Utvecklingen i Ryssland!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    #76
    Menade snarare vad KGB och ryssarna höll på med förr i tiden. Tycker det är vettigare att ta tag i problem som existerar nu. Om du har gamla men Annmari så kanske du skulle prata med någon om det kan hjälpa. Personligen förstår jag inte vad det här fyller för funktion men jag kanske borde låta bli och läsa.

    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Skojar du med oss? Politik och naturkatastrofer hör ihop. Kolla bara på Burma!

    Bortsett från detta: oavsett vad vi tycker om det så ja, situationen i Ryssland, kriget mot terrorismen, den ökade växthuseffekten, den ökade koldioxidhalten (bortsett från problemen med växthuseffekten) och valet i USA hör till de viktigaste frågorna i världen just nu. Vissa på kort sikt, andra på lång sikt. Att ställa dessa mot varandra är ren idioti!

    Ps. Jag har en hypotes och det är att de som inte åtmistone var vuxna eller "unga vuxna" när järnmuren föll hör till ett annat paradigm när det gäller tänkande, än de som inte var vuxna/unga vuxna då. Jag menar detta med att det finns STORA totalitära stater som är på kollisionskurs med andra STORA block. Frågan var ibland inte OM utan NÄR tredje världskriget skulle starta. Innan detta "paradigmskifte" har vi förstås före och efter andra världskriget. Jag bara slänger ut mig detta utan något "rätt eller fel" tänkande, men det påverkar hur olika åldrar tänker.

    Edit: Om du inte bryr dig så ska du självklart både låta bli att läsa och skriva i den här tråden.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #77
      Ursprungligen postat av Bright_Blue
      Menade snarare vad KGB och ryssarna höll på med förr i tiden. Tycker det är vettigare att ta tag i problem som existerar nu.
      Jag diskutterar nutid och Putin var chef för KGB vilket gör att vad som hände under honom är mycket intressant. Situationen i Ryssland är viktig.

      (jag förstår inte "Om du har gamla men Annmari så kanske du skulle prata med någon om det kan hjälpa". Något måste ha fallit bort).

      Mike: Jag menade att han faktiskt följde regler som satts upp. Visst var det praktiskt men om han brutit mot dessa så skulle han ju visa alla belackare att han stod över lagen.

      Och, nej, jag tror inte att ryssen är ond utan det är ett svagt civilt samhälle som är problemet (ni får scrolla tillbaka till mitt första inlägg i tråden).
      Senast redigerad av Ola Svensson; 04 June 2008, 18:14.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

        #78
        Ärligt talat, Annmari så är du ganska långt över gränsen snart. Du utgår från att du kan omvända folk. Hittils har ingen här sagt att KGB eller Putin är hyvens killar som jobbar på hemglass. SÄPO och KGB är samma typ av organisation, men de jobbar under olika regimer, med olika möjligheter och mandat. Ge dem en rejäl ryssparanojja och en nynasistisk statsminister att luta sig mot så kan de säkert hitta på ett och annat. Jag tycker inte att vi ska ge dem nåt att jobba med och jag tycker att du borde hålla med mig som känt på arbetsmetoderna.

        Ta och läs lite gyllene regeln och stycket om att vända andra kinden till så ser det kanske ljusare ut.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Gäst

          #79
          Hej!

          Hej!
          Vad jag försöker och förklara här är att Misha kan vara på väg att vakna igen och väst förhålelr sig precis som tidigare passiv,har ni inte lärt er av historien?/Ann-Mari

          Kommentar

          • Gäst

            #80
            Hej!

            Hej!
            Ärligt talat olorin fattar jag inte vad du menar?Omvända folk?jag har öppnat en tråd om Ryssland och berätta om mina erfarenheter vart vill du komma?/Ann-Mari

            Kommentar

            • Gäst

              #81
              Hej!

              H!
              Jag kan också säga att jag just nu försöker och få tag i min KGB dossier,den ska finns troligtvist i Moskva,förra sommerna var jag och besökte KGBs arkiv i Tallinn dom sa att den är troligen förd till Moskva,/Ann-Mari

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

                #82
                Håll i er för nu kommer jag faktiskt att vara lite brutal och lite otrevlig.

                Annmari. Dina inlägg saknar öppenhet för andra perspektiv, självinsikt och konsekvensanalys. Jag tycker att allt du skrivit hittils andas missionerande för religion eller ryssskräck. Du rycker små bitar ur närhistorien. Rysskräcken har aldrig lett till nåt positivt. När det var som värst dog mängder av Svenska soldater på rysk mark. Ryssland skövlades och svenska folket svalt för att resurserna gick till hästar och vapen.

                Lära oss av historien är just det du själv borde göra. En gemensam nämnare till mycket elände sett ur historiskt perspektiv är att det spelar ingen roll vilken sanning man anser sig företräda, så fort man börjar peka finger på någon ondska så har man skapat två läger och konflikten börjar.


                Fantisera lite om konsekvenserna. Låt oss anta att vi skulle tro att Ryssland ska invadera Sverige. Vad gör man då? Rustar upp försvaret? Startar ett hemligt lite atomforskningsprogram? Tränar infiltratörer för att nästla sig in i ryssland? Pumpar in miljarder i detta, lägger ner fritidsgårdar, universitet, idrottshallar, pensionärshem för att finansiera? Och när man gjort det, vad gör man då - anfaller eller?


                För att ta ett välbekant citat - kasta inte första stenen. Tydligare än så kan det inte bli.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #83
                  Ursprungligen postat av Olorin
                  Håll i er för nu kommer jag faktiskt att vara lite brutal och lite otrevlig.

                  Annmari. Dina inlägg saknar öppenhet för andra perspektiv, självinsikt och konsekvensanalys. Jag tycker att allt du skrivit hittils andas missionerande för religion eller ryssskräck. Du rycker små bitar ur närhistorien. Rysskräcken har aldrig lett till nåt positivt. När det var som värst dog mängder av Svenska soldater på rysk mark. Ryssland skövlades och svenska folket svalt för att resurserna gick till hästar och vapen.

                  Lära oss av historien är just det du själv borde göra. En gemensam nämnare till mycket elände sett ur historiskt perspektiv är att det spelar ingen roll vilken sanning man anser sig företräda, så fort man börjar peka finger på någon ondska så har man skapat två läger och konflikten börjar.


                  Fantisera lite om konsekvenserna. Låt oss anta att vi skulle tro att Ryssland ska invadera Sverige. Vad gör man då? Rustar upp försvaret? Startar ett hemligt lite atomforskningsprogram? Tränar infiltratörer för att nästla sig in i ryssland? Pumpar in miljarder i detta, lägger ner fritidsgårdar, universitet, idrottshallar, pensionärshem för att finansiera? Och när man gjort det, vad gör man då - anfaller eller?


                  För att ta ett välbekant citat - kasta inte första stenen. Tydligare än så kan det inte bli.

                  Vad bra sagt
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #84
                    Hej!

                    Hej!
                    Hör du du pojkvakser jag har beskrivit mina och andras problem med kGB du var knappt född tror jag när dom jagade mig nerför Dombeget in Tallinn visa respekt vetja,sen en sak till jag snackar inte skit om ryssarna som sådant folk ta och läs för tusan inan du spyr galla,jag har massor av ryska vänner som jag umgås med sen hjäpte jag oppositionen i Tallinn under sovjettiden och det är jag jävligt stolt över,vad har du gjort för och hjälpa dom förtryckta bakom järnridån?har du hjälp dom fångnas familjer?har du gett bibel till människor som gillar bibeln?har du tänkt en tanke på dom som suttit i KGBs rannsakninngshäkte i sovjet eller Tallinn?har du överhuvudtaget kunnat föreställa dig vilket helvete Kreml skapade för oskyldig männsikor som inget hellre ville än och var fria?har du inte dessa saker jag nyss nämt tycker jag du ska hålla klaffen!!!! /Ann-Mari

                    Kommentar

                    • AnnikaY
                      NCS Medlem
                      • December 2002
                      • 228

                      #85
                      Snälla Ann-Mari, det var du som tog upp ämnet till diskution. Du får faktiskt tåla att folk svarar och också svarar emot. Ta inte upp ämnen och sedan be folk hålla klaffen.

                      Även ni andra som gett er in i debatten får lov att hålla god ton.

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

                        #86
                        Men det finns bara en sanning
                        alltså måste alla andra ha fel ???
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #87
                          Hej!

                          Hej!
                          Olorin var 10 år när KGB jagade mig nerför Domberget sen håller jag med Annika håll god ton det gäller mig,jag har bar här i denna tråd beskrivit mina uppgifter i Estland under sovjettiden sen kommer olorin in med kritik detsamma gäller chefen på lagret dom behöver knappast frukta KGB någon av dom,sen en sak till nej jag har inte ryssskräck men man måste vara vaken när det gäller Kremls politik det har inget med ryssskräck och göra,/Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #88
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Men det finns bara en sanning
                            alltså måste alla andra ha fel ???
                            Sanning: Ju fler Volvobilar det finns i ett område desto fler bävrar finns det.

                            Men betyder detta att vi ska oroa oss för bävrarnas fortlevnad nu när det inte går så bra för Volvo? eller borde Volvo lägga pengarna på bäverreservat?

                            Sanning och orsakssamband är inte samma sak.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #89
                              när KGB jagade mig nerför Domberget
                              ------------------------------------------------
                              får man ta med en nypa salt
                              om dom ville arrestera skulle dom nog ha lyckats.


                              (Annmari..s sanning hon lurade alla o klev ner i en avloppsrör där träffade hon Bond i en dykardräkt o hade kavaj innanför, förlåt kunde inte låta bli)
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #90
                                Hej!

                                Hej!
                                Fel chefen men rätt på det viset att skulle dom arrestera mig så hade dom gjort det på en gång dom varnade ju mig på Viru Väljak men du har fel på en punkt KGB ville skrämma mig genom och visa sig för mig så ville dom förhindra att jag tog kontakd oppositionella,jag vet liksom alla andra av mina oppositoionella vänner deras taktik,/Ann-Mari

                                Kommentar

                                Arbetssätt...