Utvecklingen i Ryssland!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hej!

    Hej!
    En fråga till både lutt och jarnis?Har ni två varit i forna östeuropa?trevligt med ett svar/Ann-Mari

    Kommentar

    • Jarnis
      Användare
      • November 2005
      • 415

      Som svar på direkt fråga, har varit i dåvarande Östtyskland, Polen, Estland, Lettland, Ryssland, Tjeckoslovakien och inom kort Ukraina.
      Micke

      Kommentar

      • Gäst

        Hej!

        Hej!
        Var du där nuder sovjettiden eller efter Jarnis?Får jag fråga ditt namn låter Baltiskt har du baltisk härkommst?/Ann-Mari

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

          Ann-Mari, även Ryssland utvecklas. Dina referenser verkar vara från kalla krigets dagar. Läget är ett helt annat idag. Ryssland är ett mycket öppnare land idag än under Sovjettiden. Landet blir mer och mer västvänligt, men det tar tid. Du måste ändå vara realistisk och inse att Ryssland har inget att vinna och allt att förlora på att invadera stater som EU, USA och övriga västländer har intressen i. Tror du på fullaste allvar att Kreml vågar ta den risken? Vad tror du händer med Ryssland om alla västländer och deras företag drar undan alla investeringar i Ryssland? Sen undrar jag hur det var med det här att be folk som inte delar din åsikt att hålla klaffen?

          Kommentar

          • Gäst

            Hej!

            Hej!
            Du lundensis till skillnad från dig har jag massor av erfarenhet och många balt ocg ryssvänner samt tillgång till rysk tv ni västlänningar har alltids haft FEL Kreml jag jag säger västlänningar för jag har själv estniskt blod från min pappas sida,lär dig om hur ryssen tänker lundensis träffa ryssar lär dig rysk historia då förstår du precios vad jag menar,sen tror jag inte ryssen vill efterapa väst (Tack och lov)/Ann-Mari PS En fråga lundensis har du varit i Östeuropa före eller efter sovjets fall?

            Kommentar

            • Jarnis
              Användare
              • November 2005
              • 415

              Micke - mjaa, kanske inte så baltiskt

              Mikkel (danska)
              Mikko (finska)
              Michel (franska, tyska)
              Michele (italienska)
              Miguel (spansk, portugisiska)
              Mikhil (ryska)
              Mijailo (sydslaviska)

              Sovjetunionen upplöstes 1991, det är 17 år sedan. Det råder nya tider och har onekligen hänt en hel del sedan dess. Man ska respektera historien och hylla dom som hyllas bör men sedan tycker jag att man ska sluta titta i backspegeln och sträva framåt istället.

              Just nu verkar det som om vissa i Estland tyvärr tittar lite väl långt tillbaka i backspegeln, pre Sovjet. Läs denna intressanta skrivelse från 2007 om Europas parlamentsförsamlings höstsession i Strasbourg. Länk här Skapligt provocerande måste jag säga...
              Micke

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

                annmari: Nej det har jag inte var inte så gammal när sovjet föll.

                Men detta handlar väl om utveckling inte historia?

                Ryssland börjar sakta men säkert bli mer västlig av sig men de måste först göra om sin diktatur till demokrati.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  Men det är väl okej att tro olika

                  Annmari tror att Ryssland kommer att invadera massor av länder

                  sedan tror alla andra att det inte kommer att ske
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Gäst

                    Hej!

                    Hej!
                    Det inte Jarnis tycks fatta är att kreml är Kreml även om du bygger en Mcdonald utanför Kreml Jarnis så är Kreml Kreml.lyssan för tusan på en som har erfarenhet dels genom egen införskaffad erfarenhet samt vänner som suttit i läger Ryssland har en tradition av ockupation bakom sig och jag tror knappast att den traditionen bara försvinner pga vi har 2008/Ann-Mari PS Ingen är Jarnis gladare än mig om det inte blr någon ockupatition

                    Kommentar

                    • Gäst

                      Hej!

                      Hej!
                      För er som vil veta mera gå in på denna länk det är till Ockupationsmuseet i Tallinn,min vän Heiki Ahonen är chef där nu jag jobbade för hans frihet under sovjettiden,museet ligger nedanför Toompea (Domberget i Tallinn)här är webadressen:www.okupatsioon.ee ,/Ann-Mari

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

                        När Annmari säger något = egen erfarenhet hon har vart där
                        Andra säger något blir det typ
                        ---------------------------------------------------------------------
                        Det inte Jarnis tycks fatta är att kreml är Kreml även om du bygger en Mcdonald utanför Kreml Jarnis så är Kreml Kreml.lyssan för tusan på en som har erfarenhet dels genom egen införskaffad erfarenhet

                        hmm varför vart du utesluten ur SKP ???? som är så almänbildad
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Hej!

                          Hej!
                          Jo det ska jag berätta Chefen,när jag var medlem i 3 år så satt jag på många möten var tom med i Stockholmssektionens styrelse som suppleant,när vi då diskuterade politik så diksuterade vi inrikesolitiken där jag tycker SKa gör ettb ra jobb både inom idrottsörelsem men även inom fackföreningsrörelsen där dom jobbar mycket bra,jag berättade om min syn åp sovjet och även gulag och stalin,jag märkta vissa medlemmars avog mot mig när jag öppet sa sovjet var diktatur stalin diktator gulag etc,jag fick mycket mothugg och när Skp började att kritisera forum för levande historia pga att forumet upplyser folk om kommunistiska regimers brott mot mänskligheten,jag berättade också om min kristna tro och fick mycket kritik för det,sen har min krtitk mot partiet succesivt utvecklats och till sist sa jag upp mig som medlem,ordf för stockholmssektionen sa att min uppsägning i partiet var bra både för partiet och mig,/Ann-Mari Ps är nu glad och slippa partiet

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

                            Ursprungligen postat av annmari
                            Hej!
                            Du lundensis till skillnad från dig har jag massor av erfarenhet och många balt ocg ryssvänner samt tillgång till rysk tv ni västlänningar har alltids haft FEL Kreml jag jag säger västlänningar för jag har själv estniskt blod från min pappas sida,lär dig om hur ryssen tänker lundensis träffa ryssar lär dig rysk historia då förstår du precios vad jag menar,sen tror jag inte ryssen vill efterapa väst (Tack och lov)/Ann-Mari PS En fråga lundensis har du varit i Östeuropa före eller efter sovjets fall?
                            Du menar alltså hur Kreml tänker, för du drar väl inte alla ryssar över en kam? Dessutom har inte Kreml samma makt över folket som det hade under Sovjettiden och med de yngre generationerna ryssar samt att västerländska företag investerar i Ryssland kommer denna makt successivt att tunnas ut. När de ryssar som får jobb på ett västerländskt företag ser vad det innebär kommer de att bli mer västvänliga, de får nämligen ta del av den demokrati som finns i väst.
                            Som svar på din fråga: Nej, men var i Polen våren 1994 och besökte Auschwitz, alltså bara tre år efter Sovjets fall. Och, vad svarar du på mina tidigare frågor?
                            Sovjet varade i knappa 70 år. Bara det är ett mått på hur dåligt det samhällsystemet var. Tror du Kreml vill tillbaka till det med allt vad det innebar, fattigdom, ransoneringar, svält, massalkoholism mm?

                            Kommentar

                            • jonre723
                              Användare
                              • October 2004
                              • 439

                              Sverige har också en fin tradition av ockupation i likhet med många andra länder i Eu.

                              Ursprungligen postat av annmari
                              Hej!
                              Det inte Jarnis tycks fatta är att kreml är Kreml även om du bygger en Mcdonald utanför Kreml Jarnis så är Kreml Kreml.lyssan för tusan på en som har erfarenhet dels genom egen införskaffad erfarenhet samt vänner som suttit i läger Ryssland har en tradition av ockupation bakom sig och jag tror knappast att den traditionen bara försvinner pga vi har 2008/Ann-Mari PS Ingen är Jarnis gladare än mig om det inte blr någon ockupatition
                              Och så är det.
                              /J

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

                                Ursprungligen postat av annmari
                                Hej!
                                Jarnis du verkar inte fatta Kreml har alltid räknat baltikum till sitt territorium,/Ann-Mari
                                AnnMari, du verkar inte fatta att du inte alltid har allt rätt! Du måste lära dig att förstå att andra kan ha andra åsikter och nyare kunskaper än vad du har.

                                Vad jag inte begriper är varför du inte är anställd som Rysslandsexpert på någon stor dagstidning eller regering. Du verkar ju veta allt bättre än alla andra här.
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...