Jag kollade också in Hongi för första gången, trodde att det rörde sig om en dassig smutsröd stackare. Men det var ju en riktigt fin firre, hade jag urvalsodlat på den hade jag försökt få den mer intensivt blå. Hade jag velat ha en röd firre så skulle jag utan tvekan ha Hemichromis lifalili
Nya uppgifter i artregistret
Kollaps
X
-
-
I och med diskussionen i denna tråd om Hongi så är det första gången jag ens bemödat mig att kolla in arten i fråga (den är ju från fel kontinent ) menar jag.
Det som slår en är ju att det är ju en vacker fisk, kollade in arbeskrivningen på den som länkades till.
Varför i hela friden vill man ha en röd hongi när den ser ut som den gör i originalutförande? Svensk avundsjuka vet jag väl inte.... men Jannes hongi är nog avundsjuka på en "normal" hongi .
Mvh Jari
Men jag ska försöka förklara, men det kommer nog att bli svårt i detta läget.
När jag började med malawiciklider det är väl ca 30 år sen, då på den tiden så fanns det bara gula och blåa malawiciklider, då var det sensation när det kom in så kallade rödzebra som till sin höjd var oranga i färgen och med mycket sot i pannan, och dom tappade snart sin färg på grund utav det fodret man matade på den tiden, dom blev som rosa övergödda grisar. Det var innan räkmixens tid.
Ja då kan man säga att det var en sensation med röda malawiciklider, ja det kan man säga att det fortfarande en sensation att hitta en röd ciklid i malawisjön, nej det finns inte. Så jag jag såg en möjlighet att kanske med rätt foder och med urvalsodling så kanske man kan få fram en röd malawiciklid.
Självklart så var jag inte ensam om att tycka så, det fanns odlare som låg före mig i det läget, nu pratar jag om i Sverige.
Det var Roger Persson i Eskilstuna som höll på en Labetropheus trewavase som hade mycket rött i sig. Kent i nol hade säkert 5 sorter som han höll på att urvalsodla till att bli röda.
Det var även en i östergötland som höll på med hongien, den hade också mycket rött i sig.
Ja, jag nådde mitt mål att ta fram röda malawiciklider.
Jag har tagit fram mina röda hongie, jag har forsatt att utveckla röd rubin, jag har fått fram rödzebra med mycket rött i sig och utan sot i pannan.
Nu är min nästa utmaningen firefishen, jag har säkert den rödaste hannen som går att få tag i Sverige, men nu gäller det att få fram röda honor också.
Så mitt svar, jag är inte det minsta avundsjuk hur en äkta hongie ska se ut.
(ps jag såg när dom första VF Hongie kom in till Åled).
Nej jag är stolt över att jag har lyckats med att ta fram röda malawiciklider, och det med begränsade resurser, och framförallt jag har använt odlade fiskar inga vildfångade fiskar alls.JanneKommentar
-
Jag kollade också in Hongi för första gången, trodde att det rörde sig om en dassig smutsröd stackare. Men det var ju en riktigt fin firre, hade jag urvalsodlat på den hade jag försökt få den mer intensivt blå. Hade jag velat ha en röd firre så skulle jag utan tvekan ha Hemichromis lifalili
Det är ju samma som att odla fram en gul Malawiciklid, som också finns hur många som helst i malawisjön.
Nej, det känns som att både du och jarinen ska hålla sig till SA ciklider, för Malawiciklider det är nog fel grej för er.janneKommentar
-
Ja det får du ta med den som la in bilden, men jag tycker samma sak som dig att, inavlad skall stå med i rubriken.JanneKommentar
-
Varför ska man urvalsodla fram en blå Malawiciklid, det finns ju hur många som helst i sjön.
Det är ju samma som att odla fram en gul Malawiciklid, som också finns hur många som helst i malawisjön.
Nej, det känns som att både du och jarinen ska hålla sig till SA ciklider, för Malawiciklider det är nog fel grej för er.janne
Men de har säkert nån SA-firre med.
Vi gick halva vägen var om din hongi tycker jag och rubriken måste du väl hålla med om att den var okej?Kommentar
-
Men å andra sidan sett så tycker jag att dom har ett berättingat som ciklider.
Och det är sällan jag är inne och diskuterar hur deras fiskar ser ut.
Jo jag skrev en gång att Sa tråden är en tråd för inbördes beundran, och det tycker jag fortfarande.
Och djävlar vilket liv det blev på SA och Ca folket.JanneKommentar
-
Ja, jag är helt kass på sydamerikanska ciklider eller centralamerikas ciklider.
Men å andra sidan sett så tycker jag att dom har ett berättingat som ciklider.
Och det är sällan jag är inne och diskuterar hur deras fiskar ser ut.
Jo jag skrev en gång att Sa tråden är en tråd för inbördes beundran, och det tycker jag fortfarande.
Och djävlar vilket liv det blev på SA och Ca folket.JanneMvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Ny art upplagd:
Crenicichla zebrina
Två artbeskrivningar upplagda för:
Vieja zonata
Vieja bifasciataJoakim Draktoft