Eheim 2217 skramlar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jens.w
    Användare
    • May 2008
    • 21

    Eheim 2217 skramlar

    Hej

    Jag köpte bla en begagnad eheim 2217 idag som jag inte kontrollerade särskillt noga. Upptäcker nu att när man vrider och vänder på den så är det någonting innuti den som skramlar.

    Är det i sin ordning, eller är det något som är trasigt? Tänkte att det kunde vara värt att fråga om detta innan jag provkör det och eventuellt gör problemet värre.

    Jag har sprängskissen från eheims hemsida och lär väl kunna öppna och se efter, men om det nu är någon som har erfarenhet av detta filter så kanske jag slipper.

    /Jens
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    #2
    Hej

    Har du öppnat den alls o kollat om det är rotorn eller liknande som sitter löst? Det kan du ju göra om du inte gjort det. Har haft en 2217 o inget skrammlade i den.

    Att ta isär den mer än det är inget jag skulle göra...
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

      #3
      Jag har själv haft ett eheim som hade något som skramlade i överdelen av filtret. Men filtret fungerade som det skulle och det filtret har fungerat bra under många år. Om bara pumpen fungerar som den skall så tror jag inte att du behöver bry dig om det. Det är i allafall min erfarenhet.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • jens.w
        Användare
        • May 2008
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
        Jag har själv haft ett eheim som hade något som skramlade i överdelen av filtret. Men filtret fungerade som det skulle och det filtret har fungerat bra under många år. Om bara pumpen fungerar som den skall så tror jag inte att du behöver bry dig om det. Det är i allafall min erfarenhet.
        Jag läste ditt inlägg och vågade sedan provköra det. Filtret verkar fungera precis som det ska, inget rasslande eller så - det pumpar som vanligt.

        Tack för hjälpen.

        Undrar vad skramlet kan bero på? Jag kör nog igång akvariet med pumpen som den är, om det inte råkar vara någon som har en aning om vad skramlandet beror på?

        Kommentar

        • leab
          Användare
          • July 2006
          • 58

          #5
          Jag har haft samma problem med min 2028, jag smorde in keramikaxeln med Eheimvaselin och det har hjälpt ett tag men nu är det dags igen.
          /Leif

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

            #6
            Ursprungligen postat av leab
            Jag har haft samma problem med min 2028, jag smorde in keramikaxeln med Eheimvaselin och det har hjälpt ett tag men nu är det dags igen.
            /Leif
            Har varken 2028 eller 2217 utan använder mig av 2252r men misstänker att du behöver byta ut impreller, lager och axel eller bara något av dessa.
            När någon av dessa delar börja "tröttna" så brukar det väsnas från pumpen, speciellt när den är skitig. För att få bort väsandet så rengörs pumpen men det kommer återigen efter ett tag. Ett komplett reservdelskit av ovanstående delar rör sig om ca 150:-

            Hälsningar

            Johan
            Senast redigerad av Johan F; 15 May 2008, 21:27.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            Arbetssätt...