Fisk och akvarierelaterade bilder - del 5

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishweed
    Användare
    • February 2008
    • 434

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Då var det dags med lite fiskbilder igen!

Cyathopharynx foae ska de va! Hu vad snygga dom är!
    snygg hane! =)
    hur googlar man efter ett liv?

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Ursprungligen postat av fishweed
      nja extozon har jag slängt i... men annars har jag inte "saltat" karet... vet att jag borde göra vattnet hårdare... åtminstone tror jag att jag borde det... har gjort mätningar på ph, nitrit och Gh...
      Hej!
      Med den kanon farten på fiskarna som man ser på dina fina bilder så har du bra vatten. Vi har 2 vattenverk i Gbg själv har jag Lackarebäcksvatten som funkar kanon till Tanganyika. Dock med en tillsatts av bikarbonat och salt.
      Mer buffertverkan långsiktigt istället för bikarbonat använd kalk.
      Killi honan kan ev reagerat på osmiskt tryck skillnad alt 2 simblåsan har fått en snyting.
      Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• fishweed
        Användare
        • February 2008
        • 434

Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Hej!
        Med den kanon farten på fiskarna som man ser på dina fina bilder så har du bra vatten. Vi har 2 vattenverk i Gbg själv har jag Lackarebäcksvatten som funkar kanon till Tanganyika. Dock med en tillsatts av bikarbonat och salt.
        Mer buffertverkan långsiktigt istället för bikarbonat använd kalk.
        Killi honan kan ev reagerat på osmiskt tryck skillnad alt 2 simblåsan har fått en snyting.
        Mvh Anders
        oki... nja jag bor inte alls långt ifrån askim... bor rätt över gatan från Pågens...
        har läst lite om bikarbonat å ska nog sätta i lite, ska man leta reda på sånn dära tanganyika salt? har några växter i, så som "ciklidgräs", anubis och tigerlotus näckros (som börjat ta sig bra sen den kommit i tanganyika karet).
        men är osmosvatten enbart för dvärgciklider och saltvattensakvarium? Då jag läst att vattnet ska är alkaliskt i sjön där nere... (tror jag börjar bli snurrig på allt man läser här på forumet! hehe)

Kommentar

• Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

oki... nja jag bor inte alls långt ifrån askim... bor rätt över gatan från Pågens...
          har läst lite om bikarbonat å ska nog sätta i lite, ska man leta reda på sånn dära tanganyika salt? har några växter i, så som "ciklidgräs", anubis och tigerlotus näckros (som börjat ta sig bra sen den kommit i tanganyika karet).
          men är osmosvatten enbart för dvärgciklider och saltvattensakvarium? Då jag läst att vattnet ska är alkaliskt i sjön där nere... (tror jag börjar bli snurrig på allt man läser här på forumet! hehe)
          Hej!
          Du har precis som jag vatten ifrån Lackarebäck.
          Sen är det viktigt att sära på osmiskt tryck och osmosvatten.
          Osmosvatten tillverkar man med spec. apparat som producerar nästan
          100 % "rent" vatten.
          Osmiskt tryck är det det "tryck" som bildas av salter och andra lösliga ämnen i vattnet. ( Tänk saltgurka i sötvatten)
          Tangayika är alkaliskt med massor av lösta ämnen i vattnet.
          Vad som ev har hänt är att du har fått ett "tryck fall" (osmiskt) som fisken reagerat på. Begreppet salt kan göras långt med lång innehållsförteckning. Där alla blir saliga på sin tro. Själv kör jag Jozo utan jod funkar kanon.
          ( 1 msk/100L)
          Mvh Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• fishweed
            Användare
            • February 2008
            • 434

ah! då förstår jag bättre! tack Anders! =)
            såg att min hane va ifarten, lite suddiga å mörka bilder men det va kul att se att slimlinen kommer till andvändning, även den minsta hanen ville va med på ett hörn när dom höll på
            även har mina guldsömmar lagt nya ägg i krukan, dock va dom taskiga å göra det på natten så några roliga bilder på dom blev det inte denna gång!

Kommentar

• Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

ah! då förstår jag bättre! tack Anders! =)
              såg att min hane va ifarten, lite suddiga å mörka bilder men det va kul att se att slimlinen kommer till andvändning, även den minsta hanen ville va med på ett hörn när dom höll på
              även har mina guldsömmar lagt nya ägg i krukan, dock va dom taskiga å göra det på natten så några roliga bilder på dom blev det inte denna gång!
              HÄRLIGT!!
              Full fart i baljan och sköna stunder utanför densamma.
              Grymma bilder som vanligt.
              Honorna lägger 1 max 2 ägg om dagen och det är inget snack utan det är vad som händer just nu.
              Mata ordentligt så att energin bibehålls.
              Mvh Anders
              Mvh Anders

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Ursprungligen postat av Wilhelm
                Då var det dags med lite fiskbilder igen!

Cyathopharynx foae ska de va! Hu vad snygga dom är!
                Att discus skulle vara akvariefiskarnas konung är rent bullshit. Min röst landar enten på foai eller furcifer - det finns helt enkelt ingen fisk som är snyggare. Basta!

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• fishweed
                  Användare
                  • February 2008
                  • 434

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  HÄRLIGT!!
                  Full fart i baljan och sköna stunder utanför densamma.
                  Grymma bilder som vanligt.
                  Honorna lägger 1 max 2 ägg om dagen och det är inget snack utan det är vad som händer just nu.
                  Mata ordentligt så att energin bibehålls.
                  Mvh Anders
                  tycker nog att du borde skriva en artikel om denna killin, om den nu får vara med i ciklidbladet, för du har en massa erfarenhet om den. fast det är min önskan! hehe
                  och ja, jag över matar dom just nu tror jag... ska försöka få låna min brors videokamera å filma hanen som färgat ut helt... otroligt vacker! och väldigt nationalistisk, vilket får min röst som den finaste fisken! [^_^]

Kommentar

• chriber
                    Användare
                    • October 2005
                    • 84

Ja, kan bara hålla med, en utfärgad C. foae är något av det häftigaste man kan se. Den där varianten påminner om den som finns vid Kigoma/Nyanza Lac. Bra bilder också, det är ju inte alltid så lätt att få färgerna att komma fram så bra när man fotograferar.

mvh,

Christer

Kommentar

• Trollsvans
                      Användare
                      • June 2008
                      • 35

Äntligen fått ordning på saltbaljan, med nya lysrör och hela faderullan:

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentar

• Byttorp
                        Användare
                        • November 2003
                        • 1585

Här kommer några bilder på ett par trevliga gynnare som går hemma sedan i fredags..Chilotilapia euchilus och Aulonocara baenschi.
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Sköna läppar, dom e ju så fina när dom färgar ut dom där.
                          Bra krisp i skärpan med.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Byttorp
                            Användare
                            • November 2003
                            • 1585

Ursprungligen postat av deelay
                            Sköna läppar, dom e ju så fina när dom färgar ut dom där.
                            Bra krisp i skärpan med.
                            Ja dom skall bli nice, vet dock itne vad som hände med blixten..har liksom inte lagt någon direkt skärpa på bilderna i efterhand och ändå ser nedersta tokskärpt ut jue... men grymt sköna fiskar...hoppas bara det går bra med maten första tiden nu då..
                            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                            Ordförande GCG

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Ursprungligen postat av Byttorp
                              Ja dom skall bli nice, vet dock itne vad som hände med blixten..har liksom inte lagt någon direkt skärpa på bilderna i efterhand och ändå ser nedersta tokskärpt ut jue... men grymt sköna fiskar...hoppas bara det går bra med maten första tiden nu då..
                              Mata försiktigt bara i början så borde det inte hända något =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• fishweed
                                Användare
                                • February 2008
                                • 434

fick ihop en liten fin sekvens igen!

Kommentar

Arbetssätt...