Vad skall jag ha för kamera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #16
    Ursprungligen postat av olaJ
    NIKON D40 SVART + OPTIK 18-55 MM + 2 GB MINNESKORT kostar ny 3990:-
    CANON EOS 400D + OPTIK EF-S 18-55 MM kostar ny 6195:-

    Det var en Nikon jag såg innan, inte en Canon. En ny Nikon D40 tycker jag verkar prisvärd, eller?
    Om det som du säger är akvariefotografering som gäller i 1:a, 2:a, 3:e, o 4:e hand, vad ska du då med 18-55mm till???
    Du ska i så fall ha ett kamerahus plus ett macro/micro objektiv och en eller flera blixtar. Åk sen och känn på kamerahusen, Nikon eller Canon, modell efter plånbok och storlek på händer. Det finns fler alternativ men väljer man något annat ångrar man sig förr eller senare. Det finns så mycket begagnat om man väljer dessa märken och dom leder liksom utvecklingen ännu så länge.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • January 2007
      • 869

      #17
      ...

      Finns många bra kameror att köpa. Själva kollade jag runt massor och fick tips här av alla fotokunniga. Och det slutade med att jag fick en av min moster. det var hennes backup kamer (hon jobbar som fotograf) Det blev en Canon 20D som tagit 1200 exponeringar. Objektivet jag har är ett EF-S 17-85 med fuskmacro. Kan varmt rekomendera en begagnad 20D istället för en ny 400D. Men du skall tycka att kameran känns rätt i handen samt att du tycker den e rätt för dig..
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #18
        Ursprungligen postat av Oden70
        Finns många bra kameror att köpa. Själva kollade jag runt massor och fick tips här av alla fotokunniga. Och det slutade med att jag fick en av min moster. det var hennes backup kamer (hon jobbar som fotograf) Det blev en Canon 20D som tagit 1200 exponeringar. Objektivet jag har är ett EF-S 17-85 med fuskmacro. Kan varmt rekomendera en begagnad 20D istället för en ny 400D. Men du skall tycka att kameran känns rätt i handen samt att du tycker den e rätt för dig..
        20D ger helt klart en mindre plastig bild än vad 400D ger... desto nyare kameror med desto fler megapixel på en för liten sensor ger ju inte så roliga bilder har jag börjat tycka, mer plats för varje pixel känns som ett vinnande koncept tycker jag =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          #19
          Ursprungligen postat av deelay
          20D ger helt klart en mindre plastig bild än vad 400D ger... desto nyare kameror med desto fler megapixel på en för liten sensor ger ju inte så roliga bilder har jag börjat tycka, mer plats för varje pixel känns som ett vinnande koncept tycker jag =)
          Sant fler små pixlar är inte nån större förbättring, därav succen för Nikons D3a. Men eftersom jag har en Canon 20d själv så vet jag var den går för och tycker inte man ska hylla den för mycket. Det är en bra kamera, men brusreduceringen har förbättrats ganska mycket på höga iso sen den kom så jag tycker det är ganska jämt med en 450d.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #20
            Ursprungligen postat av Olorin
            Sant fler små pixlar är inte nån större förbättring, därav succen för Nikons D3a. Men eftersom jag har en Canon 20d själv så vet jag var den går för och tycker inte man ska hylla den för mycket. Det är en bra kamera, men brusreduceringen har förbättrats ganska mycket på höga iso sen den kom så jag tycker det är ganska jämt med en 450d.
            Jo fast det där "höga iso racet" hänger jag inte på för är det så taskiga förhållanden så hoppar iag jag över att fota. Höga ISO är ju det enda man pratar om idag så den övriga känslan eller karaktären som en kamera ger finns inte med i diskussionerna längre tyvärr, det tycker iaf jag e viktigare än att kunna fota med högt iso och få en smetig och plastig bild... =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #21
              Ursprungligen postat av deelay
              Jo fast det där "höga iso racet" hänger jag inte på för är det så taskiga förhållanden så hoppar iag jag över att fota.
              Det är sant, det är mest för tidningsfotografer och liknande som ibland måste prestera bilder trots dåliga förhållanden. Och för dagstidningar krävs inte så mycket kvalitet. Men det har gjort man idag ändå kan använda betydligt högra ISO än för några år sedan, kanske inte 25600 men 3200 är helt okej på många modeller.



              Men det var en bit från Olas fråga.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #22
                Åter till Olas fråga. Jag såg just en annons på en Nikon D200 med batterigrepp för 5700:-, ett mycket bra pris på en bra kamera för akvariefoto.
                Det är en kanonkamera som är lätt att göra manuella inställningar på vilket är ett stort plus vid akvariefoto. Den har även bra inställningsmöjligheter för att styra externa blixtar.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  #23
                  Håller inte med om att höga iso inte är viktigt för akvariefoto. Vill man fotoa fiskarnas naturliga beteende så vill man ju störa så lite som möjligt. Och vill man göra det och få skarpa bilder måste man upp i ISO. Men om man bara vill fota fiskar i rakt på pose så funkar det med blixt. Jag kör så högt ISO som jag kan utan att bildkvaliteten blir kass (på 20d är jag tveksam till 800)

                  Sen ska man komma ihåg att med macro så ökar dina egna skakningar vilket också gör att man måste upp i ISO för att kunna ta skarpa bilder. Stativ kan funka ibland, men då händer det ju nåt skoj i fel ände av akvareiet och så hinner man inte flytta sig. Bra akvariefoto är riktigt svårt.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #24
                    En det väljer att foto utan blixt och istället använda lite högre ISO. Jag använder hellre blixt och till 99,9% ISO 100 vid akvariefotografering.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      #25
                      Ursprungligen postat av Micke
                      En det väljer att foto utan blixt och istället använda lite högre ISO. Jag använder hellre blixt och till 99,9% ISO 100 vid akvariefotografering.
                      Jag med, dock brukar jag leka lite med iso för att få med lite omgivning ibland.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

                        #26
                        Begagnad Canon 30D skall kunna hittas för 4000kr, kostade ny 4990kr som lägst när den va som billigast ny.
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

                          #27
                          Det är rätt imponerade billigt faktiskt. Inte kollat priserna sen jag köpte min 20d, men då stod den i 12000.

                          Gjorde en raid på nätet och kunde inte hitta en 30d för under 7900:- Däremot 300d, säker på att du inte missade en nolla?
                          Senast redigerad av Olorin; 27 May 2008, 06:41.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

                            #28
                            Ursprungligen postat av Olorin
                            Gjorde en raid på nätet och kunde inte hitta en 30d för under 7900:- Däremot 300d, säker på att du inte missade en nolla?
                            Hehe nej 30D är en gammal kamera nu, (påväg ur sortimentet, då drar dom upp priset) Samma sak lär hända med 400D snart.
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                            With CANON you can!

                            Kommentar

                            • Sacrium
                              Användare
                              • November 2005
                              • 353

                              #29
                              Sambon är på väg att köpa systemkamera och har samma förutsättningar som Ola har dvs runt 5000. Hon vill själv ha en canon men vilken av alla bör man köpa? 400d kollade vi nyss på i länken från elgiganten och den verkar rätt intressant. Nån annan som har nån idè?

                              Kommentar

                              • Laesk
                                Användare
                                • February 2004
                                • 2447

                                #30
                                Sacrium... http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=82515

                                Fast pruta en bit!
                                Lennart "Laesk" Axelsson
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                                With CANON you can!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...