Kom hem idag och gick min vanliga runda bland karen. Fastnade vid mitt ena 150-liters kar där mina sjöodlade Varaibilichromis Moori går på uppväxt. Till min förvåning så hade den största, ca 8cm, fullt upp med att vakta sina yngel som den tydligen tog ut på tur. Hade inte ens sett att dom lekt innan. Kollar karen varje dag flera ggr, lite för många ggr enligt min sambo, men inte ens sett ngn parbildning. Och nu är det bara en som vaktar ynglena och övriga aktar sig. Började bara för ngn vecka sedan att gräva ordentligt. Innan dess är det flera som grävt lite här och där, men inga som hållit ihop. Riktigt stor miss av mig. Ser ut att vara ett 50-tal yngel. RIKTIGT RIKTIGT KUL, tyvärr lite dåligt med utrymme igentligen, men så kan det gå. Skall försöka suga upp lite yngel och lägga dom i ett tomt kar så snart jag fixat det.
Är det ngn som har haft Variabilichromis Moori innan och kan ge tips? Första gången jag har dem tänkte ju bara att de skulle gå på uppväxt.
Är det ngn som har haft Variabilichromis Moori innan och kan ge tips? Första gången jag har dem tänkte ju bara att de skulle gå på uppväxt.
Kommentar