I morn bär det av. Bakgrunden är att University of Leiden har fått minskade anslag för att hålla sina victoriaciklider. Universitetet är de som är störst på victoriaciklider. De har därför valt att minska omfattningen drastiskt på vissa utvalda arter. Och därav kommer de dela ut ca 400 fiskar till hobbyister i Frankrike, Belgien, Tyskland och Sverige. Jag kommer dessutom att ha med mig ca 250 fiskar med ner till folk i Tyskland, Belgien och Frankrike. Alltid något för att få någolunda ihop till bensin och färjor.
Victoriasammankomst i Leiden
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Trist att anslagen har minskat, men annars låter det bra!! Hoppas resan och mötena blir bäst!! Tycker du gör en verklig insats, både akvaristiskt och biologiskt. Fint så.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Albin ska försöka sätta ihop en CB-artikel om det hela. Om du läser detta, se till att fota både folk och fisk för artikeln i Ciklidbladet!Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Självklart ska kameran gå varm. Dessutom ska jag försöka fota arter och lokala varianter som jag inte har för artregistret. Just nu sitter jag i Skåneland hos tjejens föräldrar och väntar på att fortsätta vidare imorn. Fiskpackningen tog visst 4 timmar vilket var lite mer än jag räknat med.Kommentar
-
Det var klart dystrare i Leiden än jag trodde. Att säga att de är störst på victoriaciklider kan man knappast säga längre. De har numera ett tiotal arter, i inte särskilt stora antal. Skälet var som sagt minskande anslag. De väntade i dagsläget på att bli ihopflyttade med resterande del av biologiska instutitionen och därmed nya lokaler. De visste inte ens hur de skulle få pengarna att räcka till slutet av året. Det var till och med så att pengar till maten till fiskarna var ett problem. Ledningen tyckte dessutom att det var för dyrt att hålla på med ciklider. De hade föreslagit att de skulle starta genetikstudier på zebrafiskar istället för det var billigare. Och det var nog tyvärr dit de var på väg sa Frans Witte. De hade också avlivat alla hybrider som de tidigare haft i artbildningsstudier.
De gav bort alla Labrochromis ishmaeli (troligen utdöd i naturen) till oss hobbyister. Så att jag fick ca 50 stycken yngel, Richard Velay i Frankrike fick 15 vuxna och Axel Böhner fick 12 vuxna och en tuggande hona som hade ett 40-tal yngel i munnen. Dessutom har ytterligare en tysk och en fransman några individer av denna art. Frans Witte verkade först väldigt bekymrad över läget. Men mot slutet tyckte jag att han var märkbart gladare, när han märkte att vi var kunniga på området. Jag tror också att han kände att det var rätt samling människor som fick fiskarna. Han sa att blev läget bättre i framtiden, så hoppades han på att kunna ta tillbaka en del fisk. Från början var det sagt att det var ca 400 fiskar vi skulle hämta, men till slut blev det nog 500-600, annars skulle de bli tvugna att avliva fisken. Richard från Frankrike tog nog ca 400 fiskar till sig och andra fransmän och jag tog ca 200 till mig, Axel i Tyskland samt Kjell i norge. Så inga fiskar skulle behöva avlivas.
Det som som åtminstone var glädjande var att de skulle publicera ca 30 beskrivningar av nya arter de närmsta månaderna. Alltså arter som tidigare bara haft handelnamn. Jag frågade väldigt mycket om beskrivande om arter, så till slut frågade Frans Witte mig och jag funderade på att beskriva arter själv. Men jag svarade att jag var mycket intresserad av ämnet men inte hade rätt kunskaper själv.
Sammanfattningsvis var det tre hektiska men mycket lärorika dagar. Ca 250 mil med bilen, där jag jag var vaken 38 timmar i sträck sista dagen bara för att komma hem till Sverige så fort som möjligt.Senast redigerad av Gäst; 22 May 2008, 10:16.Kommentar
-
Strålande endymon o häftig läsning
Kul att vi ha en sådan inbiten akvarist som du här i Växjö.
Jag tror att det är just sånt här som kan göra att ciklidhobbyn kan överleva i mediabruset som finns i världen just nu.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Jag bara bugar och är grymt imponerad över ditt engagemang och entusiasm. Viktigt att det finns människor med ett sånt helhjärtat engagemang för både Victoriacikliderna!!, för akvaristhobbyn OCH för världen i stort.
Just nu är jag inte i en livsfas som tillåter många kar och många victorior (suck), men jag blir glad av att läsa - både här och i CB - om andra som har möjlighet och orkar. Stå på dig.MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Jag blir glad av att höra att det finns sådana entusiaster innom vår hobby. En stor eloge till dig endymion!Kommentar
-
Från början var det sagt att det var ca 400 fiskar vi skulle hämta, men till slut blev det nog 500-600, annars skulle de bli tvugna att avliva fisken. Richard från Frankrike tog nog ca 400 fiskar till sig och andra fransmän och jag tog ca 200 till mig, Axel i Tyskland samt Kjell i norge. Så inga fiskar skulle behöva avlivas.
Mvh/Andreas.Kommentar
-
-
Jag glömde förresten att jag fick se förlagan till mastodontverket till bok om victoriaciklider som fransmännen håller på med. Det såg riktigt lovande ut.
Versionen jag såg var som ett A4 i storlek och ca 5 cm tjock. Den är nog menad för hobbyister men är mycket professionell. Utgivningsdatum är inte bestämt och planen är att den ska översättas till engelska. Boken kommer dessutom att delas in i tre delar där delarna kommer att behandla olika spridningsområden för haplochromina fiskar. Första delen victoria och kyoga, sedan var det nog kongobassängen och sedan var det resterande, om jag minns rätt.Kommentar
-
"Kongobassängen"??"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Kommentar
-
Otroligt vilka eldsjälar som finns, det är riktigt kul att se hur folk hjälps åt.– Säger man Mark eller Marc?
– Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
---
Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvaktKommentar
Kommentar