På tal om 2080...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • September 2005
    • 48

    På tal om 2080...

    Jo jag tänkte ni som vet mkt om Eihem 2080 nu när filter är på tapeten.

    Jag har satt förfilter på mina insug (standard blåa filtermaterialet) för att nån gång lyckas få en fungerande bakteriekultur.

    Matar ganska hårt med räkmix så i vanliga fall brukar de böka igen ganska snabbt & jag får köra kasetterna i duchen för de är så igen geggat.

    Men till frågan: Med förfilter på insugen....skulle ni säga att jag inte behöver byta den vita vadden alls ...eller e de ändå bra att byta den med jämna mällanrum typ 1 gång i månaden?

    Eller sitter mkt av dom goda bakterierna där åså?
    Söker AQUALUX!!
  • Barracudan
    Användare
    • April 2005
    • 453

    #2
    Jag kör med blå förfiltermatta till eheim ytterfilter. Du behöver inte rengöra ytterfiltret så ofta då, jag rengör en gång om året.

    Men det där med vit vadd låter 80-tal. Det kleggar nog igen rätt snabbt. Jag kör bara med eheims runda små "biobollar". Kommer inte ihåg vad dom heter, men ser ut som små potokulor.
    Frontosamarkus

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

      #3
      Hej,
      jag har i min 2080 också skippat den vita mattan. Använder ej förfilter. Däremot har jag placerat bägge insugen ett par decimeter ovan bottnen för att slippa få in så mycket grövre slam. Det tas om hand av innerfilter och manuell borttagning istället. Rengör i princip aldrig filtret förutom det förfilterutrymme i själva burken.
      Hälsning
      Pablo

      Kommentar

      Arbetssätt...