Hjälp, Vattenvärderna är skit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonpet
    Användare
    • March 2008
    • 5

    Hjälp, Vattenvärderna är skit

    Om ett par månader skall vi flytta till ett hus, från våran lägenhet med kanonvatten i kranen. I det nya huset är det nyborrad brunn. Idag fick jag papper på deras vattenprov som dom gjort.
    Jag undrar nu om jag kan köra igång mina akvarium på det vattnet med tanke på att det är en del värden som är för höga. Vi skall sätta in filter lite senare.
    Vatten värderna jag funderar på är...
    natrium, Na 100 mg/l
    järn Fe 2,4mg/l
    mangan Mn 0,56 mg/l
    fluorid F 1,3 mg/l
    Nitrit NO2 < 0,003 mg/l
    Nitrit NO3 < 0,5 mg/l
    hårdhet, tyska grader 10 dh
    pH 7,9

    Då jag ej kan detta med kemi hoppas jag på hjälp.
    Jag skall tillägga att jag har i stort sett bara scalarer.
    Vad skall jag göra? kan jag köra igång mina kar på dessa värden, eller vad skall jag göra?
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Hej tonpet o välkommen till forumet

    Det kommer att funka kanoners med Scalarer.
    Efter som du säkert sänt iväg ditt vatten till labb så kan ditt uppmätta ph ha ändrats under transporten så ta det med en nypa salt
    Kör med lite växter oxå så kommer dom snabbt att käka upp ev. konstigheter.

    Tänker du i framtiden köra Tanganyika så ta det försiktigt, egna brunnar kan innehålla direkta olämpligheter.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • tonpet
      Användare
      • March 2008
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      Hej tonpet o välkommen till forumet

      Det kommer att funka kanoners med Scalarer.
      Efter som du säkert sänt iväg ditt vatten till labb så kan ditt uppmätta ph ha ändrats under transporten så ta det med en nypa salt
      Kör med lite växter oxå så kommer dom snabbt att käka upp ev. konstigheter.

      Tänker du i framtiden köra Tanganyika så ta det försiktigt, egna brunnar kan innehålla direkta olämpligheter.
      Hej Larry och tack för svaret.
      Vet ej om det framgick i mitt första inlägg att detta oroar mig väldigt mycket. Jag har haft akvarium i många år, som mest 12 samtidigt. Nu har intresset legat nere under ett par år. Men som så många ggr. tidigare så kommer det tillbaka. Men nu är det lite mer på allvar och för att stanna länge hoppas. Startade med ett 222 liters som jag har haft igång nu i ca ett år. Det har nu vuxit till ett två meters kar på 600 liter. Jag har även ett 150 liters lekkar till mina scalare. Jag har i stort sett bara scalarer och en 15 malar. Målet med scalarerna är att få fram yngel, men enbart via yngelvårdande föräldrar. Har idag 3 par F-1r och 8 stycken snart könsmogna F1r. Väntar nu på mina beställda VF, så man kan köra en helt ren linje.
      Så... nu vet du/ni lite mer om mig och kanske förstår att jag är mycket bekymrad och orolig.
      Tillbaka till mina problem...
      Är du säker på ditt svar när det gäller järn och mangan halterna. Jag ifrågarsätter inte dina kunskaper, vill bara vara säker på att det fungerar. Då jag är mycket dålig på kemi så kan jag bara lita på er. hur är det med de andra värderna som jag skrev om,,, är dom ok.
      Mvh Tony

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #4
        Hahahaha jo hobbyn har den tendensen att ständigt växa

        Ska se om inte ja hittar mina gamla vattentester på mitt brunnsvatten.
        Bodde tidigare strax utanför Växjö vid en sjö o hade egen brunn. Hade massor av järn o mangan. Tyvärr kommer ja inte ihåg de exakta värdena. Ja vet att ja har skrivit dom i ett tidigare inlägg

        I vilket fall som helst så stormtrivdes just mina Scalarer och växter. Men när ja testade Tanganyika så spelade det ingen roll va ja gjorde så funkade det inte. O då fick ja tipset att det vart fel på brunnsvattnet.

        Skulle det mot förmodan inte funka, så finns det Aktivt kolfilter på marknaden för en relativt liten peng.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • tonpet
          Användare
          • March 2008
          • 5

          #5
          Nu börjar det kännas bättre.
          Mycket tacksam för svaren, det har lugnat mig.
          Men är det någon mer som har något att säga om mina värden så är jag tacksam för svar.

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • February 2008
            • 1032

            #6
            Hej!

            För att du skall lyckas med vf scalarer så skall du se till att och f1 djuren så är det viktigt att ph värdet ligger runt 6,5 och att osmos trycket är det rätta.
            Hade jag varit i dina kläder så skulle jag köpa en stor mangrove (el liknande) rot som dels avger hymus ämnen men oxå sänker ph värdet. Ditt ph och hårdhet är något höga. Snabb växande växter inkl svärdsplantor. Växterna kan du med fördel ha i krukor och köra hygieniska kar blir bäst till vf då dessa inte tål nitrit. Växterna kommer snabbt att reglera vattnet till ett bra sydamerika vatten. Men som alltid när det gäller odling och att få ut mest av fiskarna kör ett biologiskt filter så kommer du få många scalarer och fungerande par i framtiden.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              Tonpet: varför säger du att de vattenvärdena är skit? Det ser helt normalt och fullt acceptabelt ut för mig.

              Kommentar

              • tonpet
                Användare
                • March 2008
                • 5

                #8
                Anders... Tackar för tipsen, ni är alla så snälla.
                Micke... Det är som jag skriver, jag är dålig på detta. Trodde att det är väldigt höga värden på manga och järn, och att det var farligt för fiskarna. Men nu börjar jag att förstå att det kanske inte är så farligt som jag har tror.
                Ni skall alla ha tack för hjälpen
                // Tony

                Kommentar

                Arbetssätt...