stänga pumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hedstrom
    Användare
    • December 2006
    • 51

    stänga pumpar?

    läste nån stanns att det inte var bra att stänga av pumparna (ytterfiltren eheim 2026) när man gör vattenbyten samt rengöring.

    En vanlig måndag eftermiddag brukar se ut så här hos mig.
    -stänger av pumparna, tömmer vatten ca30% av 530L sedan slamsuger jag och ev gör rent rutor, sedan fyller jag på vatten och på med pumparna.

    Är det felaktigt?
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det är tiden det handlar om. När det gäller ett innefilter så är det inte så viktigt då det ju torrläggs och knappast råkar ut för syrgasbrist. Ett ytterfilter bör vara avstängt max en timma. Bakterierna kan ta skada annars och i värsta fall bildas det giftiga ämnen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Tulle89
      Användare
      • August 2006
      • 239

      #3
      Brukar göra precis samma som dig, men inte alltid på måndagarna
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #4
        En timma med ett stillastående ytterfilter,,,då är man på gränsen.
        En halvtimme skulle ja säga vara en maxtid, sen finns det alla möjligheter för att dåligheter kan inträffa.
        När ja har stor rengöring så kör ja ytterfiltret i en 10 liters hink. Där kan den gå i ett par dar utan några som helst problem. Ställer rubbet i tvättstugan med både inner och ytterfilter gåendes i samma hink.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

          #5
          Kom på något smart med Tetratecen vid senaste strömavbrotten, bara pumpa på starthjälpen emellanåt så cirkulerar vattnet. Däremot gäller de ju att vara hemma då också

          Själv stänger jag aldrig av pumparna vid vattenbyte, en av fördelarna med ytterfilter tycker jag är att man kan ha på pumparna även vid vattenbyte, bara insuget är tillräckligt långt ner.

          Har ett kar på jobbet med innerfilter och har kommit på att jag är duktigt bra på att glömma stoppa i kontakten efter vattenbytena.
          Senast redigerad av tjornpatrik; 23 May 2008, 17:31.

          Kommentar

          Arbetssätt...