Var hittar man fullkomligt räta lecablock?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jens.w
    Användare
    • May 2008
    • 21

Var hittar man fullkomligt räta lecablock?

Efter ett misslyckat försök med att för hand bygga en vågrät träställning till mitt 540litersakvarium vänder jag blicken mot lecablock.

Jag har läst igenom varenda gammal tråd om lecablock och kommit fram till att eftersom jag har ett ramakvarium så skall akvariet stå på en skiva utan frigolit mellan ram och skiva. Under skivan skall jag ha 3 eller fler rader av block.

Nu till min fråga: var hittar jag garanterat räta lecablock?
    Någon som har erfarenhet av en butikskedja där ni sluppit justera blocken med murbruk och eller bitar av annat material?

/Jens
  • jannemannen
    Användare
    • July 2004
    • 306

Jag tror inte att det finns 100 % helt raka Lecablock faktiskt. Däremot så har jag på en byggmarknad sett vita "lättbetongblock" som åtminståne har sett lite jämnare ut. Materialet var typ som "pimpsten"...

Och även om man nu hittar helt raka block, så är det ju ganska få golv som är helt raka å andra sidan. Så jag tror att man åker på en del chimsning i vilket fall som helst tyvärr..

Kolla här en bit ner på sidan !

Mvh/Janne
    Senast redigerad av jannemannen; 19 May 2008, 17:33.
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

Ursprungligen postat av jannemannen
      Jag tror inte att det finns 100 % helt raka Lecablock faktiskt. Däremot så har jag på en byggmarknad sett vita "lättbetongblock" som åtminståne har sett lite jämnare ut. Materialet var typ som "pimpsten"...

Och även om man nu hittar helt raka block, så är det ju ganska få golv som är helt raka å andra sidan. Så jag tror att man åker på en del chimsning i vilket fall som helst tyvärr..

Kolla här en bit ner på sidan !

Mvh/Janne
      De lättbetongblocken måste vara helt rätt att bygga med... obetydligt dyrare snyggare yta och 'smular' mindre. Vad jag hört skall det vara enkelt att arbeta med dem också... delad med fogsvans bara.

(kanske inte obetydligt, men relativt liten prisskillnad jämfört med vad resten av projektet kostar...)
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av Peter_A_F
        De lättbetongblocken måste vara helt rätt att bygga med... obetydligt dyrare snyggare yta och 'smular' mindre. Vad jag hört skall det vara enkelt att arbeta med dem också... delad med fogsvans bara.

(kanske inte obetydligt, men relativt liten prisskillnad jämfört med vad resten av projektet kostar...)
        Njae...obetydlig prisskillnad är väl att ta i...t o m relativt liten. Den variant som används mest är 19*19*59cm som kostar 23kr/st...och tar man likvärdig lättbetongare så blir det 200*200*600mm varianten som går på 105kr/st. En viss skillnad om man ska några till ett 720L som jag har.

Håller med om att det är betydligt snyggare så har man råd så ska man kanske ta den istället.

Jag hade dock inga problem med mina lecablock alls..de var så gott som raka. Jag tog givetvis de finaste och de som såg slätast ut av de som fanns att tillgå...
        Senast redigerad av StefanL; 19 May 2008, 21:58.

Kommentar

• Cattla
          Användare
          • August 2007
          • 33

Går det inte att slipa lecablock? Då borde man kunna jämna till dem?

Kommentar

• jens.w
            Användare
            • May 2008
            • 21

Ursprungligen postat av Malawe
            Jag hade dock inga problem med mina lecablock alls..de var så gott som raka. Jag tog givetvis de finaste och de som såg slätast ut av de som fanns att tillgå...
            Tack för svaret - vilken butik köpte du dess hos?

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av jens.w
              Tack för svaret - vilken butik köpte du dess hos?
              Beijer Bygg i Skövde...

Kommentar

• jens.w
                Användare
                • May 2008
                • 21

Härligt. Beijer borde ju ha samma leverantör för de flesta butiker..blir att köpa därifrån då.

Kommentar

• Peter_A_F
                  Användare
                  • January 2008
                  • 809

Ursprungligen postat av Malawe
                  Njae...obetydlig prisskillnad är väl att ta i...t o m relativt liten. Den variant som används mest är 19*19*59cm som kostar 23kr/st...och tar man likvärdig lättbetongare så blir det 200*200*600mm varianten som går på 105kr/st. En viss skillnad om man ska några till ett 720L som jag har.

Håller med om att det är betydligt snyggare så har man råd så ska man kanske ta den istället.

Jag räknade med att 150x200x600 skulle vara ett bra alternativ eftersom lättbetongen borde ge ett mer stabilt 'ben'.

12x70kr=870kr mot 12x23=275kr alltså 550 kr mellanskillnad... tycker jag inte är speciellt farligt när övrig utrustning kostar många tusenlappar... men allt är relativt. Det är bara kolla plånboken och jämföra på plats hos exempelvis bejjer.
                  - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• tjornpatrik
                    Användare
                    • August 2006
                    • 830

Ursprungligen postat av Cattla
                    Går det inte att slipa lecablock? Då borde man kunna jämna till dem?
                    Nä de kan bli svårt, men det kan bli riktigt snygg om man lägger på puts och målar på de, är en teknik att få till de bara, man vill ju inte kasta på bruket allför hårt inomhus

Kommentar

• jens.w
                      Användare
                      • May 2008
                      • 21

Hur många av 19x19 blocken staplar ni som har 'lecabänk' på varandra?

3 st på varandra tillsammans med skivan jag har blir ca 60cm, vilket jag tycker verkar vara en ok höjd...smidig håvningshöjd samt bra insyn då man sitter ner.

Era erfarenheter?

Kommentar

• tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

Jag kör bara med 19x15 block och har de två understa liggandes och de två övre "ståendes". Totalt med ramverket är det 80 cm upp innan akvariumet börjar. Denna höjden tycker jag är ganska bra, däremot tyckte jag det var för högt till mitt 1200 som är 75 djupt då jag hade svårt att nå ordentligt i karet.

Fast det är klart att 10 cm lägre på alla mina kar hade inte skadat då karen blir lite mer lätthanterade. Lägger du 4 block på varandra som är 19x15 blir höjden 60cm + regel om du använder detta och det är ju ännu bättre tror jag, alt 3 st 19x19 på varandra.

Kommentar

Arbetssätt...