Pumpfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jannemannen
    Användare
    • July 2004
    • 306

    #31
    Ursprungligen postat av LN
    Håller med att teknik är kul

    Jo fl.sandfilter har en väldigt stor aktiv yta. Har läst att det är ca:10 ggr större ytan än rena biobollar. Men biobollar mister stor yta redan efter ett par månaders drift. F.sandfilter däremot är alltid ren, det blir inget klägg helt enkelt.
    Jag tycker inte att man skall jämföra ett sandfilter ett vanligt filter med biobollar.

    Biobollar skall man ha i droppfilter. Och där blir dom helt fantastiskt effektiva pga att det kommer ner så mycket syre i filtret.

    Jag skulle iaf inte lägga i biobollar i ett vanligt "undervattensfilter"...

    Mvh/Janne
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

      #32
      Ursprungligen postat av LN
      Syresten funkar kanoners men jag kör just nu utan sten o trixar fram o tillbaka med pumphuvuden istället.

      Inget underhåll alls
      Inget underhåll låter bra! (Bortsett från att justera och kolla att flödet är bra)
      Att du trixar med pumphuvuden har inget direkt med sandfiltret att göra gissar jag, utan bara att du får fart på ytvattnet vilket ger bra syresättning...

      Det låter som något att testa... skall se vad man kan hitta för bra saker att bygga ihop filtret med.

      Jag har dubbla huvuden i mitt kar och den mindre är lite slö och har en reglerskruv på sig... borde kunna funka om man väljer ett rör med lite mindre diameter. Ett tips som jag hittade var att kolla på IKEA, Lagerhaus eller liknande inredningsbutiker efter en lagom stor rund glasvas... Gissar att man kan sticka ned ett elrör som är kopplat till pumphuvudet.

      En liten undran... måste det vara ett runt rör? Blir det stillastående i hörnen ifall man väljer en fyrkantig lösning? Annars kunde man bara limma ihop två glasskivor i hörnet av akvariet.
      Senast redigerad av Peter_A_F; 15 June 2008, 21:24.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #33
        Det borde funka. Försök att få glasen lite koniskt då borde det bli optimalt.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

          #34
          Ursprungligen postat av LN
          Det borde funka. Försök att få glasen lite koniskt då borde det bli optimalt.
          Blir lite osäker... menar du att det borde funka även om det är fyrkantigt?

          Exakt... om den är konisk så avtar hastigheten på vattnet. Även om det virvlar bra vid botten så borde sanden hålla sig i behållaren om man gör den lite konisk.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #35
            Det borde funka även med ett fyrkantigt "rör".
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • December 2005
              • 418

              #36
              I den här tråden finns det beskrivingar på sandfilter som enkelt byggs själv: http://www.ciklid.org/forum/showthre...ght=sandfilter

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

                #37
                OK, nu har jag gjort ett litet test...

                Med inspiration från LN så kände jag att jag måste testa! Mitt lilla filter består av en 1,5 liters PET-flaska och 0,33 Rådasand.

                Ett av problemen som jag stötte på var att sanden gick bakvägen när jag stängde av pumpen och fyllde den med sand... fick plocka isär den några gånger och tömma den på sand. Men det var nog bara eftersom flaskan stod ovanför akvariet när jag testade i början... har inte testat att stänga av pumpen nu... känns lite dumt att riskera sandfyllning i onödan.

                Fundering: Använde eltejp som jag snurrade runt slangen för att den skulle passa i hålet på flaskan... var det dumt?!

                OBS!
                Flaskan ligger inte ned, utan bilden är tagen med mobilen på högkant...

                Finns även en film... också på högkant
                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #38
                  ser riktigt nice ut

                  Tar runt en månad innan filtret funkar fullt ut. En grej som man kan tänka på är ha så syresatt vatten som möjligt in i filtret, då kommer filtret fortare igång.

                  Körde mitt i tre-fyra månder i ett 375 innan ja kvick som attan flyttade över sandfiltret till 2400 litaren. O nu har akvariet varit igång 10-12 dygn o ja matar som attan o amunium till nitrat stegen funkar klockrent.

                  Sitter bara o biter lite på naglarna att filtret inte ska stanna över huvudtaget nu de första månaderna vid starten av de stora baljan.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

                    #39
                    Peter svävar sanden i ditt filter? Hur mycket sand har du i?
                    Jag brottas precis med frågan om jag ska ha droppfilter eller sandfilter till mitt 720, jag har sump till karet så i dagsläget lutar det åt droppfilter med biobollar. Men skulle det vara någon idé att köra både droppfilter och sandfilter? Har nämligen ett Deltec Fr509 som används inom saltvatten till fosfatremover, detta skulle nog funka bra som sandfilter, det är gjort för svävande media, sand borde gå bra. Dock tror jag inte det går i så värst mycket sand, absolut max ligger nog runt 1l, fast då kan det kanske bli svårt att få den att sväva ordentligt....
                    Men det är kanske onödigt att köra med båda?
                    Mvh
                    Mattias

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                      Peter svävar sanden i ditt filter? Hur mycket sand har du i?
                      Jag brottas precis med frågan om jag ska ha droppfilter eller sandfilter till mitt 720, jag har sump till karet så i dagsläget lutar det åt droppfilter med biobollar. Men skulle det vara någon idé att köra både droppfilter och sandfilter? Har nämligen ett Deltec Fr509 som används inom saltvatten till fosfatremover, detta skulle nog funka bra som sandfilter, det är gjort för svävande media, sand borde gå bra. Dock tror jag inte det går i så värst mycket sand, absolut max ligger nog runt 1l, fast då kan det kanske bli svårt att få den att sväva ordentligt....
                      Men det är kanske onödigt att köra med båda?
                      Om du tittar på filmen så syns det ganska bra att sanden svävar... men all sand svävar inte. Slangen böjer sig något och sand på ena sidan blir liggande, men om även det rör sig något är svårt att säga. Hade inget VP-rör hemma men det borde gå att få ner rakare och ge ett jämnare flöde.

                      Sandnivån är kanske 1/5 del av 1,5 liter avstängt och som på bilden när den är på...

                      1 liter sand borde vara fullständigt tillräckligt för 720 liter... är inte det ungeför vad du har i ditt sandfilter LN?
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Mattias Nilsson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 467

                        #41
                        ah, ser ju bra ut!
                        Kanske blir till att prova sandfilter
                        Mvh
                        Mattias

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                        Kommentar

                        Arbetssätt...