Fisk och akvarierelaterade bilder - del 5
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
de två sista tycker jag är lite statiska, men det är ju en smaksakMvh FredrikKommentar
-
Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
har även occelatus å ett brichardi par... och även en riotetra som på nått underligt sätt klarat sig förbi guldsömmens gap och överlevt när jag tömt vatten å tagit bort sanden jag hade å allt... djävulsk tetra! ^_^
är nykläckt artemia det bästa för Lamprichtys eller? har snurrat runt å tittat lite å har inte fått nån klar bild, tycker det borde vara lite för smått foder för en nästan vuxen fisk...
och för att inte gå ifrån tråden kommer här lite fler bilder
bild 1 Lamprichtys T.
bild 2 Hästnos lossas vara snäcklekare
bild 3 ljusare hästnos
bild 4-5 Papilio Tembwehur googlar man efter ett liv?Kommentar
-
[QUOTE=fishweed;756307]köpte dom i Nol. =)
är nykläckt artemia det bästa för Lamprichtys eller? har snurrat runt å tittat lite å har inte fått nån klar bild, tycker det borde vara lite för smått foder för en nästan vuxen fisk...
Hej!
Tanganyika killi äter med fördel nykläckt artemia liksom dina papilio tembwe.
Du skriver "en nästan fullvuxen fisk" vänta 3-4 mån då kommer hannarna vara runt 7-8 cm och du har enligt mig den snyggaste firren som finns.
Dom kräver mkt mat och räkmix/artemia är kanon.
Fisken du köp kommer från Askim och är F2 med separerade han/hon linjer.
AndersMvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Hej!
Tanganyika killi äter med fördel nykläckt artemia liksom dina papilio tembwe.
Du skriver "en nästan fullvuxen fisk" vänta 3-4 mån då kommer hannarna vara runt 7-8 cm och du har enligt mig den snyggaste firren som finns.
Dom kräver mkt mat och räkmix/artemia är kanon.
Fisken du köp kommer från Askim och är F2 med separerade han/hon linjer.
Anders
kommer vara något intressant detta i vintermörkret å beskåda!hur googlar man efter ett liv?Kommentar
-
jo av att sett en del bilder så har man börjat bli kär i den! =) men man har ju sett en del om att vara försiktig vid tändning å släckning så den inte blir överstressad å sånt. skickade ett privatmess angående mat till dig! =)
kommer vara något intressant detta i vintermörkret å beskåda!
Ja kan bara säga,jag såg att du stoppade ner dom i din grumliga 540, då tänkte jag, detta kommer inte att gå bra. men självklart så hoppas jag att du löser det, JanneKommentar
-
jo av att sett en del bilder så har man börjat bli kär i den! =) men man har ju sett en del om att vara försiktig vid tändning å släckning så den inte blir överstressad å sånt. skickade ett privatmess angående mat till dig! =)
kommer vara något intressant detta i vintermörkret å beskåda!
Ja för tusan! se till att täckglasen är "täta". Annars finns det tejp.
Risken finns att dom hoppar i början innan dom lärt sig ljustiderna.
Att kära ner sig i en Lamprichtys är inte svårt. Det räcker att se 2 utfärjade hannar som mäter krafterna, sen är det kört.
Foderfrågan är besvarad. / AndersMvh Anders
-
Ja, jag hoppas verkligen att du messar Anders i Askim, och, (ja vad ska nu skriva för att inte bli ovän)det är ingen dussin fisk.
Ja kan bara säga,jag såg att du stoppade ner dom i din grumliga 540, då tänkte jag, detta kommer inte att gå bra. men självklart så hoppas jag att du löser det, Janne
och att det är grumliga kommer nog vara borta idag, nu när jag tänt en lampa så kan jag redan se hela bakgrunden så all den dimma som va igår har dratt vidare med ett lågtryck som passerade vid midnatt!
ÄNTLIGEN FREDAG!hur googlar man efter ett liv?Kommentar
-
låg i sängen å läste på lite mera om tanganyika från back to nature boken jag har å tittade upp så höll tanga killin i full fart å visa upp sin bästa sida! ^_^
fast det jag fann mest roligt vara att förutom att dom 2 lite större hanarna dansa med varann så stack den mindre hanen iväg med en av honorna å kollade springor för att lägga ägg, om jag inte såg fel, då han dansade runt henne å visade upp sig.
här kommer lite fler bilder, inte dom bästa men dom duger allt från en amatör!hur googlar man efter ett liv?Kommentar
-
Lamprichtys är en "måste ha någon gång i livet, helst snarast"-fisk för mig. En luring är att jag gärna vill köpa rom och kläcka själv, eftersom fisken är så sanslöst transportkänslig. Eller finns det något transportknep jag inte känner till?
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Finns nån bra artbeskrivning på denna firre? Har sett den förut, lite intresserad, börjar nu bli rejält nyfiken!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Ibland har man lite bråttom - hittade ju en på Zoopet förståss, kanske nån mer som vill kika: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=290&SOK=1MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
har du ingen odlare eller butik inärheten som har så efter läst runt lite på andra forum så ska du nog gå med att köpa rom. men får dock säga att mina har vart enormt lugna å jag vart lite över hispig igår om dem då de va relativt lugna vid nedsläckning å tändning imorse... =)hur googlar man efter ett liv?Kommentar
-
[QUOTE=PatrikMalmo;756428]Lamprichtys är en "måste ha någon gång i livet, helst snarast"-fisk för mig. En luring är att jag gärna vill köpa rom och kläcka själv, eftersom fisken är så sanslöst transportkänslig. Eller finns det något transportknep jag inte känner till?
Hilsen,
Hej!
Transport problem finns innom arten. Man har väl hört historier om krokig och död fisk.
Stora VF djur är nästan omöjliga att få levande till Sverige osv..
Jag tror det handlar om 2 saker.
-Godkondition på djuren.
-Bra h2o kvalitet under transport.
(hög nitrit och stress kan ju förstöra alla fiskar)
Har haft Lamprichtys sen 2005 och kan inte säja att jag upplever den som superkänslig vare sig i hantering eller flytt.
Mvh AndersMvh Anders
Kommentar