Fisk och akvarierelaterade bilder - del 5

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Ursprungligen postat av fishweed
    ja, efter att kollat igenom hästnostråden så har man ju blivit enormt nyfiken på dom så nu fick jag chansen och är inte missnöjd alls. Och att jämnföra vad 2 veckor i färg gör på en fisk får en att undra hur vissa butiker sköter sin fisk då dom aldrig färgar ut där.
    2 bilder på lite före å efter, dom va nästan helt ljustgula med små blåa fläckar när jag köpte dom och nu mycket mera tilltalande!
    Jag är inte missnöjd heller - om man säger så - ända sen jag såg min första hästnos i en artbeskrivning ville jag ha dem...problemet var till en början att det verkade ha rätt häftigt humör sinsemellan. Den knuten löstes upp när jag hittade T.irsacae som ju brottas lite, men mest på "skoj" vad det verkar.

Detta med färg och så i akvarieaffärerna är emellanåt lite bekymmersamt - men jag tror inte att de flesta är dåligt skötta utan att det mer handlar om tingens tillstånd, lite mer stress, lite mindre kar och mycket fler individer...nånstans vill säkert också handlaren ha så utfärgade individer som möjligt = säljbara! Man får helt enkelt kolla in sig på arter lite i förväg och så lita på sin känsla.
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Bild 1 nu syns det väl bättre att det jag har är Tanganicodus irsacae väl?
      bild 2-3 Papilo tembwe, nån som har nån bra koll på hur man ser skillnaden på hane å hona?
      bild 4 en av mina Dafodiler
      Hej!

Kanon bilder på hästnosarna!
      Könsskillnader på papilio är lurigt.
      Analfenans form är det som gäller. Översta bilden är troligtvis en hanne.
      Den undre bilden har fisken något rundare former än den övre så detta borde vare en hona. Hoppas denna beskrivning blev tydlig: Bilderna visar tydligt två olika former tycker jag.

Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• fishweed
        Användare
        • February 2008
        • 434

Ursprungligen postat av joe
        Jag är inte missnöjd heller - om man säger så - ända sen jag såg min första hästnos i en artbeskrivning ville jag ha dem...problemet var till en början att det verkade ha rätt häftigt humör sinsemellan. Den knuten löstes upp när jag hittade T.irsacae som ju brottas lite, men mest på "skoj" vad det verkar.

Detta med färg och så i akvarieaffärerna är emellanåt lite bekymmersamt - men jag tror inte att de flesta är dåligt skötta utan att det mer handlar om tingens tillstånd, lite mer stress, lite mindre kar och mycket fler individer...nånstans vill säkert också handlaren ha så utfärgade individer som möjligt = säljbara! Man får helt enkelt kolla in sig på arter lite i förväg och så lita på sin känsla.
        många fiskar bortses pga att köpare inte ser vilken färg dom har, vilket gör att många arter hamnar i skym undan tyvärr. Få butiker har heller inte nån bild på hur fisken normalt ser ut och lite information om dom. Jag anser ju att vi människor handlar oftast på vad vi finner snyggt och sen tar reda på vad man köpt efter man gjort det, detta får ju en att lära sig dyra läxor ibland. Helst ska man ju vara påläst innan man gör sitt köp vilket är bäst, men sällan man fungerar så! hehe
        och jag stampar inte ner på att butiker sköter sig dåligt utan nån mellan mark bör hittas, skulle nog få chocken om en butik sa att man ska gå hem å se över om man har plats å vad som krävs för att ha fisken istället för att pracka på en med en gång. Vinst och fisken välmående känns lite som en gråzon ibland. Men det e min syn på saken.
        hur googlar man efter ett liv?

Kommentar

• fishweed
          Användare
          • February 2008
          • 434

Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Hej!

Kanon bilder på hästnosarna!
          Könsskillnader på papilio är lurigt.
          Analfenans form är det som gäller. Översta bilden är troligtvis en hanne.
          Den undre bilden har fisken något rundare former än den övre så detta borde vare en hona. Hoppas denna beskrivning blev tydlig: Bilderna visar tydligt två olika former tycker jag.

Mvh Anders
          Tjenare Anders!
          tack för info å den positiva kritiken!
          och killina verkar må bra, har artemiakläckning på gång dygnet runt nu, har även skaffat en sånn som man sätter i för så artemia simmar ut själv (mest för att testa hur det ska gå till). Dock har jag sett att en av honorna har lite probbs att simma som resten, hon har en ungefär 30graders vinkel uppåt med ryckigt simbeteende men äter bra, hon har även lärt sig med den grejen jag satt i ger henne mat, så hon kollar den ofta... hehe

Kommentar

• akva99
            Användare
            • September 2005
            • 527

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            "Daffodil" är en pulcher. Dvs det är populationen av Neolamprologus pulcher som kommer från Kalambo http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=849&SOK=1 som kallas för daffodil.
            Fast jag håller med dig om att det inte verkar vara den pulcher som kommer från Kalambo.
            bra det var så jag menade

Kommentar

• joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

och jag stampar inte ner på att butiker sköter sig dåligt utan nån mellan mark bör hittas, skulle nog få chocken om en butik sa att man ska gå hem å se över om man har plats å vad som krävs för att ha fisken istället för att pracka på en med en gång. Vinst och fisken välmående känns lite som en gråzon ibland. Men det e min syn på saken.
              Jag menade heller inte detta och jag håller med dig till fullo - jag skulle också önska en lite mer "differentierad" säljteknik av fisk emellanåt här och var...chocken skulle infinna sig här med om affären uppmanade mig att tänka efter vad som ryms i karen - men bra vore det om mer info av den sorten gavs. Alltför många fiskar dväljes i alltför små akvarier - och det gör ju hobbyn trist också då deras rätta jag (fiskarnas alltså) aldrig kommer fram och en akvarist/kund i vardande försvinner!

Nå - detta kanske en annan tråd - njut nu av dina hästnosar så ska jag njuta av mina. Återkommer om det blir nån "föryngring". God Jul!
              MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Anders i Askim
                NCS Medlem
                • February 2008
                • 1032

Tjenare Anders!
                tack för info å den positiva kritiken! Dock har jag sett att en av honorna har lite probbs att simma som resten, hon har en ungefär 30graders vinkel uppåt med ryckigt simbeteende men äter bra, hon har även lärt sig med den grejen jag satt i ger henne mat, så hon kollar den ofta... hehe
                Hej!
                Var hon sådan när du koppat i dom?
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• shreek
                  Användare
                  • December 2006
                  • 367

VF Moshi från Ikola

en av mina dominanta hanar som fått sig en bula i huvet efter dagens rangordning
                  Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• fishweed
                    Användare
                    • February 2008
                    • 434

Hej!
                    Var hon sådan när du koppat i dom?
                    har tyvärr inget minne av det... la märke till det i början av veckan...

Kommentar

• Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • February 2008
                      • 1032

har tyvärr inget minne av det... la märke till det i början av veckan...
                      Har du salt i karet? / Anders
                      Mvh Anders

Kommentar

• fishweed
                        Användare
                        • February 2008
                        • 434

Har du salt i karet? / Anders
                        nja extozon har jag slängt i... men annars har jag inte "saltat" karet... vet att jag borde göra vattnet hårdare... åtminstone tror jag att jag borde det... har gjort mätningar på ph, nitrit och Gh...

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Då var det dags med lite fiskbilder igen!

Cyathopharynx foae ska de va! Hu vad snygga dom är!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Då var det dags med lite fiskbilder igen!

Cyathopharynx foae ska de va! Hu vad snygga dom är!
                            Vet du fångstplats på dem?

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Nej tyvärr. Antingen i Västergötland eller utanför Norrköping!
                              Jag tror att han som vet kommer att skriva här var föräldrardjuren är fångade.
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Ursprungligen postat av shreek
                                en av mina dominanta hanar som fått sig en bula i huvet efter dagens rangordning
                                Fan va rent grus de verkar ha!!
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...