Kokt potatis till fisk?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frosty rök
    Användare
    • November 2002
    • 9

    Kokt potatis till fisk?????

    En Fiskodlare här i karlskrona hälsa på mej härom dagen o sade att han hade fått höra att man kunde ge kokt potatis till malar o andra fiskar. Jag trodde han inte först men fick hänga med till hans odling. Där slängde han ner en kokt potatis till sina (ancistrus)? malar, dom dök på potatisen! snart va där över 40 på den. Hur kan dom tycka om sånt?! Scalarerna åt lite med. heh....man lär sig alltid nått nytt!

  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Har denne odlare fler arter än just Ancistrus och Scalare? Intressant att veta om det är tillämpligt som foder till andra arter.

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Malawi

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Det är fullt möjligt att malar mår bra av potatis, det har jag ärligt talat ingen aning om, men jag tycker att det är lämpligt att påpeka att det här med att "tycka om" något kan vara värt en tankeställare.

      Att tycka om något är inte det samma som att det är det man ska äta. Detta handlar, som flertalet av oss känner till, inte bara om fiskar utan i högsta grad även om människor, och jag kan gärna erkänna att jag själv inte lever som jag lär. Jag skulle nog vara en klart bättre representant för min egen art rent visuellt om jag lutade aningen mer åt Tropheus/mbuna släktenas naturliga näringsintag.

      Vad jag vill påpeka är att det går ALDRIG att låta en akvariefisks aptit för något avgöra vad den bör äta. Fiskarna är skapta till att sätta i sig alla sorters näring som de kan komma över i sin naturliga miljö. Detta innebär att en Tropheus kan ha stor aptit på protein men eftersom den inte utsätts för stora mängder lättillgänglig protein i naturen så klarar dess tarmsystem inte av att bryta der dessa.

      Om man släpper ner mygglarver och artemia till Tropheus så äter de dem med stor aptit men kan i förlängningen dö. Med detta vill jag alltså säga att om en Ancistrus gillar potatis så betyder det egentilgen ingenting eftersom det inte är troligt att dess anatomi utformats för att någonsin möta en potatis.

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Ps.Daniel

        #4
        Hej!

        Jag håller helt klart med Fredrik i detta, men en odlare borde ha koll, så det kanske fungerar...


        MvH Daniel

        Kommentar

        Arbetssätt...