Karet "säckar" på mitten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    ligger rampen mitt på karet eller i framkant?

    om inte i framkant så lägg rampen över själva främre ramen och se om det sviktar lika mycket där, jag håller med jarinen, att det är själva mittstaget som sviktar av tyngden på täckglasen, jag har likadant på ett av mina kar, på mitt är dessutom ramen snedlimmad i överkant så det ser konstigt ut....
    Rampen ligger i framkant på aluramen. Om det skulle vara som så att täckglasen trycker ned i mitten så borde ju inte måtten mellan golv och karets ovankant vara exakt likadant på hörnen som på mitten..dvs 111cm.

    Kommentar

    • Flipper
      Användare
      • March 2005
      • 143

      #17
      Jag har varken täckglas eller ramp, hos mig sviktar det ändå...

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Jag har nu kollat med två olika vattenpass och ställt vattenpassen på mitten av främre ramen och då ser man ingen liknande glipa samt att karet ser ut att vara på pricken rakt med bubblan centrerad. Vattenpasset är 60cm långt så lite borde man ha sett med den mätningen.

        Gjorde en koll där jag gick med vattenpasset från hörnen till mitten..från båda håll..och från båda sidor går det nedåt mot mitten en aning. Detta gäller båda framsida och baksida på aluramen. Sidorna är raka utan lutning.

        Kan det vara en konstruktionssak med aluminiumramen? För om jag tar bort täckglasen kvarstår ändå samma problematik.

        Jag kollade även tryck på lecablocken och där kan man inte skönja någon direkt skillnad vad man ser med blotta ögat eller känner med en spackelspade som jag använt för att skimsa in mellan liggunderlagsbit och spånskiva. Ser heller ingen skillnad på frigolitskivan att karet pressar ned mer någonstans.

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • November 2007
          • 555

          #19
          Har du inget långt vattenpass som du kan lägga över från kortsida till kortsida? Sedan är det bara att mäta cm och mm ner till bottenglaset. På så vis vet du om bottenglaset står rakt och i våg, eller hur mycket det säckar på mitten.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Tyvärr har jag inte ett vattenpass som är 2 meter...men om karet skulle säcka på mitten så skulle jag väl se det på frigoliten under..eller? Det är ingen skillnad alls på tryck (det synliga) på frigoliten från hörnen mot vad det är i mitten. Även mellanläggen av liggunderlag håller samma form på alla platser (4 pelare).
            Senast redigerad av StefanL; 05 May 2008, 16:08.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #21
              har du kollat rampen om den är krokig?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • November 2007
                • 555

                #22
                Ursprungligen postat av Malawe
                Tyvärr har jag inte ett vattenpass som är 2 meter...men om karet skulle säcka på mitten så skulle jag väl se det på frigoliten under..eller? Det är ingen skillnad alls på tryck (det synliga) på frigoliten från hörnen mot vad det är i mitten. Även mellanläggen av liggunderlag håller samma form på alla platser (4 pelare).
                Du kan också ta en lång rak planka och lägga vattenpasset på den och mäta. Jag tror att det kan vara lite svårt att se hur mycket akvariumet trycks ner på mitten och jag trodde att det var det du undrade? Vattentrycket borde bli mer på mitten än vid kanterna där det oftast finns mer stöd per liter vatten.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  Rampen är rak vad jag kan se...har kollat den mot rakt underhåll och den buktar inget.

                  Får se om jag kan få tag i nåt på två meter som är rakt..hehe..lika svårt det som att hitta ett vattenpass. Det brukar ju sänka sig ned lite på mitten så det är kanske naturligt, men det kändes överdrivet mycket när jag såg det igår.

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

                    #24
                    Du får tömma ur en hel del vatten för att se om förhållandet ändrar sig mellan akvarium och ramp.

                    Hälsningar

                    Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ursprungligen postat av Johan F
                      Du får tömma ur en hel del vatten för att se om förhållandet ändrar sig mellan akvarium och ramp.

                      Hälsningar

                      Johan
                      Jag får nog tömma det helt, men jag tror att det är ganska ogjort för det är troligen inte att karet säckar på mitten utan känns som något annat fenomen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...