Nån som har toffeldjur?
Kollaps
X
-
-
Toffeldjur är ett encelligt vattendjur som finns i stora mängder i dammar och diken. Enda anledningen att odla dessa är när nykläckt artemia är för stort för ynglen. Själv odlade jag toffeldjur under många år när jag odlade sydamerikanska dvärgciklider. Mina erfarenheter om du skall lyckas få igång 100% av ynglen är att mata med levande.
Hur gör man? Förslagen har varit många men den metod som funkat bra för mig är: Koka vatten och slö på burk/akvarium med hö (skall vara ordentligt med hö) låt stå i 1-2 v sedan har du perfekta livsbetingelser för toffeldjuren.
Toffeldjuren då? Det verkar inte som man odlar dessa längre (vanligt på 70-80 talet) så skaffa ett antal glasburkar och ta prover i dammar och diken lugna sjövikar. Belys provet och ser du små vita djur som simmar kan du vara säker på att det är någon form av encelligt djur. Sen är det bara att ympa i ny funna tofflarna i hövattnet.
Mat till toffeldjuren är hövattnet och den kultur som bildas. Vill du ha extra sprätt på kulturen droppar du i ett par droppar grädde.
Lycka till!Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Kommentar
-
Jag har själv startat ett försök med havrevälling för att se om jag får ihop nån micromask. Fast det verkar faktiskt som en del av mina yngel tog artemian för de har växt ganska bra de som finns kvar, men det verkar som att ca 50 blev knappt 20 så nåt mindre hade nog varit bra i början..Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Det där med grönvatten har jag försökt några gånger, men det var svårare än jag trodde att få fram det. Testade både med akvarievatten och olika gödningar. Med akvarievatten blev det grönalger (fett ljus), men inget grönvatten. Med akvarievatten och gödning blev det cyano, trots att jag inte pytsade i fosfor. Numera är jag så lyckligt lottad att jag fått grönvatten i Moina-burkarna, perfekt med två foder i en kultur. Missar jag att sköta Moinan någon dag så klarar de sig på grönvatten till dagen efter. Däremot ger grönvatten ingen tillväxt på Moinan, det måste till jäst för att få bra drag i kulturerna. Grönvatten är lite väl smått för dvärgciklidyngel, men till regnbågar, labyrinter och en del tetror är det finfint.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Det där med grönvatten har jag försökt några gånger, men det var svårare än jag trodde att få fram det. Testade både med akvarievatten och olika gödningar. Med akvarievatten blev det grönalger (fett ljus), men inget grönvatten. Med akvarievatten och gödning blev det cyano, trots att jag inte pytsade i fosfor. Numera är jag så lyckligt lottad att jag fått grönvatten i Moina-burkarna, perfekt med två foder i en kultur. Missar jag att sköta Moinan någon dag så klarar de sig på grönvatten till dagen efter. Däremot ger grönvatten ingen tillväxt på Moinan, det måste till jäst för att få bra drag i kulturerna. Grönvatten är lite väl smått för dvärgciklidyngel, men till regnbågar, labyrinter och en del tetror är det finfint.
Hilsen,
P
Jag har grönvatten i två "fönsterakvarier" (en liter styck). Skulle kanske fota dem? I det ena är det mycket grönare och där finns inga vattenöverståndare. Och så har jag fått värsta tubifexkollonin i särskilt det ena.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag har trots flera försök bara lyckats få grönvatten en gång, och det var genom att ta ett prov ur ett akvarium med svävalger, ha det i en PET flaska med kranvatten & krukväxtnäring, och ställa hela härligheten i fönstret. Mycket lättodlat, och jag kunde hålla kulturen igång i flera månader genom att ympa nya flaskor.
Jag kollade i mikroskop och det var grönalger som mycket påminde om Chlorella, men tyvärr dög de inte som foder åt amano-räkor (vilket var vad jag försökte odla då). Man skulle önska det fanns nån kiselalg som var lika lättodlad!
Jag gör ett nytt försök att få grönvatten just nu, med krukväxtjord i en Flaj-back på balkongen.Kommentar
-
-
Läste detta nyss
"Hobby Protogen yngelfoder 20 ml. Yngelfoder i torrt format till de minsta ynglerna, innehåller infusorier. "
Hum undra vilka infusorier ???
Kanske nåt för Ola att kolla i mikroskop ???Kommentar
-
"Jag testade Protogen. Det påstås vara en mix av infusorie-mat och vilostadier av infusorier. Nå, tanken var god, men när jag inkuberade en Protogen-pellet i en kopp vatten och tittade på resultatet under ett mikroskop fick jag bara svamp och bakterier, inte en enda infusorie."Kommentar
-
Ja, det är det jag försökt att göra på biologilektioner (jag var lärare) också utifrån beskrivningar som finns, men det funkade inte och jag försökte många gånger. Jag har bara hittat jäst och förstås bakterier. Man måste ympa in med något och då funkar det. Men det där att "de finns i luften" och kommer av sig självt som man så fint skulle bevisa undrar jag. Eller så var ventilationen i skolorna annorlunda när experimentet "uppfanns" och så går det vidare i generation efter generation av skollaborationer.Kommentar
-
Måste ha med tur eller slumpen att göra om man får liv i sin toffelodling. Jag var ut och repade lite torrt gräs och petade ner i en "pet-box" och vips så var det "full fart".
Kanske svårare med kommersiellt hö som legat hårt packat på zooaffärer?Kommentar
-
I tyskland finns det toffeldjur att köpa se länk
Kommentar
-
Jag tror nog att Olorins yngel klarar både vattenloppor och frystorkat nu Håkan.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Helt rätt Per, faktiskt fick de fem största flytta in i 600literskaret igår. Hur går det med dina firrar nu Per?
Men det kan vara intressant att köpa lite toffelkur till nästa generation, den kommer säkert.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
Kommentar