problem med Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ron426
    Användare
    • May 2008
    • 112

    problem med Alger

    mitt akvarium lider just nu av extremt snabbväxande blågröna alger. jag gör rent ofta. jag har hört några råd som att göra rent varje dag och vara envis, bara mata fisken så de inte blir masas rester över. jag har även en UV lampa som bränner död på bakterier. jag har fått det att minska lite, men har ni några fler tips som kan snabab upp en lösning så är jag evigt tacksam, jag vet inte hur discusar mår i längden om det är för mycket sådana alger överallt.
    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    De mår väl inte dåligt av algerna så vitt jag vet. Snabbväxande växter samt växnäring är ett sätt. Mer långsamtväxande samt TID är ett annat. I värsta fall kan man ta till gift (bakteriedödande, blågröna alger är bakterier).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

      #3
      Blå gröna alger är inget kul. Dessutom luktar det.
      Vad som har hänt i akvariet är att kväve (näringsvärdena) nivån är för hög.
      Det bästa råd jag kan ge är- sluta göra rent i karet det ända du gör är att tillföra ännu mer näringsämnen i ett kar i obalans (nytt vatten gödslar på just nu) - Tvätta filter. Har du fler än ett akv. så ympa filtret med filtermaterial som är i biologisk balans. - Blå gröna alger behöver ljus, minska ljus tiden alt släck karet under 4-6 dagar ( tills algerna kryper ihop)
      -Mata fiskarna minimalt, det finns ingen fisk som tål svält så bra som diskus så det är ingen fara med att dra ner matandet.
      -Byt max 20-25% vatten i veckan
      Gör du detta knäcker du algerna och fisken har fått en naturlig viloperiod.
      Vill du kan du dra ner på värmen till 26-27 grader då sänker du ämnesomsättningen på diskusen för att sen när algerna är borta öka tempen igen och öka vattenbytena. Detta är ett gammalt beprövat sätt att lura igång fisken till lekkondition!! Kan ju vara intressant
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • February 2008
        • 1032

        #4
        Fick för mig att du hadde diskus!?!?
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • Ron426
          Användare
          • May 2008
          • 112

          #5
          det stämmer. jag har diskus i mitt alg-besvärade kar. mitt lilla kar med gurami och scalare har bra balans. det har jag även haft sedan jag var ett barn, minst 15 år har jag haft det. diskus karet skaffade jag runt juletid iår, så har snart haft det i ett halvår bara.

          minska matningen kan jag göra, doch så måste diskus matas ofta när dom ska växa, om jag minskar en period, skadar det inte deras växande?
          http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • February 2008
            • 1032

            #6
            Nej!
            För vad vi pratar här är en minskad matning på max 2 v det borde räcka och fisk har bäst tillväxt i hög vattenkvalitet och det har du inte nu.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • malawisar

              #7
              Hej

              Algerna får du bort genom att ha akvariumet släkt 3-4veckor. och ha akvarimet tänt 9tim per dag borde hålla dom borta och mata inte för mycket.

              Kommentar

              • Ron426
                Användare
                • May 2008
                • 112

                #8
                jo, det e ungefär det jag gör just nu. jag har allt släckt tills jag kommer hem från jobbet, då tänder jag så att jag kan se mina fiskar tills jag ska gå och sova. och jag matar så jag ser att allt äts upp, inte mera, så inga rester förekommer
                http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                Kommentar

                Arbetssätt...