ta bort alger på moduler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • December 2007
    • 517

    ta bort alger på moduler?

    Nån som har nått bra tips om hur man får bort alger på BTN-moduler som sitter i ett kar som är igång? eller är det kört?
    540 mbuna + 54L yngel
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    Varför ta bort dem? Det är ju mycket snyggare med alger på modulerna än när de är helt rena.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #3
      Det talas om att man kan ta kål på alger om man penslar på stark lösning av Plantlife Easycarbo. Men du får nog plocka ur fiskar och växter först och sen spola rent det antar jag. Annars verkar det funka ganska bra att tömma och låta det stå och torka, fylla och skrubba och låta det torka igen ett par veckor.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Rauken
        Användare
        • January 2007
        • 310

        #4
        Några Ancistrus i karet så hålls algerna på en lagom nivå.
        Sen håller jag med om att det inte skall vara kliniskt rent från alger, det är bara naturligt snyggt. men för mycket är inte snyggt.
        Fast är inte ditt kar relativt nystartat? det brukar kunna bli en del brunalger innan det stabiliserar sig...
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • December 2005
          • 418

          #5
          Jag håller med föregående talare om att alger är snyggt, och att en mal eller flera håller algbestånden på lagom nivå. Men om man absolut vill göra rent så har jag använt mig av en vanlig diskborste och det har fungerat bra.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            En Gibbiceps är väl värd att handla in. O låta den gå några veckor i de olika karen. Visst inte är det alltid biotop riktigt men under några veckor tycker jag att det är helt ok. Har man inget allternativ akvarium för malen så snacka ihop dig med någon akvarienörd i närheten.

            Håller dessutom med att en viss mängd alger ger liv och smyckar ett akvarium.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • December 2007
              • 517

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              En Gibbiceps är väl värd att handla in. O låta den gå några veckor i de olika karen. Visst inte är det alltid biotop riktigt men under några veckor tycker jag att det är helt ok. Har man inget allternativ akvarium för malen så snacka ihop dig med någon akvarienörd i närheten.

              Håller dessutom med att en viss mängd alger ger liv och smyckar ett akvarium.
              tack för svaren. Karet ä nystartat men modulerna är begagnade. Har en Gibbiceps som går i det redan, så tok-biotop är det ju då inte. Har även en annan L-mal i karet.

              Sen tycker ja det oxå ä finte med alger, men lagom. Man vill ju se att BTN ska likna klippor o inte grönt algberg. Nu är det ju inte så farligt än, men ändå!
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              Arbetssätt...