Ville ej ha alu-ställning till mitt 1200, alternativ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #16
    Om den nu skulle vara ostadig kan bero på
    Klen dimension
    för få fötter
    svampigt golv
    men det spelar ingen roll om du klär in stativet då kommer konstruktionen att bli stadig
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #17
      2. Provade nyss för skojs skull att trycka till akvariumet ordentligt med hela kroppen och vad jag kan se rubbas inte karet en endaste millimeter trots att det är helt tomt. Finns ingen chans att du kan få svaj på de där karet fyllt hur du än bär dig åt.
      ---------------------------------------------------------------
      Är ni lite klena i Uddevalla ring en Stockholmare
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        #18
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        2. Provade nyss för skojs skull att trycka till akvariumet ordentligt med hela kroppen och vad jag kan se rubbas inte karet en endaste millimeter trots att det är helt tomt. Finns ingen chans att du kan få svaj på de där karet fyllt hur du än bär dig åt.
        ---------------------------------------------------------------
        Är ni lite klena i Uddevalla ring en Stockholmare
        hehe

        Kommentar

        • Barracudan
          Användare
          • April 2005
          • 453

          #19
          Har ett 1300 liters åledsakvarie med aluställning. Kan trycka på det med lillfingret och få svajning.

          Har dock aldrig hört om något alukar som rasat.
          Frontosamarkus

          Kommentar

          • Lacustris
            Användare
            • June 2005
            • 142

            #20
            Om man vill en möbelbänk så finns det.
            Nu vet jag inte måtten på karet men om det är 200x80cm i botten så har jag sett möbler på andra sidan Öresund.
            Aqualine t.ex. har ett skåp som är avsett för kar upp till 1200 liter.
            Det finns fler fabrikat som har bänkar för den bottenstorleken men då har jag bara sett att de är avsedda för 960-literskar.

            Aqualine säljs bland annat av Planteimporten i Köpenhamn.
            Senast redigerad av Lacustris; 13 May 2008, 22:19.
            Det är aldrig för sent att ge upp!

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • December 2005
              • 418

              #21
              Skall även jag flytta snart och vill ha en snyggare lösning än jag har nu. Helst skulle jag vilja bygga in karet i in vägg men det finns inget lämpligt utrymme för det. Har kollat på den här tråden http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55167 Men jag funderar på att göra något så här (se bild). Alltså en vanlig ställning i botten, och träbyggnaden runtom (som når nästan upp till taket), och med hjul i botten så man lan dra ut den.

              Kommentar

              • discusred
                Användare
                • June 2004
                • 851

                #22
                Ursprungligen postat av Lacustris
                Om man vill en möbelbänk så finns det.
                Nu vet jag inte måtten på karet men om det är 200x80cm i botten så har jag sett möbler på andra sidan Öresund.
                Aqualine t.ex. har ett skåp som är avsett för kar upp till 1200 liter.
                Det finns fler fabrikat som har bänkar för den bottenstorleken men då har jag bara sett att de är avsedda för 960-literskar.

                Aqualine säljs bland annat av Planteimporten i Köpenhamn.
                http://www.ciklid.org/rabattaffar/ra...sa.php?ID=1772
                Bra tips, ska kolla up Aqualine.
                Man kan kanske kolla upp med akvarium tillverkarna oxå, om dom vill bygga ett skåp eller har hemma.

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

                  #23
                  Ursprungligen postat av Markus_A
                  Skall även jag flytta snart och vill ha en snyggare lösning än jag har nu. Helst skulle jag vilja bygga in karet i in vägg men det finns inget lämpligt utrymme för det. Har kollat på den här tråden http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55167 Men jag funderar på att göra något så här (se bild). Alltså en vanlig ställning i botten, och träbyggnaden runtom (som når nästan upp till taket), och med hjul i botten så man lan dra ut den.
                  Min vän, låg igår kväll och tänkte på samma lösning hur det skulle kunna genomföras. Och här sitter du med ritning och allt!!
                  Även om man ändrar till lecablock eller har kvar alu-ställning, så är detta en kanon ide!!

                  Kommentar

                  • Markus_A
                    Användare
                    • December 2005
                    • 418

                    #24
                    Ursprungligen postat av discusred
                    Min vän, låg igår kväll och tänkte på samma lösning hur det skulle kunna genomföras. Och här sitter du med ritning och allt!!
                    Även om man ändrar till lecablock eller har kvar alu-ställning, så är detta en kanon ide!!
                    Kul att du gillar idén och att du också kommit fram till något liknande. Har inte konstruktionen i detalj klart, du får gärna komma med input där!

                    Jag föredrar att ha en ställning där man kan justera benen på, detta efter att ha haft ett 720 på lecablock utan att aldrig få det plant. Kändes aldrig riktigt bra att det lutade åt alla håll.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #25
                      Mikael Westerlund byggde en sådan " hel inklädnad" för ett par år sedan, och det finns en utförlig beskrivning i CB hur det gick till.

                      Jag tror säkert han fyller på här också så snart han läser
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Markus_A
                        Användare
                        • December 2005
                        • 418

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Mikael Westerlund byggde en sådan " hel inklädnad" för ett par år sedan, och det finns en utförlig beskrivning i CB hur det gick till.

                        Jag tror säkert han fyller på här också så snart han läser
                        Ok. Vet du vilket nummer, kan inte hitta den i arkivet så det kanske var ganska nyligen?

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • June 2004
                          • 851

                          #27
                          Tror jag har en lösning på min alu-ställning.
                          För att göra det stabilt, funderar jag på att borra en tjock skiva på väggen där akvariumet skall stå. Skivan skall vara lika lång och hög som ställningen.
                          Alu- ställningen skall sen stå kloss intill skiva, så kan jag borra fast ställningen i skivan eller sätta en lås manik runt benen och borra fast den i skivan, som är fast borrad i väggen.
                          Sen blir något inbyggnad som Marcus skissat oxå på.

                          Fråga, vågar man borra igenom alu-ställningens ben utan dom blir svagare?

                          Kommentar

                          • Markus_A
                            Användare
                            • December 2005
                            • 418

                            #28
                            Ursprungligen postat av discusred
                            Tror jag har en lösning på min alu-ställning.
                            För att göra det stabilt, funderar jag på att borra en tjock skiva på väggen där akvariumet skall stå. Skivan skall vara lika lång och hög som ställningen.
                            Alu- ställningen skall sen stå kloss intill skiva, så kan jag borra fast ställningen i skivan eller sätta en lås manik runt benen och borra fast den i skivan, som är fast borrad i väggen.
                            Sen blir något inbyggnad som Marcus skissat oxå på.

                            Fråga, vågar man borra igenom alu-ställningens ben utan dom blir svagare?
                            Utan att vara någon expert på hållfastighetslära... utan bara svara vad jag själv hade gjort;

                            Nej, jag hade inte vågat göra det, speciellt inte till ett sånt stort kar som du har. En stålställning hade jag gjort det i med en Alu. hade jag inte vågat chansa med, sen får någon annan svara på om det faktiskt går eller ej.

                            Jag hade använt mig av stålband med hål i (heter det farexband?) och satt runt benen och fast i väggen.

                            Kommentar

                            • Malme
                              Användare
                              • May 2005
                              • 38

                              #29
                              Ursprungligen postat av discusred
                              Tror jag har en lösning på min alu-ställning.
                              För att göra det stabilt, funderar jag på att borra en tjock skiva på väggen där akvariumet skall stå. Skivan skall vara lika lång och hög som ställningen.
                              Alu- ställningen skall sen stå kloss intill skiva, så kan jag borra fast ställningen i skivan eller sätta en lås manik runt benen och borra fast den i skivan, som är fast borrad i väggen.
                              Sen blir något inbyggnad som Marcus skissat oxå på.

                              Fråga, vågar man borra igenom alu-ställningens ben utan dom blir svagare?
                              Borra inte i slällningen. Det var så oljeplattformen Alexander Kjelland välte. Ett borrhål på fel ställe!!!

                              Kommentar

                              • Kryptonit
                                Användare
                                • August 2006
                                • 64

                                #30
                                Ursprungligen postat av discusred
                                möbelsnickare... 15000 -20000
                                15-20 tusen

                                Min bänk till mitt 720 liters är byggd av en möbelsnickare - tro den kostade 2-3 tusen (osäker då jag fick den i present).
                                Bänken syns lite på denna bild:

                                Den är bygd i furu med laminerade (vita) spånskivor. Jag har sedan betsat furudelarna i svart bets.

                                Jag har även köpt 6 luckor till den som är gjorda i mdf (inkl gångjärn, mm, men utan lackering) för ca 1500:



                                Akvariet är numera färdigbyggt och igång, men luckorna har jag inte orkat sätta dit än.
                                Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...