Hur gör man bäst rent bakgrunder?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cala413

    Hur gör man bäst rent bakgrunder?!

    Behöver lite tips om hur man enklast får rent bakgrunder från ingrodd grön algbeklädnad. Finns det nåt bra medel? Kan man använda starka rengöringsmedel/klorin om man sköljer noga efteråt?
  • Flipper
    Användare
    • March 2005
    • 143

    #2
    Glömm det...det ser bara naturligare ut med algmatta och inte alls "nystartat". Jag skulle aldrig tänka mig att skölja av bakgrunden.

    Kommentar

    • salo
      Användare
      • April 2002
      • 314

      #3
      Ursprungligen postat av cala413
      Behöver lite tips om hur man enklast får rent bakgrunder från ingrodd grön algbeklädnad. Finns det nåt bra medel? Kan man använda starka rengöringsmedel/klorin om man sköljer noga efteråt?
      Rent blir det nog men det lär ju vara svårt att skölja bort allt med tanke på hur skrovliga de kan vara, tänker på BTN då i första hand.

      En vanlig hederlig diskborste är nog det bästa alternativet.
      540 (180x60x50) under uppbyggnad
      30L Nano under planering
      Drömmer om ett Nanorev

      Kommentar

      • cala413

        #4
        Jag tillhör också dom som tycker att det är snyggt med lite algbeklädnad på bakgrunden, men nu pratar vi om en "vit" Slimline-bakgrund som har blivit färgad helt illgrön & det går inte bort genom att bara skrubba. Verkar som att den har blivit missfärgad & frågan är om det går att "återställa" på nåt sätt....

        Kommentar

        • Flipper
          Användare
          • March 2005
          • 143

          #5
          CTRL+ALT+DEL brukar hjälpa

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Är det en Back To Nature? I så fall kan du köra högtryckstvätt på den. Lägg bakgrunden plant så den har stöd, se till att den inte kan flyga iväg, och börja med högtrycken på lite avstånd.

            Klorin är bra mot missfärgningar.

            Nu tillverkar vad jag vet inte Back To Nature någon vit bakgrund, och deras bakgrunder brukar inte bli missfärgade, och om det är nåt annat märke än BTN skulle jag inte köra högtryck.
            Klorin kanske den ändå tål, med lite tur.

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • April 2007
              • 1147

              #7
              Ursprungligen postat av Flipper
              Glömm det...det ser bara naturligare ut med algmatta och inte alls "nystartat". Jag skulle aldrig tänka mig att skölja av bakgrunden.
              jaa jag håller dig..som jag har den själv så tänker inte skall göra där oxåå den är bra låter där så den mår bra fiskar med den alger i bakgrund..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Läste någonstans att några omgångar Easy Carbo tar bort rubbet.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • cala413

                  #9
                  Läste lite om EasyCarbo på nätet, verkar som det kan vara ett bra alternativ. Nån som vet mer om det?

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

                    #10
                    Jag har anv klorin många ggr på BTN moduler o det funkar kanon för att få dom som nya i färgen. Absolut inga problem med det. ha bara någon pump eller syre pump igån för att få igång reaktionen i vattnet. Det luktar lite illa men låt det stå o verka ett tygn o sedan byter du bara vattnet o skuljer av lite o sedan är det bara och dra igång det igen.
                    skulle det finnas liiiite klorin kvar så spelar det ingen roll då det försvinner av sig själv genom avdunstning iom syre tillförseln i vattnet.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Du har rensat bort allt i karet och har endast ett kalt kar när du gör detta va? Ingen sand, sten eller annat än BTN som inredning...?

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1214

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Du har rensat bort allt i karet och har endast ett kalt kar när du gör detta va? Ingen sand, sten eller annat än BTN som inredning...?
                        Nä sanden kan va kvar men man får ju blåsa rent efter man gjort detta o även innan så det inte är massa bajs i sanden. framför allt på korall kross som blivet algig så är det riktigt najs då den blir som ny igen. har man desutom toffs alger så försvinner dessa med.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #13
                          Strålande bra tips Andreas. Det blir till att testa det vid nästa stor-rengöring
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Ron426
                            Användare
                            • May 2008
                            • 112

                            #14
                            det kan vara fint med alger som växer. men när de blir överdrivet har jag skrubbat bort det med en diskborste (som jag bara har till akvarie endamål då)
                            http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1214

                              #15
                              Jo fast har man köpt en faxe vit BTN bakgrund som sedan blir illandes grön och mörk så kanske det inte är så man vill den skall vara. Det samma gäller om man har 150 kg faxe sten i karet o dessa blir jätte gröna och mörka. Då är det ju ingen vitts med att man lagt pengar på den ljusa fina faxe stenen över huvud taget.
                              Jaja alla tycker vi olika.
                              Vad gäller sten som är gröna av alger så kan man ställa ut dom så det regnar på dom lite och även solen skiner på dom lite så blir de som nya då med.
                              Jag ställde en sten ute o den fick 3 regndroppar på sig o det blev sedan vita rinningar på stenen då jag ställde ner den i karet igen.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...