Tillägg i redan fryst räkmix?...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Tillägg i redan fryst räkmix?...

    Jag har en "standard" räkmix som jag helst skulle vilja komplettera med en del ingredienser, men undrar om jag kan tina upp mixen igen och mixa in de övriga ingredienserna...för att därefter frysa in den modifierade mixen igen.

    Går detta bra?...eller är det bättre att göra en helt ny mix?

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Malawi
  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    Jag tror det är bättre att göra en helt ny mix, eller har du glömt något JÄTTE viktigt?



    MvH Daniel

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Nej jag har inte glömt något jätteviktigt då "standard" innefattar de viktiga ingredienserna. Jag skulle däremot vilja göra fodret lite närmare det "ultimata" och det känns tråkigt att kasta bort bra foder bara för den sakens skull.

      Jag vill tillsätta t ex Spirulina, Astaxanthin, bindemedel m m...

      Stefan, Skövde

      375L Malawi
      2st 100L
      Malawi

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • January 2003
        • 404

        #4
        För oss mäniskor är det ju aldrig bra att frysa födan mer än en gång. Förlorar Förlorar både smak, färg och framför allt vitaminer vid upprepad nedfrysning. Det samma borde ju gälla för fiskmat... om sedaan fiskarna bryr sig är ju en annan sak. Men en ganska regäl vitamin i fodret förlust bör väl inte gynna fiskarna iaf.
        Bara en tanke, nybörjare inom akvarie rutinerad inom matlagning...
        MVH/Marcus

        960L Malawi

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • January 2003
          • 404

          #5
          sorry... "vitamin förlust i fodret" ska det vara...

          960L Malawi

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Även om jag skulle förlora vitaminer vid omfrysning så kan jag ju tillsätta vitaminer igen...inte svårare än så.

            Jag tror jag gör tillägg och fryser om fodret...om nu inte någon säger något som absolut gör detta omöjligt.

            Stefan, Skövde

            375L Malawi
            2st 100L
            Malawi

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Fattar inte varför??
              Hur mkt har du??vänta tills det är slut sen gör ny??

              /HeNke Óò

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Mixen smutsar ned i akvariet och jag skulle både vilja tillsätta mer ingredienser samt ha bättre bindemedel.

                Jag gjorde en rejäl mängd mix när jag gjorde den så jag vill inte gärna kasta bort det. Det tar en stund att beta igenom mixen innan det är dags att göra en ny...så därför vill jag hellre komplettera.

                Stefan, Skövde

                375L Malawi
                2st 100L
                Malawi

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #9
                  aha nu fattar jag mer...
                  Trodde du hade ganska lite..sen visste jag inte att du hade lite eller dåligt bindels medel...

                  /HeNke Óò

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Nu har jag gjort tillägg i min tidigare gjorda räkmix och det fungerade riktigt bra. Jag använde ägg, havregrynsgröt, banan och gelatin som bindemedel. Jag ville inte att det skulle "explodera" i småbitar i akvariet då det smutsar ned enormt. Detta var ett av misstagen jag gjorde med min mix sist. På tok för lite gelatin inblandad och då blev reslutatet efter det. Jag tog även med de andra "tipsen" på bindemedel för att inte lämna något åt slumpen..*s*

                    Nu fick jag en konsistens som gelepudding och den fördelade sig endast lite när jag släppte i en ljummen provbit. Bitarna kommer ju senare att släppas i frysta.

                    Jag är verkligen nöjd med min konstellationpå räkmixen och jag tror inte att det haft någon som helst betydelse för mixen att jag tinade upp den lite och sedan frös in den igen.

                    Stefan, Skövde

                    375L Malawi
                    2st 100L
                    Malawi

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1884

                      #11
                      Jag tror inte att det var någon som misstänkte att den inte skulle bli jämn och fin. Jag oroar mig för vitaminförlusten.

                      mvh,

                      Fredrik H.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag har kompletterat mixen med vitamintillskott utifall att vitamin ej skulle hålla sig vid denna hantering.

                        Jag gjorde tillägg på askorbinsyra (C-vitamin), Spirulina, astaxanthin och granulat/pellets utöver de tidigare nämnda bindemedel.
                        Granulat/Pellets blötte jag upp och sedan körde jag med vispen för att blanda det ordentligt. Detta kompletterade jag sedan i den redan gjorda "standardmixen". Jag tror att detta gör mixen näringsrik för mina Malawi.

                        Stefan, Skövde

                        375L Malawi
                        2st 100L
                        Malawi

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

                          #13
                          Vad har du för proportioner på bidemedlet, alltså i förhållande till mängd färdigt foder? Har mämligen samma problem som du med att det blr ett "moln" av partiklar.

                          // Magnus

                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Till en sats på ca 2,5-3 liter mix använde jag 1dl färdig havregryn, 2st lätt vispade bananer och 2st ägg. Till detta gjorde jag gelatin på 100g (2st 50g pulverpaket).

                            Jag har aldrig fått konsistensen riktigt bra efter de recept som står överallt på nätet där vissa använder väldigt lite gelatin.

                            Jag vill verkligen ha en fast konsistens och då mer likt gele än pudding.

                            En viktig faktor tror jag också är att man ska vänta med att frysa in mixen i ca 5-6 timmar. Gelatinet behöver denna tid för att bli fast.

                            Jag vet inte om min mix är att ta efter men den funkar för mig och mina Malawi...

                            Stefan, Skövde

                            375L Malawi
                            2st 100L
                            Malawi

                            Kommentar

                            • Kenneth
                              Användare
                              • April 2002
                              • 277

                              #15
                              Jag smetar alltid ut min mix på plåtar med bakplåtspapper och ställer dem i kylen över natten. På morgonen har gelatinet stelnat och då stoppar jag bakplåtpappret med mixen i frysen. När jag kommer hem på kvällen är det bara att ta ut den frusna kakan, bryta isär den och stoppa ner bitarna i bigpackburkar. Hur smidigt som helst. Hålla på och gegga med plastpåsar är inte min grej.

                              MVH
                              /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                              MVH
                              /Kenneth Johansson,

                              ordförande
                              Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                              Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                              Kommentar

                              Arbetssätt...