Fisk och akvarierelaterade bilder - del 5
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Det har givits tillfälliga tillstånd för export från Lake Malawi National Park under senare år. Som exempel exprorterades det en stor mängd Pseudotropheus flavus för några år sedan. Det har även kommit in fisk från Otter Point och Thumbi West Island.
Annars är de flesta L. trewavasae, Thumbi West Island som importeras odlade hos Brichards i Burundi.
Dom trewawase som carsten fick in, dom hade långt ifrån den färgen som man är van att se här i sverige, och honorna var inte alls så oranga.
Och det är rätt att akarium malawi har tagit in rätt så många trewawase från brichard, dom tycker jag heller inte har varit så vassa.
Dom som jag tycker har varit riktigt snygga är dom stammarna som vi har här i sverige. Kent i Nol som jag nämnde innan. men det finns säkert flera här i sverige som håller på med dom, men att gå ut och kalla dom för f1 det är lite magstarkt. ( ja, nu lär jag väl få höra att jag leverJanne)Kommentar
-
Det beror på vad du menar med vassa, dom ser ut som dom vid Thumbi West-ön men dom är inte superröda som de urvalsodlade För mig som gillar naturformerna så är de vassaKommentar
-
Jag själv skulle aldrig köpa dom trewawase som carsten tog in, jag tycker att dom hade alldeles för dålig färg.
Och om jag hade en stam med riktigt röda inavlade trewawase, så skulle jag aldrig blanda in en VF i den stammen, det är ju att fördärva den stammen.JanneKommentar
-
För då blir ju även zoohandlaren av med dom fiskar som har lite sämre färg.
Och dom trewawase som carsten sålde det var inga billiga fiskar.
Men klart har inte fisken kommit in som VF på mer en trettio år så finns det ju folk som är beredda att betala vad som helst.
En liten parentes, han hade även fått in VF Jakobfribergi otterpoint, den har ju inte heller kommit in på många år.
Den tyckte jag inte heller var vass, där har vi också bättre stammar i Sverige.JanneKommentar
-
Ja är det egentligen så viktigt var den är fångad, eller i hur många generationer den är odlad i. Det viktigaste är väl att fisken har dom rätta proportionerna är frisk.
Jag själv skulle aldrig köpa dom trewawase som carsten tog in, jag tycker att dom hade alldeles för dålig färg.
Janne
Nu var det visserligen 14 år sedan som jag dök vid Thumbi West men uppriktigt sagt blev jag himla besviken över de Trewavasae som fanns där - de var inte alls speciellt färggranna.
Däremot var hanarna i populationen vid Zimbawe Rock (som inte ligger så långt därifrån) oerhört vackra.
Om man vill ha fram Marmelad cat hanar bör man definitivt istället odla på en urvalsodlad stam istället för på VF, eftersom även om man hittar en VF MC-hane i naturen så kommer den att ge oerhört få MC-yngel. Det krävs urvalsodling i många generationer innan stammen blir stabil.
Oavsett vilket - himla snygga exemplar på fotona - oavsett varifrån de nu kommer.Kommentar
-
Instämmer i att det viktiga inte är om en fisk är VF, F1, F2, etc. - det viktiga är ju hur fisken ser ut.
Nu var det visserligen 14 år sedan som jag dök vid Thumbi West men uppriktigt sagt blev jag himla besviken över de Trewavasae som fanns där - de var inte alls speciellt färggranna.
Däremot var hanarna i populationen vid Zimbawe Rock (som inte ligger så långt därifrån) oerhört vackra.
Om man vill ha fram Marmelad cat hanar bör man definitivt istället odla på en urvalsodlad stam istället för på VF, eftersom även om man hittar en VF MC-hane i naturen så kommer den att ge oerhört få MC-yngel. Det krävs urvalsodling i många generationer innan stammen blir stabil.
Oavsett vilket - himla snygga exemplar på fotona - oavsett varifrån de nu kommer.Kommentar
-
Kommentar
-
Så mycket av tewavasaen som säljs i Sverige är en mix ifrån olika fångstplatser? Det brukar väl folk rynka på näsan åt när det gäller andra arter av malawi?Kommentar
-
Men det är inte dom som zoohandlare säljer sin fisk till.
Men det är som du skriver Mattias, det finns nog ingen malawiciklid som det har blandats så friskt med, som trewawasen.JanneKommentar
-
Slänger in bilder på hanar av den vanliga färgformen från sjön. Första är en hane från Thumbi west och dena andra från Zimbabwe rock(tyvärr har ja ingen bättre bild på den).
Av vad jag kommer ihåg från den vanliga färgformen från båda ställena så tycker jag inte det varierade så mycket i färgen mest i storleken, såg trewavasae hanar vid zimbabwe rock på ca 17-18+ och även många andra fiskar vid det stället är mycket större än från andra ställenKommentar
-
Slänger in bilder på hanar av den vanliga färgformen från sjön. Första är en hane från Thumbi west och dena andra från Zimbabwe rock(tyvärr har ja ingen bättre bild på den).
Av vad jag kommer ihåg från den vanliga färgformen från båda ställena så tycker jag inte det varierade så mycket i färgen mest i storleken, såg trewavasae hanar vid zimbabwe rock på ca 17-18+ och även många andra fiskar vid det stället är mycket större än från andra ställenKommentar
-
Astatotilapia nubila som släppt ut ynglen för första gången. Hon är endast ca 4-4.5cm.Patrick ErikssonKommentar
-
-
Jag såg säkert men jag kommer inte ihåg om jag ska va ärlig...va absolut mest av dem vanliga färgformerna. Ibland såg man så mycket fisk att man blev smått avtrubbad=) Man blev rätt mättad av synen av vanliga blåsvarta zebror medSenast redigerad av palleh; 06 November 2008, 19:43.Kommentar
Kommentar