Fisk och akvarierelaterade bilder - del 5

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    • April 2002
    • 3109

Ursprungligen postat av Lutt
    De var köpta som marlieri "gombe" men det kan vara fel...här är en bild på en halvvuxen.

det är nog bara namnförviiring, den gamla transcriptus gombe, ver kar numera inte längre tillhöra släktet transcriptus.....

nån vill istället ha den till marleri släktet.... men det vedertagna är nog

j. sp. gombi
    Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Anders i Askim
      • February 2008
      • 1031

Ursprungligen postat av joe
      Hur många bör man då ha i en grupp? Det är ju lite avgörande. Jag blev hastigt förälskad, men jag har inga stålar just nu!
      Hej!
      Vi pratar flockfisk, ju fler desto bättre.
      Beror helt på vilka fiskar som kommer att gå i baljan.
      Lugna firrar 2+4. (stort akv)
      Mer action större grupp.
      Vad vill du?
      Hannarna är de som står för skådespelet och i rätt balja kan du hålla fler han än hon. Men i sällskapsbaljan blir runt 6-10 djur lagom.
      Med snäcklekare duger 1+2. (liten balja 100L)
      En otrolig firre som kräver planering. Därför svårt att ge generellt svar på frågan.
      Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Eldnor
        Användare
        • June 2008
        • 99

Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Hej!
        Vilken underbar fisk sammansättning du har!
        Roligt att Askims odlad killi funkar på Gotland. Tror inte det var tur utan att alla i ledet visste vad man gjorde.
        Gotlands vatten måste vara perfekt till Tanganyika, eller?
        Mvh Anders
        Japp, det är kanon! Har nog kring 15 arter Tanganyika som simmar runt i karen. Har skaffat en foderautomat till killina och de senaste dagarna har hannarna börjat spela lite oftare. De fick bara mat en gång om dan tidigare och det var lite sällan, men nu rullar det. Skall bygga en äggfälla när jag har tid och köra igång. Har 2+3 och håller tummarna för lite yngel under våren.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Hej!
          Transport problem finns innom arten. Man har väl hört historier om krokig och död fisk.
          Stora VF djur är nästan omöjliga att få levande till Sverige osv..
          Jag tror det handlar om 2 saker.
          -Godkondition på djuren.
          -Bra h2o kvalitet under transport.
          (hög nitrit och stress kan ju förstöra alla fiskar)
          Har haft Lamprichtys sen 2005 och kan inte säja att jag upplever den som superkänslig vare sig i hantering eller flytt.
          Mvh Anders
          Oki, då är den kanske mer som mina Cyps då. Månne ska jag satsa på mindre firrar, singelpacka och så sätta en jädra fräs hem!! För fisken ska jag bara ha, så enkelt är det.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Eldnor
            Användare
            • June 2008
            • 99

Cyps

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Oki, då är den kanske mer som mina Cyps då. Månne ska jag satsa på mindre firrar, singelpacka och så sätta en jädra fräs hem!! För fisken ska jag bara ha, så enkelt är det.

Hilsen,

P
            Jag hade med mig lite cyprichromis till Nol, dom var på resa i över ett dygn. Ingen syrgas men mycket luft, inga problem. Om jag minns rätt var de packade 2 och 2. Storlek från 4,5-8 cm. Jag upplever dom som rätt tåliga. Har ju inte jämfört dom med killina på den punkten än, men får jag snurr på produktionen så får jag ju börja leverera. Om inte förr så får jag väl veta då.

Har du bara några timmar hem så är det bara att slå till, dom är vackra fiskar. tror vi gav 120 och sedan NCS rabatt, men kan minnas fel.

Kommentar

• mabbo
              Användare
              • August 2006
              • 61

Tuggande Rostratus och Fryeri.

Kommentar

• cichlids4fun
                • April 2002
                • 3109

Ursprungligen postat av PatrikMalmo

Hilsen,

P
                fick tips om att packa cyps av kent, ta absolut inte med handen på fisken använd bara håv eller handskar, tillför salt och vattenberdningsmedel i påsen, och syrgas så ska det funka med 10st i påsen, men de dör om du plockad med dem med händerna ........
                Mvh
                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Falköping Andreas
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1214

Hittade en gammal bild från -04

Vår katt som utforskade karet.
                  http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

En hona av arten Pseudotropheus sp Msobo, Magunga...fotat med en Ricoh Caplio R7.

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                      Vår katt som utforskade karet.
                      Verkar vara en fin katt - för den finns fortfarande kvar hoppas jag. Detta har jag sett otaliga gånger i mitt barndomshem - men det konstiga är att nu med två katter i huset och 7 akvarier så struntar katterna fullständigt i karen??
                      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Pieter
                        Användare
                        • August 2004
                        • 251

Ursprungligen postat av Malawe
                        En hona av arten Pseudotropheus sp Msobo, Magunga...fotat med en Ricoh Caplio R7.
                        jösses vilken läcker bild!
                        snyggt fotat Stefan.

//Pieter

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9104

Ursprungligen postat av Malawe
                          Ja den bilden blev väldigt fin!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Mattias777
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1493

Min ena polit hanne. Den andra jag har är lite snyggare men han är inte lika tuff så han e utfärgad bara ibland.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Gäst

Grymt snygg firre som jag faktiskt aldrig har haft..Hur är dom om du ska likna dem med någon annan mbuna?
                              Ursprungligen postat av Mattias777
                              Min ena polit hanne. Den andra jag har är lite snyggare men han är inte lika tuff så han e utfärgad bara ibland.

Kommentar

• Mattias777
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1493

Ursprungligen postat av AORFISH
                                Grymt snygg firre som jag faktiskt aldrig har haft..Hur är dom om du ska likna dem med någon annan mbuna?
                                Lite lika cynotilapia afra eller lite som demasoni i temperamentet men dessa är roligare att titta på. Dom försvarar ofta en liten bestämd plats som sitt revir sen brukar man få se roliga duster mellan hanarna om man har fler än en.Dom mäter munarna mot varandra och det slutar med att en jagar den andra hanen lika snabbt som gråben och hjulben. Sen blir dom inte alls stora vilket jag tycker om ca 7-8 cm.

Jag skulle nog säga att detta är min favorit mbuna än så länge. Otroligt ettriga, det är bra att ha en ganska stor grupp så blir det mindre problematiskt. Dom får små kullar 7-15 st yngel brukar det vara.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

Arbetssätt...