Intressant, man lär sig ständigt om nya djur som finns i Malawi. Hur stora blir de här krabborna?
Malawikrabba
Kollaps
X
-
-
De kan bli hyfsat stora, ca 15 cm över ryggskölden. Har för mig att honorna blir störst.
Annars kommer benet att växa ut, det lovar jag. Så funkar alla räkor, kräftor och krabbor.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Jag hade ingen aning om att det kan växa ut igen.
Det ska bli mycket spännande att följa processen från nu att den är av till att den bit för bit är på plats igen.
Blir nog en bildserie av detta– Säger man Mark eller Marc?
– Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
---
Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvaktKommentar
-
HUr ofta ska man mata dem, var tredje dag ?– Säger man Mark eller Marc?
---
-
Det är som med de flesta fiskar, de går och mumsar konstant om de kan - lite och ofta är bäst. Jag hade matat dem varje dag för att minimera risken att de går på jakt själva (läs: försöker få fatt i fisken). Det kommer förhoppningsvis en dag när du tror att den har dött - du kommer att se den liggandes på rygg och se halvt uppäten ut. Då har den ömsat skal.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Det kommer förhoppningsvis en dag när du tror att den har dött
Jag har utvecklat en "pinne" som jag spetsar räkor på och sedan matar krabborna med.
Det är riktigt stor dramatik varje gång de ska matas då mina lejonhuvuden står och bevakar när krabborna ska äta.
Så fort de får en chans så stjäl de räkan...
Innan de ömsar skal, föregås det av en period med dålig aptit och slöhet?
Är sötvattenskrabbor lika sina kusiner i havet och är nattaktiva - söker föda på natten?
Har matat krabborna under den vakna tiden, av bekvämlighetsskäl men funderar på att droppa räkor och räkmix då det är mörkt istället, för att maten ska nå rätt adress och inte hamna hos de andra fiskarna!Senast redigerad av Slagskott; 24 May 2008, 10:14.– Säger man Mark eller Marc?
---
-
Jag vet inte om de är nattaktiva, men jag tror det. Om de klättrar omkring så kan du ju mata bakom bakgrunden, de lär sig snabbt vart det finns mat. Vet inte heller om lejonhuvuden är ett riktigt bra sällskap, de är "bottenhoppare" - risken är stor att krabborna får fatt i dem. Lär visa sig...
Har aldrig haft dem själv, men kört många räkor och en del kräftor. De brukar inte bli slöa innan ömsning. Kryper bara undan i en håla eller något skyddat läge. Har bara sett själva ömsningen en enda gång, rätt fascinerande skådespel när de drar ut alla antenner och ben. De pumpar ut vatten ur kroppen så att de krymper först, annars kommer de inte ur skalet. Efter det blåser de upp sig till lite större size än tidigare.
Jag vet inte om krabborna sänder ut någon lukt vid ömsning, en del kräftor gör det - då gäller det att vara uppmärksam så att inte resterande kräftor gör processen kort med den som ömsat. Innan skalet har hårdnat är de i princip försvarslösa. Ringer någon klocka om att jag läst att krabborna kan vara tuffa mot varandra vid ömsning.
Hilsen,
-
Riktigt fascinerande.
Tyvärr jobbar man ju borta på veckorna så själv hinner man ju nästan aldrig se dem...
Att döda sin artfrände när denne mellan-två-skal är lågt, riktiga backstabbers eller bara opportunister?
(Kanske är samma sak iofs)
Jag gav bort min 1,3 megapixelswebcam till sambons 16-åriga dotter, kanske är läge att sno
tillbaka den för att kunna dokumentera vad som händer i karet då jag är borta och kanske med
riktigt flyt kunna dokumentera en ömsning.
Har ju haft boa och pyton som ömsat men det är inte på långa vägar så häftigt som att se ett skaldjur
byta skal (de blir dock lite purkna och kan matvägra då de ska ömsa)
Tack Patrik, riktigt bra observationer från din sida– Säger man Mark eller Marc?
---
-
Jag ficke tt telefonsamtal av min sambo nu i morse, jag visste att hon var hemma med en febrig tjej på 6 år.
Då hon aldrig ringer mig på jobbet så målar jag verkligen upp fan på väggen under den halva sekund som går innan jag hunnit svara.
Väntar mig sorgebesked men det som kommer från hennes mun är något bättre.
Hon: - Krabban rymde förut när jag lyfte på rampen för att mata fiskarna.
Jag: - Va, men fan... hur??...
Hon: - Den var på botten då jag lyfte på rampen, sekunde senare flyger den
ned på soffan och lilltejen ställer sig upp och gallskriker.
Jag: - Fick ni tag i den då?
Hon: - Ja men den stack under soffan så jag fick ta en hockeyklubba
att rota fram den med. Gud vad det var dammigt under soffan.
Kontentan av detta är: se upp och att lilltjejen numera HATAR krabborna– Säger man Mark eller Marc?
---
-
Kommentar
-
För den som vill förkovra sig om malawikrabbor rekommenderas danmarks motsvarighet till denna sida, cichlids.dk.
Malawiintresset är betydligt större "over there" och malawikrabbor kryper omkring i många akvarier.
Speciellt intressant tycker jag det är att läsa om vemödorna med att odla krabborna, eller rättare sagt få ynglen (eller vad man kallar dem) att överleva.
Här är trådar där krabbor behandlas:
Det är aldrig för sent att ge upp!Kommentar
-
Nu har jag inte haft krabban själv, men spontant borde det vara en baggis att dra upp ynglen. Parningen däremot, med två aggro kontrahenter, där skulle kruxet ligga. Ynglen är sötvattenslevande på studs, borde vara rätt stora när de släpps. Matning borde därmed vara enkelt. Eller är problemet att ynglen har samma humör som föräldrarna, dvs att man egentligen borde dra upp dem en och en? Nå, spekulerar lite. Har varit sugen att testa krabborna ett tag, men jag har redan finfina "rymmare" i lokalen. Vet inte om jag gitter jaga krabbor på golvet också...
Hilsen,
-
Problemet med ynglen lär vara att de är lika föredragsamma mot artfränder som vuxna krabbor.
De som är odlade i Danmark har dragits upp i varsin egen 0,5-liters PET-flaska.Det är aldrig för sent att ge upp!Kommentar
-
Nu har krabbuslingen lärt sig att klättra vertikalt och att sedan gömma sig under rampen på ena sidan för att försöka ta sig ut men förutom då min sambo tappade ut den så har inte krabban inte lyckats - ännu.
Nu är båda ganska aktiva och har vant sig vid akvariet, när man släppt en räka så tar det max 30 sekunder innan krabborna plockat upp doftspåret och börjar springa runt för att hitta sin mat.
De gillar att ligga och trycka under stenar.
Kan tyvärr inte få ungar då jag har 2 tjejkrabbor, om någon vill ha en fin tjej i utbyte mot en kille - skriv/ring/kom förbi jobbet.– Säger man Mark eller Marc?
---
-
Nu verkar det som att båda krabborna har funnit sig tillrätta i akvariet, den ena var det full fart på så fort den kom i karet medans den andre behövde några veckor på sig.
Nu klättrar de båda runt i karet i ett försök att ta sig ut och är riktigt pigga på att ta maten som släpps i karet.
Det tar max en minut från att första räkna släppts i tills båda krabborna fått vittring och febtrilt börjar leta.
Nu har jag konstant släppt maten i ett och samma hörn för att underlätta och kunna stöta bort de andra fiskarna som annars tar räkan i munnen och drar in i en håla.
det verkar fungera riktigt bra.
Ett analkande problem är att de numera bråkar en del, båda krabborna uppvisar skador på sina klor efter hastiga utfall mot varandra.
De jagar varandra runt hela akvariet, över sten, rot och på grusbottnen.
Skulle deras revirbeteende ändras om jag istället hade bytt ut en av honorna mot en hane eller är det likvärdigt?
Ju mer man tar in visuellt av krabbornas härjande, ju mer frågor verkar det poppa upp.
Angående maten, räkmix rekomenderas av handlare men hur viktigt är det egentligen med den vegetabiliska biten för en krabba?
Är den tänkt att kompensera för en naturlig diet på fisk som till viss del livnär sig på alger?
Isåfall, är det någon som testat att föda upp "betesfisk" som man avlivar och matar krabborna med och isåfall, vad för fisk ?
Jag har börjat mata krabborna på kvällen, strax innan jag ska i sängs och med lampan släckt då de andra fiskarnas aktivitet då kraftigt avtar och de går in i viloläge.– Säger man Mark eller Marc?
---
Kommentar