Hört att Morgans Fisk och Foder i Trollhättan ska ha några inne...om ingen köpt dom alldeles nyss.
Hypancistrus zebra (L46)
Kollaps
X
-
-
Jag skulle själv väldigt gärna odla dessa, men som det är nu så är ju priserna för höga för att köpa en grupp för min del. Det vore ju underbart om de svenska odlarna kunde få upp en stam som kunde börja spridas och därmed priserna går ner så att fler kunde få ta del av dessa malar.
Vad tror ni, kommer detta att ske eller kommer det att vara "kartellbildning" bland dem som redan har malarna så att priserna fortsätter att vara i paritet med dagens "kurs"?540 (180x60x50) under uppbyggnad
30L Nano under planering
Drömmer om ett NanorevKommentar
-
Det är säkert att priset hålles uppe så länge det är ont om dessa , men om det skulle bli lite volym, då är det alltid nån som får panik o säljer till halva priset, sen är karusellen igång.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Det akvariet hade gjort sig riktigt kanon som ett Tananyika kar oxå
Bilden på sidan två är helt sjuk.
Där är ju fisk för 80-100.000 på den bilden.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
"Here is a photo collage of my 312 liter tank. The picture have been put together from nearly 100 photographs I made this morning"
Men visst är det ett väldigt fint inrett akvarium!540 (180x60x50) under uppbyggnad
30L Nano under planering
Drömmer om ett NanorevKommentar
-
Det är som han skriver ett collage av ett helt gäng bilder. Såå många 046or har han alltså inte i akvariet :-)
"Here is a photo collage of my 312 liter tank. The picture have been put together from nearly 100 photographs I made this morning"
Men visst är det ett väldigt fint inrett akvarium!Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Kommentar
-
Bumpar den här gamla tråden lite.
Jag har blivit erbjuden att köpa ett par L46 som tidigare har lekt till ett hyfsat bra pris, jag vet inte riktigft vad de kan vara värda idag men det lät inte helt tokigt.
Problemet är att jag egentligen inte har någonstans att ha dem mer än i stora akvariet på 3000 liter. Där går bara snälla sydamerikanska fiskar idag, några discus, tetror, dvärgciklider och diverse pansarmalar och andra l-malar.
Jag är ganska säker på att dom skulle klara sig, frågan är om man nånsin skule se dem igen och om det någonsin skule bli några yngel. Dom andra l-malarna som går där har lekt ett par gånger men risken är väl större att äggen blir uppätna ju fler malar som finns där.
Fast det vore ju himla kul! Vet inte hur jag ska göra, hur hade ni gjort?Kommentar
-
Jag är ganska tvärsäker på att 46orna kommer att klara sig bra i den burken. Ju mindre du kommer att se dom desto större chans att de klarar av att "yngla" av sig!
Och vad var det hyfsade priset?mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Jo, jag tror säkert också att dom klarar sig och dom prickiga malarna som jag dessvärre glömt både namn och nummer på ser man ju titt som tätt i alla fall. Ska åka och kolla på dem imorgon så får vi se. Det blir ju att man låser upp sig ännu mer med burken nu när det gäller om man skulle vilja byta fiskbestånd. Allt som man släpper i som inte är frisimmande och mindre än en eldbuk lär man aldrig kunna fånga upp igen.
Jag skulle få dem för 3000, jag vet egentligen inte om det är dyrt eller billigt. Jag har för mig att yngel brukar gå för runt tusenlappen.Kommentar
-
Det kan ju gå att fånga med någon fälla där bara små saker tar sig in.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Priserna
Det går att få tag på billigare L46or. Runt 500 är absolut inte omöjligt. Det är så många som odlar dem nu att priserna sjunkit.
Sen är butiker ofta i dyraste lagret när det gäller malar.
Vet inte varför de har sådana prispålägg, även om man räknar i vetkostnader, tull, frakt osv.
Påslagen i procent, jämför med andra fiskar är oförsvarbar... prisutvecklingen på malar jämför med annan fisk på 5 år är också märklig. Och exportörernas priser ligger inte så mycket högre. Men mycket vill väl ha mer...
Märkligt märkligt...Kommentar
-
Det går att få tag på billigare L46or. Runt 500 är absolut inte omöjligt. Det är så många som odlar dem nu att priserna sjunkit.
Sen är butiker ofta i dyraste lagret när det gäller malar.
Vet inte varför de har sådana prispålägg, även om man räknar i vetkostnader, tull, frakt osv.
Påslagen i procent, jämför med andra fiskar är oförsvarbar... prisutvecklingen på malar jämför med annan fisk på 5 år är också märklig. Och exportörernas priser ligger inte så mycket högre. Men mycket vill väl ha mer...
Märkligt märkligt...
tror att dom flesta butiker får tag i dessa för mellan 800-1200kr ex moms
detta betyder att med moms kostar dom 1000-1500kr
priset i butik blir ca 2000kr och med lite rabatt slutar det på ca 1700-1800kr
vet du
jag tjänar mer på neontetror och på syrestenar varje dagjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Sluta dröm?
Nu utgår jag från verkligheten och inget annat.
För de som känner till det, kan fiskarna fås för dessa priser. (kanske även butikerna skulle vara med och få ner priserna en aning på fiskgrupp som skjutit i höjden).
Nu pratar jag inte enbart om L46 utan även om andra malarter.
Vad butiker tjänar mest på är lite off topic för det var inte vad mitt inlägg handlade om.
Malar, inte tetror eller syrestenar.
En L128 på ca 15+ cm kostar (beroende på vart vi är i landet), mellan 1000 och 1500.
Denna fisk kostar dryga 100 in till grossist.
För ett par år sedan låg en sådan fisk på ca 500- 700 till kund.Kommentar
Kommentar