UV-lampa för att oxidera kloramin ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    UV-lampa för att oxidera kloramin ?

    Jag fick en ide som jag vill ha synpunkter på. Jag har läst att Uv-ljus oxiderar kloramin. Efttersom vi är många som har kloramin i större eller mindre grad i kranvattnet så kan det ju bli ett problem vid vattenbyte. Iden är att låta
    kranvattnet passera ett "rör" med en hög effekt Uv-lampa direkt under
    påfyllningen till akvariet. Eftersom denna apparat endast används under vattenbytet så kan man ha en hyfsat hög effekt på lampan utan tanke på
    energikostnaden. Vad tror ni om ideen???
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Jo det är en helt riktig ide.
    Problemet är bara att en sådan apparat är himla dyr.
    Rörtypen ska vara av modellen "mellantrycks" rör.

    Däremot ett aktivt-kolfilter alt. Reverse osmosfilter är betydligt billigare att köpa in.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • November 2005
      • 1294

      #3
      Måste den bli dyr ?, hur mycket effekt behövs för att tex behandla 2 liter/min
      ( en rimlig siffra för lite långsamt vattenbyte).

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Tror det är inköpskostnaden Larry menar. De billigaste filtrena ligger på ca 1000 spänn om jag inte minns fel.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • November 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Tror det är inköpskostnaden Larry menar. De billigaste filtrena ligger på ca 1000 spänn om jag inte minns fel.
          Ja men det är väl inte dyrt med tanke på vilket jobb som görs. Jag vill minnas att du Albin har skrivit att ditt kranvatten är "dåligt" och att du använder
          vattenberedningsmedel. Så för dig med stor lokal vore det väl guld om det
          gick att köra vattenbyte via Uv och slippa/minska på vattenberedningsmedel.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Ja kan kika på va ett 200 W UV kan kosta.
            Har du däremot ett UV där vattnet cirkulerar så kan man minska effekten till en tiondel.

            UV har en knepig negativ egenskap. Det oxiderar väldigt snabbt på glaset mellan lampan o vattnet. O en liten avskärmande hinna reducerar effekten dramatiskt. O ja tror att det är just därför UV inte har slagit igenom i akvarievärlden. Tekniken kräver ett ordentligt underhåll.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja men det är väl inte dyrt med tanke på vilket jobb som görs. Jag vill minnas att du Albin har skrivit att ditt kranvatten är "dåligt" och att du använder
              vattenberedningsmedel. Så för dig med stor lokal vore det väl guld om det
              gick att köra vattenbyte via Uv och slippa/minska på vattenberedningsmedel.
              Planerna för sommaren är att bygga ett kombinerat vattenbytesystem med centralfilter. Och jag har redan köpt en UV-lampa på 55 Watt som klarar flöden upp till 6000 liter i timmen.

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • November 2005
                • 1294

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Ja kan kika på va ett 200 W UV kan kosta.
                Har du däremot ett UV där vattnet cirkulerar så kan man minska effekten till en tiondel.

                UV har en knepig negativ egenskap. Det oxiderar väldigt snabbt på glaset mellan lampan o vattnet. O en liten avskärmande hinna reducerar effekten dramatiskt. O ja tror att det är just därför UV inte har slagit igenom i akvarievärlden. Tekniken kräver ett ordentligt underhåll.
                Hum, kan man inte köra med en lampa ovanifrån och utan glas ,typ låta vattnet rinna över en bred och låg ränna med typ 0,5 cm vattendjup
                och belysa rakt uppifrån utan glas???

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  jo det kanske är värt att tänka på men ja vet att effekten minskar med avståndet.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • November 2005
                    • 1294

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    jo det kanske är värt att tänka på men ja vet att effekten minskar med avståndet.
                    Det borde gå att ha lampan ganska nära vattnet, skulle tro typ 20 mm och
                    med ett vattendjup av 10 mm i rännan. Sen är frågan vilken
                    nödvändig effekt som krävs för olika flödeshastigheter

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • January 2003
                      • 432

                      #11
                      Varför inte använda en enkel och billig metod att neutralisera kloramin? dvs Askorbinsyra! En knivsudd till 1000 liter
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • November 2005
                        • 1294

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hagge
                        Varför inte använda en enkel och billig metod att neutralisera kloramin? dvs Askorbinsyra! En knivsudd till 1000 liter
                        Hum, hur lång tid tar det, med tanke på direkt vattenbyte med slang och sänker inte en syra ph-värdet??

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej.
                          Det måste bli billigare med ett kolfilter än uv.Köpte ett 9 watt för tre årsedan ((använt 2 somrar i damm))och är nu KKAASSS,varför jo huset har blivet som smörpapper så tunt och har spruckit.1000:- bortkastade pengar,agenten tar ej emott den på garanti.Nämnde det för Ciklidleken i Lerum och han har 3 st. själv likadana.
                          mvh Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • January 2003
                            • 432

                            #14
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            Hum, hur lång tid tar det, med tanke på direkt vattenbyte med slang och sänker inte en syra ph-värdet??

                            Jo syra sänker pH, men en knivsudd till 1000 Liter lär inte märkas

                            Det är klart att det som alla andra saker (kemikalier) som "hälls" i akvariet emedan man håller på och byter vatten, eller efter vattenbyte har en viss tidsaspekt för det innan "jobbet" är gjort, jag är inte tillräckligt bevandrad och påläst i ämnet för att kunna ge ett precist svar i den frågan dock.

                            Men det lär inte ta längre tid än det ex gör med ett vattenberedningsmedel. Det känns iaf lite overkill (i min värld iaf) att ha en massa pryttlar på påfyllnadsslangen för att kunna byta vatten om man inte har uppenbara problem med vattnet. I sverige har vi ju ändå rätt bra vatten i många kommuner och privata brunnar... kloraminet är naturligtvis ett otyg (för de akvarister som har kommunalt vatten), eftersom det ej kan luftas ur.
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • November 2005
                              • 1294

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hagge
                              Jo syra sänker pH, men en knivsudd till 1000 Liter lär inte märkas

                              Det är klart att det som alla andra saker (kemikalier) som "hälls" i akvariet emedan man håller på och byter vatten, eller efter vattenbyte har en viss tidsaspekt för det innan "jobbet" är gjort, jag är inte tillräckligt bevandrad och påläst i ämnet för att kunna ge ett precist svar i den frågan dock.

                              Men det lär inte ta längre tid än det ex gör med ett vattenberedningsmedel. Det känns iaf lite overkill (i min värld iaf) att ha en massa pryttlar på påfyllnadsslangen för att kunna byta vatten om man inte har uppenbara problem med vattnet. I sverige har vi ju ändå rätt bra vatten i många kommuner och privata brunnar... kloraminet är naturligtvis ett otyg (för de akvarister som har kommunalt vatten), eftersom det ej kan luftas ur.
                              Så om man gör på följande sätt, tar en knivsudd ( eller en tesked,) askorbinsyra och blandar denna i en hink med vatten. När man tömt hälften så häller man i hinken i akvariet o väntar tills allt blandats. Då borde alltså
                              det kloramin som kommer med påfyllningsvattnet att omedelbart oxideras.
                              Är det då bättre att "överdosera" askorbinyra för att få ett snabbare förlopp eller leder detta till något oönskat??.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...