Malawikrabba

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slagskott
    Användare
    • May 2007
    • 180

Malawikrabba

Hej.
    Köpte 2 stycken fagra honor idag, skulle varit ett par men pga en miss så vart det iaf. 2 honor.

Nåväl, jag skulle vilja ha tips, observationer och all fakta som finns angående dessa då jag inte vet ngt om sötvattenslevande krabbor.
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt
  • Guzrob
    Användare
    • October 2004
    • 389

Ursprungligen postat av Slagskott
    Hej.
    Köpte 2 stycken fagra honor idag, skulle varit ett par men pga en miss så vart det iaf. 2 honor.

Nåväl, jag skulle vilja ha tips, observationer och all fakta som finns angående dessa då jag inte vet ngt om sötvattenslevande krabbor.
    Jag hade en hane tidigare och den rymde alltid dagen innan fullmåne. Så se till att lägga på mycket tyngder på akvariet så att de inte kan lyfta täckglasen.

Sen måste du fixa nått ställe i akvariet där de kan gå upp åvanför vattenytan och torka till.

Sen är frågan. funkar det att ha 2 st i samma akvarie? Är de inte väldigt agresiva mot varandra?
    :D:D:D:D

Kommentar

• Slagskott
      Användare
      • May 2007
      • 180

Är det ett måste att de ska kunna ta sig upp över ytan?
      Hur mycket av dem behöver vara över ytan?

Jag har heltäckande ramp med en massa jäkla bröte över, ska dessutom förstärka med någon tejpbit så där är jag iaf. säker

Jag har ett kar på 600l med en massa hinderbanor, grottor och berg, tanken är att de ska kunna hålla sig ifrån varandra - förhoppningsvis.
      Nu har jag bara haft dem i karet några timmar men den ena (Krabb-Olle) är livlig som få medans den andre (Krabb-Sven) är otroligt tillknäppt och stillsam.
      Krabb-Olle som flänger över hela karet vågar konstigt nog inte mopsa upp sig mot Krabb-Olle...
      Varför vet jag inte men det är intressant.

(Angående namnen... Tjejens sexåriga dotter döpte dem innan de ens hunnit kommit i karet)
      ---

Kommentar

• Guzrob
        Användare
        • October 2004
        • 389

Är det ett måste att de ska kunna ta sig upp över ytan?
        Hur mycket av dem behöver vara över ytan?

Jag har heltäckande ramp med en massa jäkla bröte över, ska dessutom förstärka med någon tejpbit så där är jag iaf. säker

Jag har ett kar på 600l med en massa hinderbanor, grottor och berg, tanken är att de ska kunna hålla sig ifrån varandra - förhoppningsvis.
        Nu har jag bara haft dem i karet några timmar men den ena (Krabb-Olle) är livlig som få medans den andre (Krabb-Sven) är otroligt tillknäppt och stillsam.
        Krabb-Olle som flänger över hela karet vågar konstigt nog inte mopsa upp sig mot Krabb-Olle...
        Varför vet jag inte men det är intressant.
        Jag hade en pump som stod i ena hörnet där han kunde gå upp och lägga sig på. Det räkte för min krabba i alla fall.

Sen en dag så bytte jag ut pumpen mot ett till ytterfilter och då dröjde det inte länge förens han började få algbeväxning på skalet och sen dog han av det.

Är det den blå/lila malawikrabban du fått tag på? Var köpte du den?
        :D:D:D:D

Kommentar

• Slagskott
          Användare
          • May 2007
          • 180

Ursprungligen postat av Guzrob
          Jag hade en pump som stod i ena hörnet där han kunde gå upp och lägga sig på. Det räkte för min krabba i alla fall.

Sen en dag så bytte jag ut pumpen mot ett till ytterfilter och då dröjde det inte länge förens han började få algbeväxning på skalet och sen dog han av det.

Är det den blå/lila malawikrabban du fått tag på? Var köpte du den?

Jag har ett ganska stort filter i karet, rädd att de trillar i bakom det, då får jag riva halva karet för att hämta dem hehe.
          Köpte dem av kent i Nol.
          Han har ett fantastiskt sortiment minst sagt.
          Det är den blålila jag har.
          Har lagt upp film och även försökt fota men det är svårt om man inte har proffsutrustning men såhär ser det ut:

Filmat:
          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Makro

Akvariet
          ---

Kommentar

• fs7210
            Användare
            • June 2004
            • 183

Filmat:
            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

[/URL]
            hur fin som helst!!
            har krabban inte tagit någon fisk?

jag har själv några kräftor i ett kar, och de hugger en fisk så fort de får chansen.
            Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

Kommentar

• Slagskott
              Användare
              • May 2007
              • 180

Ursprungligen postat av fs7210
              hur fin som helst!!
              har krabban inte tagit någon fisk?

jag har själv några kräftor i ett kar, och de hugger en fisk så fort de får chansen.
              Jag har haft kräftor men de var skittråkiga..
              jag har bara haft dem i 10 timmar eller så men de höll på att ta den enda ocellatus:en jag har kvar och mina lelupi är grymt närgågna.
              (Verkar knappt se dem som hot, mer av ett irritationsmoment)
              ---

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Kräftor vet jag inte om jag ens vill rekommendera som akvariedjur, det är märkliga varelser. Krabborna är också tuffa, men kanske bättre lämpade för akvarie än kräftor. Krabborna äter fisk om de får chansen, osäker på om växterna klarar sig. De är aggro mot varandra, är tveksam om du får båda att överleva. Lär visa sig. Extremt duktiga rymmare, som beskrivits ovan. Har inte hört att Malawikrabban skulle behöva gå upp på land, men den verkar ju trivas med det så låt den göra det. Misstänker du har dem i filtret inom en snar framtid, de klättrar som sagt bra. Äter annars allt de kommer över, inte kräsna på den fronten.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• MalawiMannen
                  Användare
                  • March 2005
                  • 207

Ja du jag kan nästan garantera att du snart har dom i din filterhörna
                  Mina gick bak där

Jag ska själv snart köpa nya
                  Men vad jag har hört är det svårare att ha 1 par än 2 hanar i samma kar
                  Honan slår ihjäl hanen efter parning
                  så du måste vara vaksam om du nu får tag i en hona
                  www.very-important.se
                  Aquarizt Zentrum

Nu ombyggd o fin
                  Kika in vet jag

Kommentar

• Slagskott
                    Användare
                    • May 2007
                    • 180

Jag får ta & handikappanpassa akvariet idag så att de får en ramp upp.

Visste faktiskt inte att honan blir såpass aggressiv efter parning men om jag lyckas få till lek på dem så får man väl kanske flytta hanen från karet ?
                    ---

Kommentar

• Markus_A
                      Användare
                      • December 2005
                      • 418

Min hona befann sig lika ofta bakom och ovanpå min BTN-bakrund som framför. Så jag tror också att dom gillar att sitta ovanför vattenytan, även om jag också hört att dom inte kräver en landdel. Hon "blev med rom" en dag osh producerade ganska mycket rom innan hon av någon outgrundlig anledning dog.

Här är några bilder från när hon attackerade min Chilotilapia rhoadesii: http://www.ciklid.org/forum/showthre...sii#post710828

Kommentar

• Slagskott
                        Användare
                        • May 2007
                        • 180

krabban kunde med lite otur faktiskt knäckt ryggen på fisken, såg ut som om krabban fått ett bra tag om ryggen.
                        Nu har jag inga fiskar i karet som jag inte kan leva utan - så sett är jag nog ganska lyckligt lottad.
                        ---

Kommentar

• Slagskott
                          Användare
                          • May 2007
                          • 180

Jag fick ett sms idag om att den ena krabban tappat ett ben, tyvärr kan jag inte själv se det med egna ögon då jag ligger ute på jobb men det kan väl knappast vara någon fara om bara ett ben lossnat?
                          ---

Kommentar

• AnnikaY
                            NCS Medlem
                            • December 2002
                            • 228

Jag fick ett sms idag om att den ena krabban tappat ett ben, tyvärr kan jag inte själv se det med egna ögon då jag ligger ute på jobb men det kan väl knappast vara någon fara om bara ett ben lossnat?
                            Jag har inte haft Malawikrabba men röda Mangrovekrabbor, Sesarma bidens. Dom slogs ofta och blev av med både ben och klor. Både ben och klor växte ut igen efter ett tag. Antar att det funkar likadant på dina krabbor som för mina.

Kommentar

• Slagskott
                              Användare
                              • May 2007
                              • 180

Ursprungligen postat av AnnikaY
                              Jag har inte haft Malawikrabba men röda Mangrovekrabbor, Sesarma bidens. Dom slogs ofta och blev av med både ben och klor. Både ben och klor växte ut igen efter ett tag. Antar att det funkar likadant på dina krabbor som för mina.

Jag hoppas att det är likadant, det gör jag verkligen
                              ---

Kommentar

Arbetssätt...