Nya uppgifter i artregistret
Kollaps
X
-
-
Ja Peter lugna ner dig nu, nu pratar jag om en helt till 100% inavlad fisk, det vill säga att jag har inte blandat in någon annan gen, jag har bara plockat ut dom rödaste utav varje kull i ca 17 år. Och det blev ju rätt så bra, tycker jag.JanneKommentar
-
ja e sketlugn........men smaken är ju som baken delad, och eftersom hongin ska se ut på ett visst sätt så tycker jag det är fel att visa bilder på dina, eftersom det är inte som de ska se ut, jag tycker tom att det är fel att sälja dem som hongi...hitta på ett nytt namn typ hongi "firefighter" (som nån föreslog) så tycker jag det däremot är helt ok att lägga upp bilder som talar om att detta inte är en normal hongi, nu tror ju ungdomar att hongi ska se ut så där.....Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
ja e sketlugn........men smaken är ju som baken delad, och eftersom hongin ska se ut på ett visst sätt så tycker jag det är fel att visa bilder på dina, eftersom det är inte som de ska se ut, jag tycker tom att det är fel att sälja dem som hongi...hitta på ett nytt namn typ hongi "firefighter" (som nån föreslog) så tycker jag det däremot är helt ok att lägga upp bilder som talar om att detta inte är en normal hongi, nu tror ju ungdomar att hongi ska se ut så där.....
Men självklart så är jag rörd att det finns finns vissa personer som tycker att jag ska ska kalla mina röda hongie för firefighter. Men att hitta på diverse namn,
det tycker jag är helt fel. för att det är ju bara en hongie, okej lite rödare, men genetiskt så är det bara en hongie.JanneKommentar
-
Att visa dom som en art beskrivning vore ju nästan fel Ja menar en som köper en hongi och sett bild på dina o sedan tror deras skall bli lika dana kommer ju bli väldigt arg o besviken då det han trodde var en hongi i själva verket var en inavlad knall röd morf som inte är så vanlig i handeln.Kommentar
-
Var det inte du som startade en tråd för att du var trött på att se en mätt lombardoiKommentar
-
När röd rubinen kom till sverige, då var det några som var lyriska. sen när firefishen kom, då sa vi vilka färger, och vi kunde betala vilka priser som helst.
Sedan att det samtidigt har funnits odlare som har dragit fram fiskar som inte finns i hela världen, det vill säga knallröda hongie.
Som inte ens finns like i hela världen, ja Sverige med sin avundsjuka, jag blir så trött.JanneKommentar
-
Senast redigerad av Joakim Draktoft; 29 October 2008, 02:14.Kommentar
-
Ja det är ju typiskt vi svenskar.
När röd rubinen kom till sverige, då var det några som var lyriska. sen när firefishen kom, då sa vi vilka färger, och vi kunde betala vilka priser som helst.
Sedan att det samtidigt har funnits odlare som har dragit fram fiskar som inte finns i hela världen, det vill säga knallröda hongie.
Som inte ens finns like i hela världen, ja Sverige med sin avundsjuka, jag blir så trött.Janne
Den svenska avundsjukan ska inte underskattas i landet lagomKommentar
-
Ja det är ju typiskt vi svenskar.
Som inte ens finns like i hela världen, ja Sverige med sin avundsjuka, jag blir så trött.Janne
varför skulle jag var avundsjuk på en fisk jag inte vill ha, hade jag velat ha illröda hongi hade jag väl köpt det....löjligt snack du får ha dina röda firrar för mig, men kalla dem inte normala.........Mvh
Peter
-
Inavlade kan jag hålla med om, onaturliga. Ja kanske, men då finns det säkert fler bilder på fiskar man kan ta bort i artegistret.
Hybrid är väl inte mina hongie och det är heller ingen korsning.
Men det finns korsningar i artregistret.
Så Peter, om du vill skapa en debatt vilka fiskar vi ska ha i artregistret, så får du gärna göra det.JanneKommentar
-
Det är väl OK att ha med odlingsformer i artregistret - men inte som huvudfoto och så tycker jag att det bör anges om det är en odlingsform.
Även om jag föredrar naturformerna (vilket inkluderar naturfärgerna) så är ju odlingsformerna en stor del av akvariehobbyn och den är växande så det vore ett stort fel att "gömma" dom.
Däremot tycker jag som sagt att man som bas i artbeskrivningen alltid skall ha en naturform om en sådan existerar.Kommentar
-
Vilken kategori tänker du lägga mina hongie i?
Inavlade kan jag hålla med om, onaturliga. Ja kanske, men då finns det säkert fler bilder på fiskar man kan ta bort i artegistret.
Hybrid är väl inte mina hongie och det är heller ingen korsning.
Men det finns korsningar i artregistret.
Så Peter, om du vill skapa en debatt vilka fiskar vi ska ha i artregistret, så får du gärna göra det.Janne
nu fick ju du som du ville mot min vilja men med rätt benämning saknar bara inavlad under bildenMvh
Peter
-
I och med diskussionen i denna tråd om Hongi så är det första gången jag ens bemödat mig att kolla in arten i fråga (den är ju från fel kontinent ) menar jag.
Det som slår en är ju att det är ju en vacker fisk, kollade in arbeskrivningen på den som länkades till.
Varför i hela friden vill man ha en röd hongi när den ser ut som den gör i originalutförande? Svensk avundsjuka vet jag väl inte.... men Jannes hongi är nog avundsjuka på en "normal" hongi .
Mvh JariKommentar
-
[QUOTE=cichlids4fun;750451]Nya bilder
Tomocichla sieboldii
oj...då måste jag försöka ta lite bättre bilder den där duger ju inte riktigt.....Kommentar
Kommentar