Finns ju även en Eheim compact 5000. Sitter och surar lite över att jag var så blind nrä jag beställde min senaste pump. Missade helt compact modellerna, blev de dyrare varianterna istället. Men tyst och fin är min Eheim 1260. Tror utan tvekan det blir Eheim för hela slanten i fortsättningen, för jag har haft problem med stabilitet och ljud till och från med alla andra modeller jag haft.
Pumpfråga
Kollaps
X
-
-
Instämmer trevliga pumpar och sprider vattnet bra så man får bra cirkulation i hela tanken. Man ska dock ta i ordentligt 4500l låter mycket men eftersom att den sprider vattnet mycket så blir det inte riktigt samma effekt som dom som har mer jettstråle likande utblås.Kommentar
-
Just nu har jag en BTN bakgrund som har raster för ingående vatten, filtermatta och sedan två pumphuvuden på andra sidan som skickar ut vattnet genom två slangar... Det blir bra cirkulation vid ytan och nära rastret men nästan stilla på andra sidan. Här skulle alltså en Koralia sitta bra för att få fart på vattnet?
Hur hade du tänkt LN? Skulle du ha filter i någon/några moduler i akvariet? Hur mycket filtervolym har du räknat med till ditt stora kar?- 720 liter med Malawi.
Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333
Lägg till ciklid.org på iGoogle!Kommentar
-
Japp några moduler kommer att ha filtermatta. En modul kommer att ha fluidiserande sandfilter. Räknar med att ha runt 9-10000 liters cirkulation totalt.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Den fästs med magnet på glaset... borde kunna finnas risk att vibrationer fortplantas.
Om man skall ha en sådan pump till ett 375liters... skall man välja 1,2,3 eller 4?- 720 liter med Malawi.
-
Peter A_F...
Jag har en Hydor 2 som ligger i kartong, med garanti kvar...använd ca 3 mån.
Den snurrar runt 2300 l/h och låter ingenting. Har du en extra filter då är Hydor 2 perfekt som cirkulationspump.
Om du är intresserad släng ett mail till mig...Kommentar
-
Många frågor men är nyfiken av mig... teknik är (nästan) alltid intressant.- 720 liter med Malawi.
-
Håller med att teknik är kul
Jo fl.sandfilter har en väldigt stor aktiv yta. Har läst att det är ca:10 ggr större ytan än rena biobollar. Men biobollar mister stor yta redan efter ett par månaders drift. F.sandfilter däremot är alltid ren, det blir inget klägg helt enkelt.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jo fl.sandfilter har en väldigt stor aktiv yta. Har läst att det är ca:10 ggr större ytan än rena biobollar. Men biobollar mister stor yta redan efter ett par månaders drift. F.sandfilter däremot är alltid ren, det blir inget klägg helt enkelt.- 720 liter med Malawi.
-
Jag körde ett 45cm högt 120 mm diam. plexirör. med inblås i botten och lät vattnet svämma över i toppen.
En 1200 liters pump med kran på utblåset. 5 kg ca 1mm sand. Alltså ganska grov sand.
Det allra viktigaste är syresättningen. Får du till det så har du ett fantastiskt bra och effektivt filter efter 4-5 veckors drift.
I min 375:a gick det massor med fisk (ca 60 firrar) som krävde bra vatten. Ja matade dessuom som en tok, och ja hade ständig lek på Troffar, hästnosar och Callochromis.
Ja rev 375.an igår o flyttade över sandfiltret till den stora baljan. Pumpen stod stilla i mindre än en minut så ja hoppas att jag lyckades importera filtret med komplett bakteriefauna.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jag körde ett 45cm högt 120 mm diam. plexirör. med inblås i botten och lät vattnet svämma över i toppen.
En 1200 liters pump med kran på utblåset. 5 kg ca 1mm sand. Alltså ganska grov sand.
Det allra viktigaste är syresättningen. Får du till det så har du ett fantastiskt bra och effektivt filter efter 4-5 veckors drift.
I min 375:a gick det massor med fisk (ca 60 firrar) som krävde bra vatten. Ja matade dessuom som en tok, och ja hade ständig lek på Troffar, hästnosar och Callochromis.
Ja rev 375.an igår o flyttade över sandfiltret till den stora baljan. Pumpen stod stilla i mindre än en minut så ja hoppas att jag lyckades importera filtret med komplett bakteriefauna.
Behöver man alltså syresätta den med en syresten eller liknande?
Vad krävs det för underhåll? Går den helt utan rengörning?- 720 liter med Malawi.
-
Syresten funkar kanoners men jag kör just nu utan sten o trixar fram o tillbaka med pumphuvuden istället.
Inget underhåll allsDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jo fl.sandfilter har en väldigt stor aktiv yta. Har läst att det är ca:10 ggr större ytan än rena biobollar. Men biobollar mister stor yta redan efter ett par månaders drift. F.sandfilter däremot är alltid ren, det blir inget klägg helt enkelt.janKommentar
-
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Vel,når det gjelder de vanlige utvendige filtrene har jeg lest at mere eldre de blir(filtermassen)dess bedre er den biologiske rengjøringen.Har også lest at hvis vannet går for fort gjennom filtermassen blir det dårligere biologisk rengjøring???Må man senke farten på filteret?Anybody knows?
Sen finns det en factor till o det är växterna, i ett akvarium som har varit igång länge så har växter en bättre chans att växa o därmed sköter dom om nästan all vattenrening.
Sen tror jag inte hastigheten på vattnet spelar nån roll utan jag gissar att syresättningen är den helt avgörande faktorn för biologisk rengöring.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Kommentar