trådens ämne ska visa vad inlägget handlar om. Inlägg skall hålla sig till det ämne som tråden avser
                        Guy

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Hej!

                          Hej!
                          Nej gammelman Guy P och malawimicke behöver inte läsa tråden dom gnäller bägge två men se läsa gör dom ändå det måste ju vara något dom gillar eftersom dom läser/Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

                            Hörru AnnMarie, fortsätt o skriv om dina olidligt spännande möten med KGB och var snäll o bry dig inte om andras inlägg i ämnet.
                            Risken är nära nu att tråden låses.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Gäst

                              Hej!

                              Hej!
                              Oekj Wilhelm jag gör som du säger.ska nu berätta om när jag mötte dissidneten Robart Vaitma i Tallinn på uppdrag av Ants Kippar,jag åkte återigen till Tallinn 1981 Kippar ville att jag skulle överlämna en Lp Skiva med Simon&Garfunkelt plus ett par lee jeans och en burk Nezcafe till Robert Vaitma,jag var så på Viru hotell och ringe till Vaitma han sa vi träffas utanför Viru på stora parkeringen,efter en timme så kom Robert och för mig kändes det som en ära och få träffa en disssident,jag överlämnade kassen till honom,Robert frågade om jag ville ta med ett topphemligt dokument till Ants Kiapar det innehööll namn på dissidenter,telefonnummer,adresser etc det var på 4 A-4 sidor jag tog dokumentet och gömde det i väskan,Robert sa vi går in till telegrafen och ringer Ants,vågar vi sa jag,jo vi går in sa Robert,väl inne fick robert beställa samtalet till Stockholm,det var fullt av sovjetiska soldater där inne,så kom samtalet och Robert talade med Ants,jag fick så luren och Ants ropade iluren ut därifrån bägge två KGB kan vara er på spåren ut därifrån,vi gick snabbt ut efter samtalet och så gick vi över parkeringen mot Tallinna Kaubamaja (Varuhus)Robert sa vi tar en buss och åker ut ur stan,vi hann inte med än upp på bussen inan Robert ropade till KGB bil bakom bussen,Robert såg en bil från kGB följa efter bussen,han sa till mig gå av nästa hållplats det är mig dom är efter,jag hoppade av och såg bilen följa efter bussen,efter några timmar ringde jag Robert och han sa att dom tog av honom kassen med motiveringen att han inte fick ta emot presenter från utländska turister,jag stannade kvar ytterligare några dagar hade hela tiden med mig dokumentet i väskan,jag undrade vad KGB skulle göra om dom kom över dokumetet jag var nervös hur skulle jag kunna smuggla ut det ur Estland genom tullen utan upptäckt för fick dom tag i det då ja skulle nog jag vara arresterad och dömas till fängelser eller läger,.Fortsättning följer senare idag då jag berättar om hur jag smugglade ut dokumentet,/Ann-Mari

                              Kommentar

                              • johnnie69
                                Användare
                                • February 2008
                                • 105

                                Världens längsta mening igen!

                                Men som Guy_P skrev , det du sitter och skriver har inget som helst med vad tråden skulle handla om "Utvecklingen i Ryssland"..

                                Du borde ha startat en tråd som heter "KGB´s otroligt hemska förföljelse av Annmari"..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...