Fisk och akvarierelaterade bilder - del 5

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

Ursprungligen postat av Micke
    Det har givits tillfälliga tillstånd för export från Lake Malawi National Park under senare år. Som exempel exprorterades det en stor mängd Pseudotropheus flavus för några år sedan. Det har även kommit in fisk från Otter Point och Thumbi West Island.
    Annars är de flesta L. trewavasae, Thumbi West Island som importeras odlade hos Brichards i Burundi.

Vad är det som tillåter tillfälliga fångster där? Vem bestämmer det? Den stammen ifrån Burundi du nämner. Är det en riktig Tumbi west stamm?
    Senast redigerad av Mattias777; 06 November 2008, 15:16.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

Det har givits tillfälliga tillstånd för export från Lake Malawi National Park under senare år. Som exempel exprorterades det en stor mängd Pseudotropheus flavus för några år sedan. Det har även kommit in fisk från Otter Point och Thumbi West Island.
      Annars är de flesta L. trewavasae, Thumbi West Island som importeras odlade hos Brichards i Burundi.
      Det stämmer om du säger micke att det har kommit in några tumbiwest VF på senare år, jag var själv och tittade på dom carsten i Danmark tog in.
      Dom trewawase som carsten fick in, dom hade långt ifrån den färgen som man är van att se här i sverige, och honorna var inte alls så oranga.
      Och det är rätt att akarium malawi har tagit in rätt så många trewawase från brichard, dom tycker jag heller inte har varit så vassa.
      Dom som jag tycker har varit riktigt snygga är dom stammarna som vi har här i sverige. Kent i Nol som jag nämnde innan. men det finns säkert flera här i sverige som håller på med dom, men att gå ut och kalla dom för f1 det är lite magstarkt. ( ja, nu lär jag väl få höra att jag leverJanne)

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av malawijanne
        Och det är rätt att akarium malawi har tagit in rätt så många trewawase från brichard, dom tycker jag heller inte har varit så vassa.
        Det beror på vad du menar med vassa, dom ser ut som dom vid Thumbi West-ön men dom är inte superröda som de urvalsodlade För mig som gillar naturformerna så är de vassa
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Ursprungligen postat av Mattias777
          Vad är det som tillåter tillfälliga fångster där? Vem bestämmer det? Den stammen ifrån Burundi du nämner. Är det en riktig Tumbi west stamm?
          Ja är det egentligen så viktigt var den är fångad, eller i hur många generationer den är odlad i. Det viktigaste är väl att fisken har dom rätta proportionerna är frisk.
          Jag själv skulle aldrig köpa dom trewawase som carsten tog in, jag tycker att dom hade alldeles för dålig färg.
          Och om jag hade en stam med riktigt röda inavlade trewawase, så skulle jag aldrig blanda in en VF i den stammen, det är ju att fördärva den stammen.Janne

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

Det beror på vad du menar med vassa, dom ser ut som dom vid Thumbi West-ön men dom är inte superröda som de urvalsodlade För mig som gillar naturformerna så är de vassa
            Ja det är ju bra att det finns olika tycke och smak.
            För då blir ju även zoohandlaren av med dom fiskar som har lite sämre färg.
            Och dom trewawase som carsten sålde det var inga billiga fiskar.
            Men klart har inte fisken kommit in som VF på mer en trettio år så finns det ju folk som är beredda att betala vad som helst.
            En liten parentes, han hade även fått in VF Jakobfribergi otterpoint, den har ju inte heller kommit in på många år.
            Den tyckte jag inte heller var vass, där har vi också bättre stammar i Sverige.Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ja är det egentligen så viktigt var den är fångad, eller i hur många generationer den är odlad i. Det viktigaste är väl att fisken har dom rätta proportionerna är frisk.
              Jag själv skulle aldrig köpa dom trewawase som carsten tog in, jag tycker att dom hade alldeles för dålig färg.
              Janne
              Instämmer i att det viktiga inte är om en fisk är VF, F1, F2, etc. - det viktiga är ju hur fisken ser ut.
              Nu var det visserligen 14 år sedan som jag dök vid Thumbi West men uppriktigt sagt blev jag himla besviken över de Trewavasae som fanns där - de var inte alls speciellt färggranna.
              Däremot var hanarna i populationen vid Zimbawe Rock (som inte ligger så långt därifrån) oerhört vackra.

Om man vill ha fram Marmelad cat hanar bör man definitivt istället odla på en urvalsodlad stam istället för på VF, eftersom även om man hittar en VF MC-hane i naturen så kommer den att ge oerhört få MC-yngel. Det krävs urvalsodling i många generationer innan stammen blir stabil.

Oavsett vilket - himla snygga exemplar på fotona - oavsett varifrån de nu kommer.

Kommentar

• Mattias777
                Användare
                • November 2006
                • 1493

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Instämmer i att det viktiga inte är om en fisk är VF, F1, F2, etc. - det viktiga är ju hur fisken ser ut.
                Nu var det visserligen 14 år sedan som jag dök vid Thumbi West men uppriktigt sagt blev jag himla besviken över de Trewavasae som fanns där - de var inte alls speciellt färggranna.
                Däremot var hanarna i populationen vid Zimbawe Rock (som inte ligger så långt därifrån) oerhört vackra.

Om man vill ha fram Marmelad cat hanar bör man definitivt istället odla på en urvalsodlad stam istället för på VF, eftersom även om man hittar en VF MC-hane i naturen så kommer den att ge oerhört få MC-yngel. Det krävs urvalsodling i många generationer innan stammen blir stabil.

Oavsett vilket - himla snygga exemplar på fotona - oavsett varifrån de nu kommer.
                JA då e frågan om MC hannen besvarad i det att den är urvalsodlad. Har fått yngel på honom med en annan hona och flera eller ca 50% av hanarna blev MC.

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Det bestäms av fiskerimyndigheten i Malawi. Stammen som odlas i Burundi kommer från Thumbi West-ön innan det blev skyddat som nationalpark. Här finns en bild på en MC hane som är odlad i Burundi:
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mattias777
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1493

Så mycket av tewavasaen som säljs i Sverige är en mix ifrån olika fångstplatser? Det brukar väl folk rynka på näsan åt när det gäller andra arter av malawi?

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Så mycket av tewavasaen som säljs i Sverige är en mix ifrån olika fångstplatser? Det brukar väl folk rynka på näsan åt när det gäller andra arter av malawi?
                      En snygg fisk med bra färg, är det aldrig några problem för en zoohanlare att bli av med. Och visst finns det en del som rynkar näsan åt det, men det är inte många, men visst finns det en del här på forumet som tycker det.
                      Men det är inte dom som zoohandlare säljer sin fisk till.
                      Men det är som du skriver Mattias, det finns nog ingen malawiciklid som det har blandats så friskt med, som trewawasen.Janne

Kommentar

• palleh
                        • December 2006
                        • 704

Slänger in bilder på hanar av den vanliga färgformen från sjön. Första är en hane från Thumbi west och dena andra från Zimbabwe rock(tyvärr har ja ingen bättre bild på den).
                        Av vad jag kommer ihåg från den vanliga färgformen från båda ställena så tycker jag inte det varierade så mycket i färgen mest i storleken, såg trewavasae hanar vid zimbabwe rock på ca 17-18+ och även många andra fiskar vid det stället är mycket större än från andra ställen
                        http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

Ursprungligen postat av palleh
                          Slänger in bilder på hanar av den vanliga färgformen från sjön. Första är en hane från Thumbi west och dena andra från Zimbabwe rock(tyvärr har ja ingen bättre bild på den).
                          Av vad jag kommer ihåg från den vanliga färgformen från båda ställena så tycker jag inte det varierade så mycket i färgen mest i storleken, såg trewavasae hanar vid zimbabwe rock på ca 17-18+ och även många andra fiskar vid det stället är mycket större än från andra ställen
                          Såg du några mchannar Patrik?Janne

Kommentar

• patrickeriksson
                            Användare
                            • October 2007
                            • 355

Astatotilapia nubila som släppt ut ynglen för första gången. Hon är endast ca 4-4.5cm.
                            Patrick Eriksson

Kommentar

• shreek
                              Användare
                              • December 2006
                              • 367

Helt GRYMMA FOTON!!!!!!!!!!!!!!!
                              Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• palleh
                                • December 2006
                                • 704

Såg du några mchannar Patrik?Janne
                                Jag såg säkert men jag kommer inte ihåg om jag ska va ärlig...va absolut mest av dem vanliga färgformerna. Ibland såg man så mycket fisk att man blev smått avtrubbad=) Man blev rätt mättad av synen av vanliga blåsvarta zebror med
                                Senast redigerad av palleh; 06 November 2008, 19:43.
                                http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

Arbetssätt...