nybörjarfrågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jens.w
    Användare
    • May 2008
    • 21

    nybörjarfrågor!

    Hejsan

    Är i tagen att starta ett akvarium och har därför ett antal frågor!

    Rutorna har en torr beläggning av vad som ser ut att vara kalk och alger. Jag tittade i en del gamla poster, där det tippsas om att använda ättika för kalkbeläggningarna. Kommer det att ta hand om algerna också?
    Verkar ättika nerbrytande på silikon? Jag undrar om jag kan låta en ättikalösning ligga och verka på bottenytan under natten?

    Karet är ganska tungt och jag flyttar det ogärna till badrummet för att kunna rengöra det på sidan, därför undrar jag om det finns något bra knep man kan använda sig av för att få bort allt sköljvatten?

    Hur tjock "frigolitmatta" bör man ha på bottnen om man planerar att ha mycket sten i karet?

    Angående stenar som plockas i naturen - hur kan man avgöra om de är fria från metaller?

    Jag behöver nog en extra cirkulationspump och undrar om någon kan tippsa om en (mycket) tyst och gärna relativt billig cirkulationspump.

    Hoppas någon känner sig manad att hjälpa en nybörjare /Jens
    Senast redigerad av jens.w; 14 May 2008, 21:21.
  • Ola Sjödin
    Användare
    • August 2003
    • 514

    #2
    Hejsan Jens och välkommen in i akvarievärlden. Som akvarist från grannstaden Piteå skall jag försöka ge min syn på saken.

    Jag har någon gång provat med ättika och även med citronsyra. Det jag tycker har fungerat bäst är dock ett rakblad/mattkniv i ett stadigt handtag. Finns nog på Claes Ohlsons eller färghandlare. Blöt först upp beläggningen en smula och skrapa på! Något annat som fungerar bra är att skära till en liten glasbit i 4 eller 6 mm glas och inte slipa ner kanterna. De brukar fungera ypperligt som skrapor. Jag vet inte om ättikabadet kan påverka limfogarna men jag skulle nog inte våga testa det själv. Om du inte använder något lösningsmedel så behöver du heller ej skölja ur det så våldsamt mycket.

    Frigolit inne i akvariet skall bara fördela tyngd från inredning så det räcker alldeles utmärkt med 1 cm. Kom bara ihåg att lägga ut frigoliten innan du lägger ut grus.

    Metallfri sten kan vara lurigt men om du väljer sten som inte ser "konstig" ut, dvs. sten som inte blänker, är rostfläckad eller grönskimrande så är risken väldigt liten för förgiftningar. Många mineraler med tungmetaller är faktiskt relativt ofarliga vid normala pH-värden. (Ex. olivin som innehåller mycket Cu, men det löses ut först vid pH 5 om jag minns rätt.) Om du använder "standardsten" som vi har här uppe ex. granit och kvarts som inte ser mystisk ut så är risken väldigt liten.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Hej jens o välkommen till forumet

      Isskrapa i plast funkar alldeles utmärkt som algskrapa.
      Strunta i om det är klägg på bottenglaset det gör inget. ja kör med ättika på lite hushållspapper funkar helt ok.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        #4
        Ursprungligen postat av jens.w
        Hejsan

        Hur tjock "frigolitmatta" bör man ha på bottnen om man planerar att ha mycket sten i karet?
        Ta inte mer är 1 cm i botten då frigolit har en jädra flytkraft, 1 cm räcker gott.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Angående pump så tycker jag att Eheim är bäst.
          Aqua-El har billiga och tysta innerfilter men alldeles för lite filtermaterial får plats. O du köper en sån så rek.ja att modifiera den lite från börgan genom
          att trä på (jo lite skärande blir det allt) en 10*10*10 cm kub PP10 filtermatta. Då har du femdubblat filtervolymen och fått ett tyst o billigt innerfilter.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • jens.w
            Användare
            • May 2008
            • 21

            #6
            Hej och tack för välkomnandet!

            Tack för svaren, de var mycket hjälpsamma. Rakblad och ättika har införskaffats, man måste ju testa lite olika metoder

            Det visade sig vara lättare sagt än gjort att hitta frigolit med 1cm djup. Får leta vidare bland byggfirmorna.

            LN - är det generallt alla eheim innerfilter som du rekomenderar som tysta, eller någon specifik modell?

            Nu återstår en tur till skogen, lite alg/kalkskrapande och sedan ett försök till DIY frigolitbakgrund/moduler innan det är dags att bestämma fiskbeståndet!

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av jens.w
              Det visade sig vara lättare sagt än gjort att hitta frigolit med 1cm djup. Får leta vidare bland byggfirmorna.
              Sist jag skulle ha 1 cm frigolit var jag först på Hornbach i Göteborg och dom hade de inte, sen åkte jag till Bauhaus och samma där. Dagen efter var jag hos min lokala lilla butik och dom hade hur mycket som helst. Lite lustigt, vet inte varför 1 cm frigolit verkar vara så ovanligt.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Hittar du ingen frigolit så funkar ett liggunderlag som man siliconar fast alldeles utmärkt.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Eller gör man som så att man gör stora plättar av silicon på undersidan av de stenar som man har underst. Har gjort det oxå med gott resultat.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • MalawiSpooks
                    Användare
                    • April 2008
                    • 33

                    #10
                    Med mitt nya kar så köpte jag 2cm figolit och siliconade fast det i botten plattan det fungerar utmärkt. (snåla inte med siliconen).

                    Kommentar

                    Arbetssätt...