Karet "säckar" på mitten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Karet "säckar" på mitten...

    Jag uppmärksammade igår (även gjort det tidigare) att karet "säckar ned" lite på mitten..med det menar jag att man ser en glipa mellan ramp och akvarium som blir störst i mitt av karet. Är det fler som har erfarenhet av det här eller är det jag som borde skimsa i mitten för att karet inte ska "säcka"? Det känns aningen skumt för när jag gjort mätningar med vattenpass så har karet stått rakt. Nu har jag vattenpasset utlånat så därför kunde jag inte kolla igår när jag fick känslan av att det "säckar" för mycket. Det kanske skiljer 3-4mm mellan karet och rampen på mitten.

    Någon som har erfarenhet av detta och hur pass känsligt det är? Jag förstår ju att det inte är direkt gynnsamt om karet säckar på mitten då det tynger på silikonfogar och även glaset, men frågan är hur farligt det är och hur stor risk det finns för att karet spricker. Det är ett 720L akvarium jag har så det är ju en hel del tyngd i det hela om jag säger så. Man blir ju lite orolig.
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Det låter helt osannolikt att hela karet skulle svikta. Ställning och ramp kan ju däremot vara mindre raka. Är du verkligen säker på att det är karet som inte är rakt?
    Tony Englund

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Ursprungligen postat av Tony
      Det låter helt osannolikt att hela karet skulle svikta. Ställning och ramp kan ju däremot vara mindre raka. Är du verkligen säker på att det är karet som inte är rakt?
      Nej...

      Saken är den att jag hade liknande med min 375L. Där fick jag en ljusglipa där den ökade ju mer man kom till mitten av karet. Det stod först på aluminiumställning och sedan på lecablock. 720L står nu på lecablock, men jag kollade hela vägen att det stod rakt. Mätte lecablocknivå med varandra och även med spånskiva på..sedan med karet på. Alla gångerna har det påvisats vara rakt...enligt det vattenpass jag använt mig av.

      Jag har lecablock stående på laminatgolv..gjutet golv i bostadsrätt. Under lecablocken har jag mattbitar som skydd för golvytan. Mellan lecablock och akvarium finns dubbla spånskivor samt frigolit.

      Får du ingen glipa på mitten där mer ljus kommer ut än vad det gör på hörnen? På hörnen ligger rampen mot akvariet, men på mitten skiljer 3-4mm.
      Senast redigerad av StefanL; 05 May 2008, 09:34.

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • December 2005
        • 418

        #4
        Jag hade samma dilemma med ett 720 jag hade som stod på leca block. Den bänken var inte rak någonstans och de skilde ca 1 cm mellan varje hörn, åt alla riktningar. Det började inte läcka, stod så i flera år.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Hade du en liknande glipa som den jag beskriver? Jag är lite irriterad över glipan då det förstör lite av helheten när man får såpass mycket ljus utåt via glipan, men också för att jag oroas över att karet "säckar" och riskerar att spricka..antingen glaset eller fogarna. Kanske borde man skimsa i mitten för att kompensera lite? Det blir inte roligt att plocka ur ett inrett kar, men är det nödvändigt så är det...

          Jag har inte kollat rampen..det kan vara den som buktar uppåt också, men jag hade liknande med min heltäckande..tyckte bara att det blivit mer igår men så har jag ju nyligan fått min tvårörs T5 ramp så jag är lite ovan med den nya rampen och ljuset.
          Senast redigerad av StefanL; 05 May 2008, 10:16.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Det är helt ok att karet svackar ner någon mm på mitten.
            Tvärt om däremot är katastrof alltså som denna smiley Då är risken stor att du smäcker bottenglaset
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • December 2005
              • 418

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Hade du en liknande glipa som den jag beskriver?
              Ja, precis. Störde mig också på den.

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

                #8
                Undrar om det inte handlar om att du blir fintad av att täckglasen som ligger på stagena faktiskt tynger ner det lite och ger intryck av att säcka. Så ser det ut på alla mina kar inklusive dala 720 som jag vill minnas att du hade.

                Att det säckar på det vis du befarar tror jag är rent omöjligt, då hade du haft vattnet ute i bostaden för länge sen.

                Mvh Jari

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag ser ju glipan mellan ramp och akvarium. Jag luras inte av täckglasen för de ser jag inte när jag står och tittar på akvariet framifrån...

                  Jag har nu mätt med måttband på överkant akvarium från båda hörnen och i mitten...de ligger samtliga på 111cm. Då verkar det som att det antingen är golvet som sviktar eller så är det rampen som buktar. Frigoliten borde ju fånga upp en del ojämnheter så jag fattar inte varför det sviktar/säckar som det gör...om det inte är en otäck synvilla!

                  Kommentar

                  • Flipper
                    Användare
                    • March 2005
                    • 143

                    #10
                    Samma här: Har 310 Dala stående på leca block, 2 x 18mm plywood och 2cm frigolit mellan karet och plywood. Spikrak botten, allt står i våg men övre alu-profiler "säckar" mot mitten. Why?... är det konstruktionsfel kanske?

                    Karet är årgång ´95, omsillikonerat.
                    Senast redigerad av Flipper; 05 May 2008, 10:44.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jag skulle tippa på att jag har ett Dala Zooline kar. Lite olustigt om det skulle vara konstruktionsfel, men hellre det och att det håller än att jag har ett problem på halsen som innebär att karet riskerar krascha vilken minut som helst. Känns olustigt faktiskt så jag har tappat ur karet till hälften idag för att försöka utröna vad som verkligen är felet...

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Detta gäller väl alla kar? Det blir alltid en irriterande ljusspringa i mitten. Jag har satt isoleringstejp för att täcka denna ibland.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          om det inte är en otäck synvilla!
                          Spekulation: kan det vara så att glaset buktar lite utåt, då blir det glipa till den raka ramp-kanten, plus att det ser ut som en nedbuktning (pga att svagt lutande glas når lite mindre högt upp än kanterna, som står i lod).

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Jag ser ju glipan mellan ramp och akvarium. Jag luras inte av täckglasen för de ser jag inte när jag står och tittar på akvariet framifrån...

                            Jag har nu mätt med måttband på överkant akvarium från båda hörnen och i mitten...de ligger samtliga på 111cm. Då verkar det som att det antingen är golvet som sviktar eller så är det rampen som buktar. Frigoliten borde ju fånga upp en del ojämnheter så jag fattar inte varför det sviktar/säckar som det gör...om det inte är en otäck synvilla!
                            ligger rampen mitt på karet eller i framkant?

                            om inte i framkant så lägg rampen över själva främre ramen och se om det sviktar lika mycket där, jag håller med jarinen, att det är själva mittstaget som sviktar av tyngden på täckglasen, jag har likadant på ett av mina kar, på mitt är dessutom ramen snedlimmad i överkant så det ser konstigt ut....
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Spekulation: kan det vara så att glaset buktar lite utåt, då blir det glipa till den raka ramp-kanten, plus att det ser ut som en nedbuktning (pga att svagt lutande glas når lite mindre högt upp än kanterna, som står i lod).
                              Jag har kollat framrutan och den ser helt rak ut..ingen utbuktning alls..iallafall inte vad ögat kan se. Jag förstår dock vad du menar och jag har sett den varianten tidigare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...