Hjälp med val av objektiv till canon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #16
    Du får säga vad du tycker om det om några veckor. Jag är själv inne på ett sådant eller 17-50/2,8 av Tamron. Har lite svårt att bestämma mig om vilken brännvidd som kan vara mest användbar.

    Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) Tamron 17-50/2,8 Di II blev vald till årets konsumentoptik 06/07 enligt EISA. Grattis säger vi, och håller med om att det är e
    Senast redigerad av Robin; 05 June 2008, 23:22.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

      #17
      Godagens på er!

      Jag har ägt Tamron 28-75 två gånger, först hade jag det till min 350D för några år sen, grymt objektiv men då tyckte jag de hade för lite vidvinkel, så då slog till till på ett Sigma 10-20, å sen bytte 28-75:an mot ett Canon 24-70, aja skit samma..

      .. nu till de jag skulle säga, Tamron 28-75 är ett grymt bra objektiv, köpte ett härom veckan till min EOS 5D dvs ingen cropfaktor/förlängning. Perfekt omfång å grymt bra skärpa ger det!
      Köpte de pga att jag saknade att ha nått mellan 35 och 70 för jag bara hade 16-35/2,8 och 70-200/2, , bra å prisvärt, dock ingen blixtsnabb autofokus, men hur ofta behöver man de på ett normalzoom... använt de nu till alla studenter å baler.


      Sen när du känner att du vill lägga mer pengar på nått inom foto så köp ett vidvinkel - Sigma 10-20/4-5,6

      Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM Vidvinkelzoom i Sigmas EX-serie avsett för digitala systemkameror med sensorer i APS-storlek. Motsvarar i 35mm kamera-format 16-32mm för Canon och 15-30mm f&ou


      Fruktansvärt roligt objektiv! Perfekt till arkitektur/landskap/stadsfoto på semester å dylikt, värt vartenda krona! (2800-3300kr beg)

      Här har du ett gäng exempel tagna med det + 400D och 30D:

      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • June 2004
        • 851

        #18
        Efter en dag och gått och lekt med det.
        Så tycker jag att det är väldigt bra allround objektiv, allt som jag har välat ta har blivit bra. Det är väldigt lätt att ta mycket olika sorters foto.
        Tycker att bilderna har blivit så mycket mer, färger detaljer gemfört med mitt kit objektiv som jag hade med min canon 400.
        Tycker även att något jag aldrigt tänkt på innan när jag fotat, är att den väger så perfekt med kamran, så allt känns stabilare när jag fotar.

        Som Laesk säger så det ända som jag regerat lite på är autofokusen.

        Men jag återkommer med mer, när jag har lärt mig mer om den.
        Nu är jag bara en amatör på foto, men vad kul att fota med lite bättre saker

        Laesk du läser mina tankar
        Nu när man fick en sån enargi med nytt objektiv, så satt jag och tänkte på vidvinkel för att ha lite bredd i väskan.
        Men det får vänta........
        En akvarium ställning med 6, cirka 150 liters kar är på listan nu för nästa köp.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #19
          Om jag räknat rätt så är ett 17-50 på en 400d (1,6 crop) och ett 28-75 på en fullformat samma brännvidd.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          Arbetssätt...