Btn, moduler eller frigolit fördelar nackdelar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lideby
    Användare
    • March 2008
    • 33

    Btn, moduler eller frigolit fördelar nackdelar?

    Har ett 980 l 200x70x70 som ser ganska trist ut, Funderar på en frigolitbetong bakgrund, men tar inte en sån ganska stor vattenvolym som man inte nyttjar?
    Vill få in all teknik och filter bakom, har rovmalawi i karet.
    Undrar även om man ska välja t5 istället för t8 om man ändå ska bygga ny ramp?
    Fredrik
  • slarvid
    Användare
    • December 2007
    • 517

    #2
    kör aqua terra eller BTN moduler... tar minst plats... måla svart imellan!
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Till ett så stort akvarium skulle jag nog bygga i BTN moduler. Det finns dock en del här som lyckats fantastiskt bra med sina frigolitbyggen så jag tycker du ska ta dig en titt på det.

      Jag bytte från T8 till T5...men är inte direkt nöjd. Det är av flera anledningar. Utbudet på lysrör är fortfarande ganska lamt och det är svårt att få till ett bra ljus som man gillar. Ljusstyrkan på T5 är ju mycket bättre, men jag är ändå lite besviken. Jag får just nu mängder av alger och troligen beror det på ljusstyrkan i lysrören.

      Den kombination som jag tycker var absolut bäst till T8 är PowerGlo och Aquarelle. Dessa går inte att få tag på i den storlek jag önskar till T5 och det gör mig aningen frustrerad. Vill ha ett sådant ljus men för tillfället är det omöjligt.

      Mitt råd till dig är att vänta med ändringen från T8 till T5...samt att kolla upp olika frigolitbyggen här på forumet. På senare tid har medlemmar här gjort verkligen snygga bakgrunder trots att de varit mycket enkla i sitt utförande. Kan vara väl sparade pengar och så är det ju också lite extra roligt att få skapa något själv. BTN moduler är ju annars ett alternativ som jag gillar skarpt men här är det riktigt svårt att få till det så att akvariet blir snyggt komponerat. En helbakgrund med BTN eller något annat fabrikat tar en hel del yta i anspråk...

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

        #4
        Ursprungligen postat av slarvid
        kör aqua terra eller BTN moduler... tar minst plats... måla svart imellan!
        Det var någon här på forumet som knåpade ihop BTN slimline mellan modulerna också... kan vara ett alternativ ifall man vill ha en stenbakgrund som täcker hela karet med 3D känsla utan att det tar för mycket volym.

        Jag har en BTN modul i mitt akvarie och den tar väldigt mycket av volymen... tyvärr det är snyggt, men nästa gång blir det nog moduler+slimline.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          Till ett så stort akvarium skulle jag nog bygga i BTN moduler. Det finns dock en del här som lyckats fantastiskt bra med sina frigolitbyggen så jag tycker du ska ta dig en titt på det.

          Jag bytte från T8 till T5...men är inte direkt nöjd. Det är av flera anledningar. Utbudet på lysrör är fortfarande ganska lamt och det är svårt att få till ett bra ljus som man gillar. Ljusstyrkan på T5 är ju mycket bättre, men jag är ändå lite besviken. Jag får just nu mängder av alger och troligen beror det på ljusstyrkan i lysrören.

          Den kombination som jag tycker var absolut bäst till T8 är PowerGlo och Aquarelle. Dessa går inte att få tag på i den storlek jag önskar till T5 och det gör mig aningen frustrerad. Vill ha ett sådant ljus men för tillfället är det omöjligt.

          Mitt råd till dig är att vänta med ändringen från T8 till T5...samt att kolla upp olika frigolitbyggen här på forumet. På senare tid har medlemmar här gjort verkligen snygga bakgrunder trots att de varit mycket enkla i sitt utförande. Kan vara väl sparade pengar och så är det ju också lite extra roligt att få skapa något själv. BTN moduler är ju annars ett alternativ som jag gillar skarpt men här är det riktigt svårt att få till det så att akvariet blir snyggt komponerat. En helbakgrund med BTN eller något annat fabrikat tar en hel del yta i anspråk...
          mmm, jag har också fått väldigt mycket alger i mitt kar... bytte från ett T8 aquarell till två T5! (en 10000K + en 6500K) Men jag har en HF trafo som är dimmbar så tanken är att köra rören på 0-100-0 under dagen för att simulera gryning - dag - kväll. Håller på att försöka få till en PIC lösning... för styrningen.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Lideby
            Användare
            • March 2008
            • 33

            #6
            Har sökt en del här på forumet och sett många snygga frigolit inredningar, men även många snygga btn modul byggen, lutar nog åt att jag testar med frigolit i ett mindre kar och utifrån det resultat så får man se... blir en del pengar med btn men det kan det nog vara värt även om fisk för pengarna lockar mer

            Den t5 ramp som jag funderade på hade blivit 4x80w men det kanske kommer bli mycket alger, de växter jag har är ngn cryptocoryne som är väldigt anspråkslös när det gäller ljus.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Apropå T5 så finns ju numera Sylvania Aquastar och Grolux som T5. Den kombinationen tycker jag funkar kanon för T8 åtminstone, så de blir säkerligen lika bra som T5. Själv kör jag med Aquamedic i mitt kar med T5 i, ett Planta och ett Reef White. Dock kan kan säga att jag inte är helt nöjd med kombinationen även om den funkar.

              Kommentar

              • Lideby
                Användare
                • March 2008
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av slarvid
                kör aqua terra eller BTN moduler... tar minst plats... måla svart imellan!
                Vilka säljer aqua terra i sverige? såg en bild på forumet på deras malawibakgrund och den var grymt snygg.
                /Fredrik

                Kommentar

                • Martin Jansson
                  Användare
                  • September 2006
                  • 58

                  #9
                  Hej!

                  Söker du i sökfunktionen i Google på Aqua Terra akvarium eller på blocket.se kommer du att hitta åtminstone 1 återförsäljare.. Sätter du in en annons under köpes på ciklid.se får du nog också besked

                  MVH
                  Martin Jansson
                  Karlstad

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • February 2008
                    • 778

                    #10
                    Eller så besöker han Akvarieprofilen.se eller helt enkelt pratar med Akvarieprofilen här på ciklid som jag gjorde : ) Det funkade ypperligt bra.

                    Ursprungligen postat av Martin Jansson
                    Hej!

                    Söker du i sökfunktionen i Google på Aqua Terra akvarium eller på blocket.se kommer du att hitta åtminstone 1 återförsäljare.. Sätter du in en annons under köpes på ciklid.se får du nog också besked

                    MVH
                    Martin Jansson
                    Karlstad
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • slarvid
                      Användare
                      • December 2007
                      • 517

                      #11
                      akvarieprofilen...

                      Han har svårt att komma åt dator och telefon nu, men ring patriks nummer på hemsidan...!!!
                      540 mbuna + 54L yngel

                      Kommentar

                      • Lideby
                        Användare
                        • March 2008
                        • 33

                        #12
                        Tackar så mycket för snabba och bra svar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...