Fisk och akvarierelaterade bilder - del 5

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja premiär kanske det inte är, dinajel har hängt på vårat forum rätt så länge, jättebra foton, men hongin kanske inte är mitt mått hur en hongie ska se ut.
    Tack för snälla kommentarer. Visserligen har jag fotat rätt mycket förut och tom. kommit tvåa i några fototävlingar, men foto med blixt känns som en helt ny grej.

Och vad gäller hongin, så tycker jag den är tillräckligt lik dom i sjön vad gäller färgsättning över kroppen (även om mina är röda istället för gula). Jag har en förkärlek för naturformer/färger. Mina hongis är på gränsen till "för röda" kan jag tycka, men det var dom första malawiciklider jag haft och dom kommer troligen alltid vara mina favoriter. Dock har jag full förståelse för folk som gillar tokröda firrar.
    Daniel Andréasson

Kommentar

• dinajel
      Användare
      • November 2004
      • 569

Snälla kommentarer inspirerar till fler bilder, så här kommer några som jag plåtade igår kväll i tanganyika-burken.

1. Multis-hane (harmonisk pose)
      2. Calvus-honan
      3. Prinsessor
      4. Calvus-honan igen
      5. Multis-hanen igen (något mer aggressiv pose)
      Daniel Andréasson

Kommentar

• specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

snygg prinsessa, ser ut som den klassiska burundi varianten som jag tycker är finast av alla typer
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• classe
          NCS Medlem

• April 2007
          • 1147

Ursprungligen postat av patrickeriksson
          En liten, och långt ifrån utfärgad, Xystichromis sp. "Kyoga Flameback" som uppvaktar en hona.
          kanonsnyggt av dig din fiskar den fina färg av viktoriaciklider..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Mattias777
            Användare
            • November 2006
            • 1493

Ursprungligen postat av Malawe
            Laddar på med fler Otopharynx lithobates foton...och på karet.
            Den där Lithobatesen kommer o bli en 10 poängare, Grattis! Vill ha sån

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3216

Jag lägger ut en bild på en hongie hanne, som jag tycker att en hongie, ska se ut.
              Matad med enbart räkmix, ja vad tycker ni, är den okej.Janne

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Jag lägger ut en bild på en hongie hanne, som jag tycker att en hongie, ska se ut.
                Och så här såg dom ut från början... det har hänt en del kan man säga.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• cichlids4fun
                  • April 2002
                  • 3109

bläää, nej verkligen inte ok, jag jämställer en sån urvalsodling med en rak korsning, inget att ha..........

den fisken vill inte jag ha i mitt akvarie, ser ju ut som en firefish......
                  Mvh
                  Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    bläää, nej verkligen inte ok, jag jämställer en sån urvalsodling med en rak korsning, inget att ha..........

den fisken vill inte jag ha i mitt akvarie, ser ju ut som en firefish......
                    Ja tyvärr Peter, så är det inte någon korsning.
                    Men som du säger den är urvalsodlad, och med rätt foder.
                    Men som sagt var, smaken är som baken, rätt så tudelad, men Peter om du vill ha fiskar som är naturligt bruna så är det upp till dig, men jag väljer ett annat alternativ, jag vill ha lite färg i mina baljor.Janne

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

är det inte roligare/intressantare att försöka få arten att se bättre ut i orginalfärg? (ej typ en auratushona ska bli rosa)
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• cichlids4fun
                        • April 2002
                        • 3109

Ja tyvärr Peter, så är det inte någon korsning.
                        Men som du säger den är urvalsodlad, och med rätt foder.
                        Men som sagt var, smaken är som baken, rätt så tudelad, men Peter om du vill ha fiskar som är naturligt bruna så är det upp till dig, men jag väljer ett annat alternativ, jag vill ha lite färg i mina baljor.Janne
                        en naturlig hongi är ju vacker.......vad händer med dina när de leker blir de rödare???

en alpha hanne hongi blir ju nästan underbart blåviolett när den leker vad får dina för färg??

men som sagt jag har inga problem att du har dem, bara jag slipper....

även om den hongin du visar på bilden verkligen såg ut så i naturen skulle jag inte vilja ha den, tyckte den var asful, däremot så finns det lagom rödfärgade som jag kan tycka är snygga även om jag inte vill ha dem, sen finns det ju en annan aspekt oxå om man ska odla för att sälja då är det ju lättare att kränga ju rödare de är.........
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

Ursprungligen postat av specmats
                          är det inte roligare/intressantare att försöka få arten att se bättre ut i orginalfärg? (ej typ en auratushona ska bli rosa)
                          Jo jag har även haft auratus odlade, som har sett ut som VF i färgen, men dom har självklart inte sett ut som Vf i formen, det är en helt annan grej.
                          Men jag har skrivit det förut är jag började med malawi för en massa år sen, så sa alla, det tråkiga med malawi det är att det finns bara gula och blå.
                          Ja jag har bevisat motsatsen, med mina hongie,eureka, röd rubin och även mina hinderi som var jävligt röda, tyvärr så har jag inte sett så röda hinderi nu på senare tid.
                          Ja vad är intressant specmats eller roligt, ja min grej har varit att ta fram så röda malawi som möjligt, jag kanske är fel ute, vad vet jag.Janne
                          Senast redigerad av malawijanne; 11 August 2008, 10:15.

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            en naturlig hongi är ju vacker.......vad händer med dina när de leker blir de rödare???

en alpha hanne hongi blir ju nästan underbart blåviolett när den leker vad får dina för färg??

men som sagt jag har inga problem att du har dem, bara jag slipper....

även om den hongin du visar på bilden verkligen såg ut så i naturen skulle jag inte vilja ha den, tyckte den var asful, däremot så finns det lagom rödfärgade som jag kan tycka är snygga även om jag inte vill ha dem, sen finns det ju en annan aspekt oxå om man ska odla för att sälja då är det ju lättare att kränga ju rödare de är.........
                            Ja Peter jag kränger inte fisk längre, men det kommer lite mail då och då att dom vill köpa yngel från mina hongie och även mina rödzebra vill dom köpa.
                            Så Peter färg säljer, men du kanske bara vill hålla på att odla för att det är skoj, ja det är ditt val.Janne

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3216

Jag lägger ut lite bilder på mina röd rubin, jag har några år till så kommer även dom bli knallröda.Janne

Kommentar

• palleh
                                • December 2006
                                • 704

Jag tror det spelar roll hur stor prägel man sätter på vad som är det viktiga i fisken. Färg? Beteende? Beteende och färg? Själv föredrar jag naturformer och köper nästintill alltid fisk efter beteende i första hand men även endel i dess färg och form. Tycker mer Malawi ciklider är facinerande i mångfald, beteende och färg än något som ska skina glatt i min vardag
                                Ditt mål var att odla fram röda malawi och det har du onekligen lyckats med
                                http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

Arbetssätt...