Diskutera Ciklidbladet 2/2008

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Hehe, då kan du ha en i lokalen och en hemma Peter

/Jocke

Kommentar

• Anna Österman
      Användare
      • March 2006
      • 282

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det ligger en länk efter referensen i referenslistan till alla som har open access.
      Jag noterade de lååånga adresserna. Tanken var att det kunde finnas någon länk så man slapp skriva in dem själv. Bara att börja knattra
      Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Detta nummer av CB var innehållsmässigt det bästa på länge, men så är jag inte insnöad på enbart Malawi och Tanganyika. Artikeln om kopparförgiftning fick mig att fundera en hel del, försöker ju förbereda vattnet i tunnor innan byte och jag vet att folk i huset där min lokal ligger har haft mysko problem med fisken.

Artikeln om strömakvariet gillar jag också, var ju med och tjötade om det på forumet tidigare. Viktoriaciklider har lyst med sin frånvaro en rätt lång period, så det gillade jag verkligen att läsa om - en vit fläck på min akvaristiska karta.

Bra jobbat och en eloge till alla som lägger ner jobb, både redaktör och skribenter! Artikeln om filtrering är på G, får se när den blir helt färdig.

Hilsen,

P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 May 2008, 07:32.
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

OK Ola då förstår ja.

Skulle vi inte kunna ha en ny forums kategori.

Som kort o gott helt enkelt heter Ciklidbladet
          Men förklarande text.. Här kan ni ställa frågor om och kring artiklar.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av LN
            OK Ola då förstår ja.

Skulle vi inte kunna ha en ny forums kategori.

Som kort o gott helt enkelt heter Ciklidbladet
            Men förklarande text.. Här kan ni ställa frågor om och kring artiklar.
            Det kan vara en idé. Fortsätt "brainstorma" så tar jag med det till styrelsemötet i juli.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av CrimsonAnna
              Jag noterade de lååånga adresserna. Tanken var att det kunde finnas någon länk så man slapp skriva in dem själv. Bara att börja knattra
              JAg är på Kristineberg och gör sandstubbsforskning så jag har dem inte här, men nästa gång jag är hemma ska jag starta en tråd som heter "open access från nyheterna" och lägga upp alla länkarna!
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jimpa
                Användare
                • October 2007
                • 101

Detta nummer bjöd på en hel del intressant läsning.

Tycker om Wilhelms sätt att skriva så både artikeln om strömakvariet och täckningen av Cikldistämman var rolig läsning.

Härligt också med en fortsättning om Satanoperca. Del 2 var lika bra som första delen, är innehållsrik och väcker ett habegär. Men med en lägenhet på 35 kvadrat så är det svårt att trycka in mer än ett kar. Men arikeln har satt jordätare på min önskeista iaf.

Artkilen om dammprojekten var väldigt nyttig. En aspekt i akvariehållningen som man kanske inte tänker på i vardagen. Jag är inte så påläst, men kan tänka mig att liknande katastrofer säkert håller på att ske på andra ställen i världen. Det är viktigt att informera om och bör lyftas fram.

Många vältagna bilder i artikeln om räkor. Också intressant läsning.

Ser verkligen fram emot stipendieartikeln om foder. Det är det säkert fler som gör.

Övrigt tycker jag tidningen har ett bra upplägg. Placeringen av reklamen är bra och att den "hör till ämnet" gör att den inte stör alls.

Själv är jag väldigt färsk inom akvarievärlden överhuvudtaget, då jag skaffade mitt första kar med troffar i höstas så jag ser gärna artiklar om dem eller annan Tanganyika. Det finns ju mycket kunskap om troffar på det här forumet.

Tack för en bra tidning!

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Ursprungligen postat av jimpa

Tycker om Wilhelms sätt att skriva så både artikeln om strömakvariet och täckningen av Cikldistämman var rolig läsning.
                  Tack tack! Får se om jag skriver nåt roligt vid nåt tillfälle. Finns ju så mycket i skallen från förr i tiden.

Jag tycker oxå att "blaskan" var bra, det var så bra artiklar att när jag hämtade den i brevlådan, så höll jag på med vattenbyte och satte mig på en stol framför akvariet jag just höll på att fylla, att jag fastnade i en intressant artikel och märkte först efter några sekunder att akvariet var överfullt och det blev blött på golvet igen. Tur att man har akvarierna i källaren. Nu har jag läst tidningen 2 ggr och det blir väl som brukligt en tredje gång innan den förvaras i bokhyllan.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ingen har kommenterat formatet. Förra året var jubileumsår med extra tjocka CB. Nu har vi gått tillbaka till 56 sidor vilket är mer än "utlovat". Jag valde att dra ner på bildstorleken istället för antalet artiklar. Skulle jag ha plockat ut en eller två artiklar för att kunna dra upp bilderna istället? Det var ju väldigt mycket föreningsmaterial så jag såg det som viktigt att ha mycket "vanligt" material för att få rejäl "tyngd" i tidningen. Vad säger ni? Text (=antal artiklar) eller bilder? Var ska prioriteringen ligga? Som jag ser det så ska inte bilderna ta mindre plats än vad de tog nu. Vad tycker ni?
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

Personligen tycker jag att fördelningen bilder(antal och storlek) kontra text var bra balanserat i det senaste numret. Jag tycker absolut inte att man ska öka bildstorleken och ge avkall på fler artiklar, snarare tvärtom i så fall. Men det är min åsikt.

/Jocke

Kommentar

• Slagskott
                        Användare
                        • May 2007
                        • 180

valde att dra ner på bildstorleken istället för antalet artiklar. Skulle jag ha plockat ut en eller två artiklar för att kunna dra upp bilderna istället
                        Visst är det kul och väldigt snyggt med stora bilder men den stora behållningen måste väl ändå vara bra artiklar?
                        Vet inte om det är ett alternativ men om det går så skulle man kanske ha relativt små bilder i tidningen, som inte stjäl alltför mycket utrymme och ha större bilder liggandes på nätet - om man nu vill ta en närmare koll eller kanske skriva ut en bild?
                        – Säger man Mark eller Marc?
                        – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                        ---
                        Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

Kommentar

• Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

Eftersom jag inte läst bladet förut så kan jag inte relatera till formtiden. Men som det här nummret såg ut så tycker jag det var en mycket bra mix. Ska det vara bilder så tycker jag att de ska vara som Affischen med Victoria ciklider eller fylla en funktion i förhållande till en text. Pinup bilder på fiskar som inte gör något(d.v.s. inte leker, hävdar revir eller nåt) tycker jag är ganska trist om det inte är en fisk man inte sett förut.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

Arbetssätt...