Vad skall jag ha för kamera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaJ
    Användare
    • August 2003
    • 584

    #61
    Ursprungligen postat av Robin
    En variant som jag funderat på är att åka dit (NY) och köpa på plats för att prylen ska "bjuda" på resan. Att köpa en Canon 1d mark 3 på b&h photo istället för här i sverige bjuder på resan och hotell en hel vecka.

    Själv fick jag bara se Helsingborg.....
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #62
      SKa man åka dit kan man väl inte komma hem med något annat är Nikon D3 som kostar typ 25000 och är den bästa kameran på marknaden nu om man bortser från exotiska saker som Hasselblad och udda Sweitziska spelaformatskameror.

      Men jag har aldrig varit i Helsingborg så det är väl inte så illa
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • May 2006
        • 246

        #63
        Fortsätter i samma tråd då trådnamnet är detsamma.

        Jag gick i tankarna för ett år sedan att inhandla en systemkamera men köpet uteblev. Nu känner jag att det vore riktigt skoj att köpa en ny kamera. MEN som alla vet är valet svårt med vad man ska köpa.

        Priset på Canon 400d har ju gått ner lite under detta år och jag hittade på expert.se för 4999:- ( http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=207811 ) och då finns även cashback med 560:- som tillkommer. Så det känns som ett mkt bra pris.

        Har hanterat en sådana kamera förrut och tycker den funkar bra i handen osv. Men nu när 450d har kommit så börjar jag fundera på om det är några extrema förändringar mellan de två? Tex, om det har varit något mindre bra med en viss funktion som har blivit mkt bättre i 450d. Det skiljer ju ca 2500:- mellan de två modellerna. Så det jag funderar över är om det är lönt att slå till på en 400d?

        Sen en följdfråga till inhandlandet av kamera är vad mer behöver man? Kamerväska känns som en väldigt nödvändig grej att ha. Behöver man nytt minneskort, batterigrepp, blixt osv? Vart ska man köpa de tillbehören? Kanske mkt billigare via en internetbutik? Vad jag har förstått kan sådana här prylar dra iväg priset rätt så rejält beroende på vad man vill ha.

        Tanken är att använda kameran till fiskfoton och även till vardags, porträtt bilder osv.
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • August 2003
          • 584

          #64
          Nu har jag haft min Sony DSLR-A200 ett tag och blir bara mer och mer nöjd med den! Jag fotar som en galning nere i lokalen, en del blir bra, andra mindre bra......nu är jag nog mogen att skaffa trådlös blixt och macroobjektiv.

          Bifogar några fler bilder, förvisso inte bara på ciklider, men i alla fall. Skall bli mycket spännande att se hur pass mycket bättre resultatet kommer att bli med extern blixt och ett macro.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • November 2005
            • 415

            #65
            Vad är den sista bilden för art? Är det en Aulonocara koningsi?
            Micke

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #66
              Ursprungligen postat av olaJ

              Bifogar några fler bilder, förvisso inte bara på ciklider, men i alla fall.
              Vad har du fotat för nåt?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • November 2006
                • 1493

                #67
                Ursprungligen postat av Jarnis
                Vad är den sista bilden för art? Är det en Aulonocara koningsi?
                Ser ut som en Protomelas virgatus ifrån Gome?


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • olaJ
                  Användare
                  • August 2003
                  • 584

                  #68
                  Ursprungligen postat av Mattias777
                  Ser ut som en Protomelas virgatus ifrån Gome?
                  Correctemundo! Det stämmer bra det.
                  "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                  Kommentar

                  • olaJ
                    Användare
                    • August 2003
                    • 584

                    #69
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Vad har du fotat för nåt?
                    Ja du Wille.....säg det, malar kanske?
                    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                    Kommentar

                    • olaJ
                      Användare
                      • August 2003
                      • 584

                      #70
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Vad har du fotat för nåt?
                      Den första bilden är en LDA-33 Snowball Pleco, andra bilden en Peckoltia L-134 Tapajos Tiger, tredje bilden är en Panaque L-204 Flash Pleco, den fjärde är en munruvande sandmal som heter Pseudohemiodon apithanos "Chamelon Whiptail" och den sista en Protomelas virgatus "Gome".
                      Senast redigerad av olaJ; 16 June 2008, 19:32. Anledning: fel i texten igen
                      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #71
                        Ursprungligen postat av olaJ
                        Ja du Wille.....säg det, malar kanske?
                        Ja det ser jag

                        Ursprungligen postat av olaJ
                        den fjärde är en munruvande sandmal som heter Pseudohemiodon apithanos "Chamelon Whiptail"
                        Den var häftig. Har aldrig sett en sådan. Har du ett par?
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • olaJ
                          Användare
                          • August 2003
                          • 584

                          #72
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Ja det ser jag



                          Den var häftig. Har aldrig sett en sådan. Har du ett par?
                          Hehe, ja det var bra det.... Ja dom där är riktigt häftiga faktiskt, jag har 6 vuxna djur och faktiskt 14 yngel som är ca 3,5 månader gamla nu. Bifogar några bilder till härunder.
                          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                          Kommentar

                          • olaJ
                            Användare
                            • August 2003
                            • 584

                            #73
                            Vilket macroobjektiv skall man satsa på tycker ni? Respektive trådlös blixt?
                            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                            Kommentar

                            • olaJ
                              Användare
                              • August 2003
                              • 584

                              #74
                              Ursprungligen postat av olaJ
                              Vilket macroobjektiv skall man satsa på tycker ni? Respektive trådlös blixt?
                              Är alla fotokunniga på stranden? Ingen som kan rekommendera något? Eller var jag kan hitta bra begagnad fotoutrustning?
                              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                              Kommentar

                              • Niklas Olsson
                                Användare
                                • February 2003
                                • 1156

                                #75
                                Ursprungligen postat av olaJ
                                Är alla fotokunniga på stranden? Ingen som kan rekommendera något? Eller var jag kan hitta bra begagnad fotoutrustning?
                                www.fotosidan.se
                                //Niklas

                                www.nofoto.se
                                Nofoto på Facebook
                                ____________________________________

                                Kommentar

                                Arbetssätt...