Utvecklingen i Ryssland!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #61
    Hej!

    Hej!
    Putin kommer och vända systemet till ett nytt vidrigt systerm dock inte sovjet;/Ann-Mari PS Man måste förstå hur ryssen tänker för och förstå honom

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #62
      Ursprungligen postat av Lundensis
      Tror inte vi behöver vara oroliga för att Putin, trots hans maktbegär, kommer att vända tillbaka Ryssland till Sovjetsystemet igen ~ stenåldern. Jag tror inte att han, samt stora delar av den ryska befolkningen, är dummare än att de ser att fördelarna med ett så pass öppet samhälle som västländerna har överväger. Det tar helt enkelt tid att reformera ett samhälle.
      Jag flyttade hem från England för ett halvår sedan och de var ju förstås påverkade av sin kolloni av Ryska dissidenter och poloniummord. Men i England beskrivs inte Ryssland som ett öppet samhälle för att uttrycka sig milt. Är svenskar och svensk media ohyggligt naiva, eller är britisk media otroliga paranoiker?

      Det var ingen valkampanj i Ryssland och "putinjugend" spöar upp oliktänkande. Journalister mördas. Det britisk media undrade gång på gång var om Putin var i kontroll, eller om det var andra krafter som verkade. Dissidenterna var alltid villiga att i pressen påpeka att inget så viktigt som ett välplanerat politiskt mord kan ske i Ryssland utan godkännande av Putin, medan vissa samhällsvetare ansåg att han som sagt inte hade kontroll över landet, bara över gastillgångarna.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Gäst

        #63
        Hej!

        Hej!
        Du ska veta en sak Ola svenskar och svensk media har altid varit naiva när det gäller ryssland det är ingen nyhet,den svenska regringen sprang inte benen av sig precis sommaren 1981 då KGB genomförde massarresteringar i Baltikum så här stod det att läsa: Sovjetunionens säkerhetspolis KGB geronmför nu arresteringar i dom Baltisk huvudstäderna i Tallinn har ett hundratals arresterats,i Riga har också många arresterats likaså i Vilnius,Ordförande för Hjälpcentralen Ants Kippar har fått ta emot många samtal från olika ester i väst som undrar om just deras släktingar åkt fast! Detta stod och läsa i DN./Ann-Mari

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #64
          Storbrittannien är extremt försiktigt med att stöta sig med Ryssland pga de enorma summor rika ryssar investerar i brittisk ekonomi. Dessutom tar de emot väldiga mängder ryska gästarbetare.

          Hela EU undviker att stöta sig med ryssland mycket av samma orsak - Tyskland och Frankrike är t.ex. helt beroende av rysk gas och olja, och kan helt enkelt inte riskera att Ryssland stänger av kranen (som de gjorde med Ukraina och Georgien. Ryssland betraktar sin olja och gas som strategiska vapen; en viktig anledning till Rysslands aggression mot Georgien är att Georgien tänkte bygga en oljepipeline som kunde leda Georgisk och Khazakisk olja till EU, och därmed minska EU's beroende av Ryssland).

          Ett ganska bra mått på hur det egentligen ligger till i Ryssland är situationen i pressen:
          Senast redigerad av Mike_Noren; 04 June 2008, 14:52.

          Kommentar

          • Gäst

            #65
            Hej!

            Hej!
            Ryssland har alltid för en aggressionspolitik i sina närområden,/Ann-Mari

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #66
              Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Ryssland har alltid för en aggressionspolitik i sina närområden,/Ann-Mari
              Det är sant, men jag tror många trodde det var slut med det i och med att kommunisterna förlorade makten. Men så har det inte blivit.

              Kommentar

              • Gäst

                #67
                Hej!

                Hej!
                En sak som ni svenskar inte verkar ha lärt er det finns inget demokratiskt tänkande i Kreml,hela den ryska historien är kantad av ockupationer av olika länder/Ann-Mari

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #68
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Storbrittannien är extremt försiktigt med att stöta sig med Ryssland pga de enorma summor rika ryssar investerar i brittisk ekonomi. Dessutom tar de emot väldiga mängder ryska gästarbetare.
                  Nu skrev jag om pressen. The Independent och The Guardian har kört mycket och långa reportage om den politiska situationen, frånvaron av demokrati, förtrycket av oliktänkande och propagandan. Tabloidpressen har snarare skrivit "PUTIN MÖRDARE" på löpsedlarna. Jag kommer inte ihåg riktigt vad reaktionen var, men Storbritannien reagerade starkt på att den där personen misstänkt för poloniummordet inte blev utlämnad (vilket var lite fånigt, Putin FICK faktiskt inte lämna ut honom ens om han ville).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

                    #69
                    Ursprungligen postat av annmari
                    Hej!
                    Putin kommer och vända systemet till ett nytt vidrigt systerm dock inte sovjet;/Ann-Mari PS Man måste förstå hur ryssen tänker för och förstå honom
                    Ryssen är inte en person, man kan inte dra alla över en kam. Kan förstå om gamla ryssar vill tillbaka till Sovjettiden eftersom de inte vet något annat, men den yngre generationen kommer med sina aktiva val att påverka det ryska samhället att närma sig det västerländska. Det är jag ganska säker på, men det kommer att ta tid.

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • June 2004
                      • 1582

                      #70
                      Ursprungligen postat av annmari
                      Hej!
                      En sak som ni svenskar inte verkar ha lärt er det finns inget demokratiskt tänkande i Kreml,hela den ryska historien är kantad av ockupationer av olika länder/Ann-Mari
                      Jaha och om man inte bryr sig? Är detta den mest angelägna frågan i världen för tillfället? Jag är tveksam till det. Varför inte lägga enegin på någon av alla dessa naturkatasrofer som har varit sista tiden?

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #71
                        Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Jaha och om man inte bryr sig? Är detta den mest angelägna frågan i världen för tillfället? Jag är tveksam till det. Varför inte lägga enegin på någon av alla dessa naturkatasrofer som har varit sista tiden?
                        Skojar du med oss? Politik och naturkatastrofer hör ihop. Kolla bara på Burma!

                        Bortsett från detta: oavsett vad vi tycker om det så ja, situationen i Ryssland, kriget mot terrorismen, den ökade växthuseffekten, den ökade koldioxidhalten (bortsett från problemen med växthuseffekten) och valet i USA hör till de viktigaste frågorna i världen just nu. Vissa på kort sikt, andra på lång sikt. Att ställa dessa mot varandra är ren idioti!

                        Ps. Jag har en hypotes och det är att de som inte åtmistone var vuxna eller "unga vuxna" när järnmuren föll hör till ett annat paradigm när det gäller tänkande, än de som inte var vuxna/unga vuxna då. Jag menar detta med att det finns STORA totalitära stater som är på kollisionskurs med andra STORA block. Frågan var ibland inte OM utan NÄR tredje världskriget skulle starta. Innan detta "paradigmskifte" har vi förstås före och efter andra världskriget. Jag bara slänger ut mig detta utan något "rätt eller fel" tänkande, men det påverkar hur olika åldrar tänker.

                        Edit: Om du inte bryr dig så ska du självklart både låta bli att läsa och skriva i den här tråden.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 04 June 2008, 17:38.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

                          #72
                          Ursprungligen postat av annmari
                          Hej!
                          Olorin jag hjälpte dom troende klanka inte ner på det nu utan försök och hålla en bra ton (Om det är möjligt)du ka aldrig sätta dig in i hur det är och ha med KGB och göra förrän du själv är fast tänk på det försök också och förstå att KGB var partiets svärd och slog ner all opposition som fanns i hela sovjetblocket,min estniska vänner olorin som har haft med dom och göra dom skulle kunna berätta saker för dig som får dina tarmar och krypa ur magen/Ann-Mari PS Västlänningar har svårt och förstå det har historien visat
                          Som jag skrev innan, man ser den ondska man vill se. Det finns ingen som helst dålig ton i något jag skrivit.

                          Det förefaller tyvärr som att du är troende person som ser saker i svart eller vitt och bestämt dig för att Ryssar är ett ondskans folkslag Annmari. Det är ingen brist på fakta om KGBs metoder och vilka experiment man utförde i byggnad X. Det finns ingen här du behöver övertyga om det. Men KGB är precis som MOSSAD, SÄPÖ, GESTAPO och vad du vill bara en grupp lättstyrda människor som tycker att ändamålen helgar medlen för att utföra obeskrivligt eländiga handlingar. Jag(liksom fler här förefaller det som) andra anser kort och gott bara att religiösa skrifter inte gör världen bättre utan bidrar till att dela in folk i rättrogna och icketroende(som ska konverteras eller bekämpas) och det har skapat problem minst sedan Moses dagar. Och i samma anda kan nämnas att politiska ISMer fungerar ungefär lika bra som religion för att hitta möjligheter att göra folk sitt sina fiender och utföra allt möjligt sattyg.

                          Jag har haft begränsade kontakter med Ryssar. Träffat en och annan ryss i samband med idrotts-VM av olika slag och de har förefallit som mindre "onda" än typ Engelsmän eller Kanadensare som brukar bete sig fördjävligt ibland. Ett stickprov, javisst, men jag köper inte att hela folket är aggressiva som rovciklider.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #73
                            Hej!

                            Hej!
                            Du kan inte jämföra KGB med Säpo på något sätt kGB hade bla i uppdrag och slå ned opposition har du inte lärt dig något av det jag skrivit?har du överhuvudtaget varit i östeuropa under sovjettiden svara mig på den frågan?/Ann-Mari

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #74
                              Hej!

                              Hej!
                              Jag har aldrig kallt ryssarna för ettt ondskans folkslag olorin det är skitsnack om du hade läst tråden från början så sa jag att jag har många vänner bla ryssar däremot ser jag kreml som boven i dramat/Ann-Mari

                              Kommentar

                              • Mike_Noren
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2695

                                #75
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                (vilket var lite fånigt, Putin FICK faktiskt inte lämna ut honom ens om han ville).
                                Jag tror ärligt talat inte att det finns några gränser för vad Putin får göra om han vill. Rättsväsendet är underordnat den politiska makten, inte självständigt som det är i alla(?) västländer.
                                Putin använder regelmässigt sin kontroll över rättsväsendet för att sätta dit oppositionella eller för att komma åt resurser (t.ex. de fejkade utredningarna & rättsmålen mot BP för att stjäla deras oljefyndigheter i Sibirien), jag är säker på att han kunnat utlämna den här agenten om han velat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...